25 October, 2011

Tulis blog perlu ikhlas dan bertanggungjawab. Terima Kasih Sdr. Khairul Shazwan

Berikut adalah komen sebuah blog tanpa nama penulis dan profile  yang mengulas berkaitan penulisan blog Ilmu Mutu dan Budi. Saudara Khairul Shazwan telah post blog ini... terima kasih. Sebagai pembaca, kita tentu tertanya tanya mengapa seseorang tidak bersedia memperkenalkan dirinya bila beliau menulis sesuatu. Apakah beliau menulis dengan niat yang tidak baik, adakah beliau takut dan tidak mahu bertanggungjawab dengan tulisannya. Maka jangan kita mudah percaya dengan tulisan manusia sebegini. ini bukan amalan yang Islam anjurkan pada umatnya. Bimbang tulisan tanpa nama penulis akan menjadi satu fitnah yang terpaksa ditanggung dosanya. Pada pembuat fitnah memang akan terasa puas nafsunya, tetapi pada yang difitnah akan terasa sakit dan malu. Maka bila Allah samakan dosa fitnah sepert dosa membunuh, kita ambillah pengajarannya. Mulalah menulis dengan identiti diri yang sebenar. Islam meraikan berbeza pandangan demi kebaikan ummah, maka mari kita amalkan.



Ayuh baca,ini baru btol, fakta vs fakta !!

pena....
change-is-eternal.blogspot.com

 ·  ·  ·  · 4 hours ago · 

    • Anuar Ahmad 

      Salam, Bila saya menulis saya paparkan nama dan gambar sebenar tanda saya ikhlas menasihati PMUKM. Saya juga bersedia kalau ada yang tak bersetuju atau marah dengan pandangan saya. Exco PMUKM adalah pemimpin pelajar, mereka sudah cukup matang dan tahu mana pandangan yg sesuai, dan mana pandangan yang mereka tak setuju. Tetapi blog ini ditulis oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Tiada nama, tiada gambar dan tiada profile sebenar. Penulis ini jelas ada niat yg tak baik dan tindakan ini tidak bermoral dalam penulisan. Jika kita benar dan berniat baik, kita kena katakan kebenaran tersebut dengan terbuka dan ikhlas. Mengapa kita perlu bersembunyi jika kita benar benar berjuang atas nama kebenaran dan kesucian agama. Apa pun terima kasih kerana penulis blog ini sudi membuat analisis penulisan saya, itu satu penghormatan buat seorang penulis blog seperti saya. Saya juga sudah maafkan semua kata kata beliau yang berniat tak baik ditujukan pada saya. Terima kasih.

      3 hours ago · 

    • Khairul Shazwan Mengapakah tuan tidak mewujudkan analisis sebegini rupa 2-3 tahun sebelum ini?syg skali mgkin byk bnde yg nak dibtolkan lebih2 kpmpinan sblum ini mnginjak usia 7 thun kpmpinan..
      about an hour ago · 

    • Anuar Ahmad 

      Saya setuju dengan sdr Khairul bahawa kepimpinan pelajar perlu diperbaiki sejak dahulu lagi. Saya dah lama teliti dan ketika itu lebih suka membenarkan pelajar sendiri yang mengubah cara berpolitik mereka. Tetapi tak pernah berubah. Jadi saya fikir 'better late than never'. saya tak sebelahi mana-mana pihak dalam politik pelajar UKM. Saya pensyarah dan pendidik yang memandang semua pelajar saya di UKM adalah sama. Yang baik saya puji, yang lemah saya nasihati. dan saya meletakkan pandangan saya lebih atas daripada pemikiran politik kampus sedia ada. Saya sokong perjuangan meletakkan Islam sebagai cara hidup di kampus dan saya sokong agenda pembangunan bangsa melayu. Tetapi pada saya perjuangan menegakkan Islam harus yang paling utama bukan kerana tujuan utk politik sempit kampus. Islam dibangunkan oleh Rasullah bukan atas asas politik tetapi atas akidah dan nilai-nilai baik. Politik hanya wujud selepas wafatnya Nabi Muhammad s.a.w. Malah kutbah kubra yang terakhir pun baginda pun tak sebut tentang siasah dalam Islam secara langsung. Politik dalam Islam hanya wujud di zaman khulafa. Sebab itu berpolitik tidak salah dalam Islam. Dipersilakan sesiapa yang berminta tetapi wajib dengan nilai-nillai Islam yang baik dan murni. Mana mana pelajar yang nak berpolitik teruskan. Itu hak masing masing. tetapi berpolitiklah dengan cara yang sihat dan matang. Kalau pelajar mengikut budaya politik di luar kampus yang semakin mengila, Islam pasti tak akan kuat, melayu pun tak akan gagah. anak cucu kita akan salahkan kita kerana sikap kita hari ini. Mahasiswa kena tunjuk angin perubahan dengan cemerlang akademik, tunjuk contoh kepimpinan dan jadi model terbaik dalam berpolitik. pasti masyarakat akan terkesan dengan idealisme perjuangan mahasiswa.

      4 minutes ago ·