25 October, 2011

Rupanya GMUKM Lebih Kuat 'Semangat Melayu' dari Tindakan Siswa Bersatu (TSB)

Malam tadi di Dewan Kuliah 3B301 FSSK, saya sempat menghadiri satu program PMUKM 'Suara Kampus Siri IV membincangkan Bajet 2012: Di manakah mahasiswa. Terima kasih pada sdr presiden PMUKM yang maklumkan program ini di facebook saya. Tiga panel di kalangan tenaga akademik UKM dan juga UIA telah dijemput. Kerana merekalah juga saya mengambil keputusan untuk hadir bagi mendengar perbincangan tentang bajet. Tahniah pada PMUKM yang menjayakan program ini.

Cumanya agak terkilan bila tajuk forum Bajet 2012: Di Manakah Mahasiswa? sedangkan tidak ada pula pimpinan PMUKM atau pelajar terbaik di FEP yang turut diundang sebagai panel pada malam ini. Sekurang -kurangnya ingin juga mendengar analisis mahasiswa tentang bajet 2012. Juga sedikit terkilan kerana tiada wakil pihak pemerintah  yang dijemput. Sepatutnya elok dijemput kerana pihak pemerintah  adalah pencadang kepada bajet ini. Semua panel malam ini adalah mereka diluar badan pentadbiran kerajaan. Tetapi kita tinggalkan dulu soal diskusi dan juga soal siapa panel program ini. Ada perkara lain yang tidak kurang menariknya untuk saya tulis sepanjang pemerhatian saya di situ.

******
Semua orang tahu orang Cina menguasai segmen ekonomi negara. Sehingga 2009, kuasa ekomoni orang Cina telah mencecah hampir 60% ekuiti kekayaan negara ini. Sebut sahaja apa juga bidang berkaitan ekonomi dari pembinaan, pengangkutan, teknologi pertanian, perdagangan, tekonologi maklumat, kesihatan, malah pasukan  yang menarik masuk FDI juga penjana DDI (domestic direct Investment), semuanya dikuasai oleh masyarakat Cina. Bukan sahaja di Malaysia tetapi hampir di seluruh dunia, diaspora Cina merupakan penguasa ekonomi dunia yang paling utama. Rujuk dan bacalah buku Profesor Dr Amy Chua dari Universiti Yale yang bertajuk "World of Fire: How Exporting Free Market Democracy Breeds Ethnic Hatred and Global Instability (2004) yang membincangkan kuasa ekonomi orang Cina dan budaya kuat mereka tentang "ringgit dan sen".

Maka sangat pelik bilamana PMUKM (baca; GMUKM)  menganjurkan program Suara Kampus IV pada malam tadi tidak ada kumpulan pelajar Cina yang kelihatan di Dewan 3B 301 FSSK. hairan memikirkan bagaimana perbincangan tentang ekonomi yang menjadi agenda besar masyarakat Cina tidak dipedulikan oleh pelajar pelajar Cina UKM. Dewan yang boleh mengisi sekitar 300 orang hanya dipenuhi oleh orang Melayu. Semuanya orang Melayu. Nampaknya persis forum khusus untuk pelajar Melayu. Hendak dikatakan forum orang Islam pun tidak juga kerana tidak juga kelihatan saudara Cina yang beragama Islam atau pelajar Timur Tengah yang beragama Islam. Yang ada hanya pelajar melayu. Semata-mata Melayu.

Maka anjuran forum ini nampaknya sangatlah kelihatan semangat kemelayuannya. Panelnya juga semuanya orang Melayu. Apakah tiada pakar ekonomi berbangsa Cina atau India atau Punjabi yang boleh mengupas isu bajet 2012. Setahu saya ramai alumni UKM sekarang sudah menjadi ketua jabatan analisis ekonomi di beberapa bank utama, termasuk yang bersama saya memimpin Jaksa KDO dulu, Puan Jasbir Kaur  di Maybank Kuala Lumpur. Itulah ruginya bila PMUKM tidak berminat merujuk pada Pejabat Perhubungan Alumni UKM apabila ingin mendapatkan tenaga pakar di luar UKM.

Sebahagian peserta IZISH Corporate Seminar bersama Mr.Manjit Singh
dan En Rosly Head, HRD Mercedes Benz Company (M) dan Head, HRD Hitachi (M)
Panel yang telah dijemput untuk program ini  semuanya orang Melayu. Apa salahnya pandangan pakar bukan Melayu turut disertakan jika mereka mempunyai merit dan kepakaran dalam bidang ini. Sebab itu saya ambil kesempatan ini untuk ucap tahniah pada Jaksa Keusahawanan IZISH yang baru anjurkan IZISH Corporate Seminar: Importance of Soft Skills and Proficiency for Graduate in Job Market. Dihadiri oleh ramai pelajar Melayu, Cina, India dan sebagainya. Penceramahnya ialah  Mr. Manjit Singh dan En. Rosly, merupakan Ketua Jabatan Sumber Manusia Syarikat Multinasional Mercedes Benz (Malaysia) dan Hitachi (Malaysia). Mereka ialah pakar tentang kebolehpasaraan graduan. Mereka yang membuat ambilan graduan, dan merekalah yang sebenarnya tahu mengapa graduan UKM masih menganggur dan gagal bekerja. Saya pun tidak boleh memberikan jawapan yang paling tepat jika ditanya mengapa graduan UKM ramai yang menganggur. Mengapa skor Times Higher Education untuk reputasi majikan terhadap pelajar UKM sangat rendah pada tahun 2010. Saya rasa semua tenaga akadeamik di UKM pun tidak dapat memberikan jawapan tepat tentang hal ini. Kita kena tanya pakarnya. Kita kena tanya majikan yang ambil graduan UKM berkerja.

Lebih menarik, mereka  (wakil Mercedes dan Hitachi) juga telah bersetuju untuk terlibat sepenuhnya sebagai penceramah, penemuduaga dan membuka pameran dalam program "UKM Career Fair 2012 yang akan dianjurkan oleh IZISH pada semester depan. Kerana keberkesanan seminar ini, sudah ada cadangan daripada pelajar IZISH supaya diadakan siri 2 seminar ini  dalam masa terdekat. Insyaallah akan diusahakan nanti.

Maka itu jika program bajet 2011 PMUKM ini dijadikan ukuran, jelas sekali semangat Melayu yang ditunjukkan oleh GMUKM-PMUKM mengalah perjuangan Melayu TSB. Kalau TSB yang anjurkan program berteraskan identiti Melayu, semua orang akan terima dan faham kerana perjuangan mereka ialah perjuangan bangsa. agama Islam dan Bahasa Melayu, Itupun sepanjang sejarah TSB kumpulan ini menghargai kewujudan pelajar Cina dan India di UKM. Kerjasama TSB, CCC dan PAH adalah baik dan harmoni sekali.(kepada kumpulan pelajar India; semakin ramai mula tetanya-tanya ke mana hilangnya PAH, setelah dipinggirkan oleh PMUKM sesi ini)

Mengapakah PMUKM hanya memberikan perhatian kepada pelajar Melayu. Semakin ramai yang keliru dengan cara GMUKM mentadbir PMUKM tahun ini. Mereka berkata perjuangan mereka perjuangan Islam, tetapi hakikatnya perjuangan mereka ketara sebagai perjuangan hanya untuk orang Melayu.

Jadi bila saya lihat tidak ada  pelajar Cina (pelajar India juga) di dalam program suara Kampus malam tadi; tiga andaian boleh saya buat;

a. Andaian 1: Pelajar Cina UKM sudah tidak berminat dengan diskusi ekonomi.
b. Andaian 2: PMUKM tidak menjemput kumpulan pelajar Cina untuk datang ke program ini.
c. Andaian 3. Pelajar Cina UKM sudah tidak berminat dengan kepimpinan PMUKM.

Andaian pertama sangat lemah. Sejarah membuktikan ekonomi adalah teras kehidupan masyarakat Cina di mana-mana juga dalam dunia ini. maka diskusi ekonomi pasti mendapat perhatian pelajar Cina di UKM. andaian ini boleh kita tolak.

Andaian kedua juga lemah. Saya sendiri dapat melihat jemputan terbuka telah dikeluarkan oleh PMUKM pada semua pelajar melalui facebook dan web. Program ini terbuka untuk semua warga UKM. Jadi andaian kedua juga kita tolak.

Andaian ketiga iaitu Pelajar Cina dan India sudah tidak berminat dengan program PMUKM serta kepimpinan PMUKM. Sejak dibentuk PMUKM pada Mac 2011 sehingga hari ini, PMUKM jelas tidak memberikan perhatian kepada kebajikan serta peluang pemimpin pelajar bukan Islam untuk menyumbang kepada program PMUKM. Pesta Konvo adalah contohnya. Begitu juga dengan program program lain yang lebih dijuruskan kepada orang Melayu-Islam dan secara khusus progarm ISIUKM. Jadi andaian bahawa pelajar Cina sudah tidak berminat dengan kepimpinan PMUKM dan juga semua program PMUKM ada benarnya. Ini juga dapat menjelaskan mengapa program Suara Kampus dipandang sepi oleh pelajar Cina dan India. PMUKM harus sedar ini 'signal' yang kuat tentang pandangan pelajar Cina dan India terhadap kepimpinan PMUKM sesi ini. Janganlah PMUKM berkata, peduli apa dengan pandangan pelajar Cina dan India terhadap PMUKM, kerana kami di PMUKM telah menguasai kerajaan PMUKM. Saya fikir jika itulah jawabnya.. PMUKM semakin hanyut di bawa jauh dari tujuan sebenar penubuhannya...Penting untuk PMUKM kembali kepada perjuangan yang asal tanpa perlu mengurangkan sedikitpun perjuangan menegakkan Islam. Islam itu adil untuk semua.. Islam memberikan kesejahteraan untuk semua, Islam bukan untuk Melayu sahaja.

* cuba baca sejarah pembentukan Piagam Madinah, bila disebut ummah (community) makna asalnya bukan hanya untuk orang Islam di Madinah sahaja tetapi ummah membawa maksud masyarakat termasuk juga bukan Islam di Madinah ketika itu. Islam untuk ummah. .Di UKM kebajikan untuk ummah bukan sahaja khusus untuk pelajar Melayu tetapi juga untuk pelajar Cina, India serta pelajar antarabangsa samada mereka Islam ataupun tidak...PMUKM terkhilaf lagi...

* malam tadi tujuan saya dan ramai pelajar hadir forum ilmu Suara Kampus ialah untuk mendengar dan memahami secara akademik tentang bajet 2012, tetapi tersentak bila forum bertukar menjadi ceramah politik. Sebagai badan rasmi pelajar, PMUKM sepatutnya lebih berhati hati dengan perlakuan dan tutur kata para penceramah yang dijemput. Adalah sangat tidak manis misalnya salah seorang penceramah berkata " Tahu BN tu apa? peserta menjawab Barisan Nasional, penceramah berkata bukan, pelajar memekik lagi 'barang naik', penceramah kata bukan. jawapannya kata penceramah sambil tersenyum "Bini Najib". Setahu saya program Suara Kampus adalah program yang sangat baik untuk membina intelektual pelajar.

Mengapa perlu ada cercaan kepada pemimpin negara atau ahli politik  yang tidak ada kena mengena dengan isu bajet 2012? Bukankah Islam tidak pernah membenarkan hinaan dan cercaan dilakukan pada orang lain. Lebih sedih melihat kata kata 'BN itu bini Najib' disambut dengan tepukan dan ketawa para pelajar yang semuanya Islam dan kononya memperjuangkan Islam. Saya rasa tak salah para pelajar tidak bersetuju dengan apa juga perancangan dan dasar pemimpin negara asalkan ditolak dengan ilmu dan hujah yang lebih kuat dan baik. Tetapi bertepuk tangan dan meraikan cercaan pada orang lain adalah sesuatu yang agak tidak baik. Saya masih ingat pada tahun tahun IPU memerintah dulu, mereka haramkan penyokong mereka bertepuk tangan di dalam majlis kerana dikatakan tidak Islamik, tetapi hari ini saya agak terkejut melihat kumpulan yang sama telah membenarkan penyokongnya bertepuk tangan. Mengapa dulu tak boleh dan sekarang boleh? Hukum Allah tak pernah berubah, tetapi fatwa manusia selalu berubah kerana nafsu mereka.

Saya tak pelik dengan kenyataan salah seorang penceramah "... saya dulu pada tahun 1974 adalah aktivis pelajar, hari-hari kerja saya di universiti masa itu adalah berdemontrasi" kerana itu adalah haknya untuk berkata kata asalkan tidak mencerca orang lain.

Pada PMUKM tahniah sekali lagi diucapkan. pada CCC dann PAH, tiada apa yang boleh saya bantu untuk memberi peluang yang lebih baik pada anda, kecuali anda adalah sebahagaian dalam PMUKM pada masa depan. Tetapi apa yang jelas, imej PMUKM sekarang sangat kuat semangat Melayu dari Islamnya...