28 October, 2011

Siapakah 'Dalang Politik Kampus' di UKM

Pertelingkahan politik antara ISIUKM-GMUKM, TSB, Aspirasi nampaknya tiada kesudahan. Walaupun banyak suara pelajar atas pagar memohon dan merayu supaya politik lebih matang diwujudkan, hal ini seperti tidak mungkin dapat dilaksanakan dalam masa terdekat. Ada dua sebab utama yang menyebabkan hal ini seperti mustahil dijayakan.

1. Politik Tanpa Idealisme dalam Perjuangan Mahasiswa- Sekali pandang seolahnya semua kumpulan politik pelajar di UKM ada idealisme perjuangan. GMUKM kononnya dengan perjuangan Islam, TSB dengan perjuangan martabatkan bangsa Melayu dan bersifat pembangunan, Aspirasi dengan perjuangan martabatkan Aspirasi Universiti. Isiukm pula idealisme perjuangannya ialah menjadi tunggangan GMUKM. Walaupun namanya 'Studi Islam' yang membawa maksud di persatuan inilah perbincangan dan pengkajian tentang Islam dikembangkan kepada para pelajar UKM samada muslim atau non muslim, sejarah menunjukkan ISIUKM lebih berminat menurut apa sahaja rentak GMUKM hinggalah mereka bersetuju ISLAM dijadikan alat politik oleh GMUKM. Seharusnya mereka adalah badan yang berwibawa memberikan nasihat pasa semua kumpulan politik pelajar supaya jangan sekali kali mempermainkan Islam untuk politik, tetapi kerana tiada idealisme, ISIUKM ditunggang oleh pemimpin GMUKM bagi memenangi politik kampus.

Selama ini kita selalu menganggap pimpinan pelajar telah mempunyai idealisme perjuangan. Sebenarnya kita salah. Ada bezanya antara idealisme perjuangan mahasiswa dengan apa yang sedang dilakukan oleh pimpinan kumpulan politik pelajar UKM selama ini. Yang paling utama dalam pembentukan idealisme perjuangan pelajar UKM ialah meletakkan Islam sebaga utama. Pada masa yg sama idealisme mahasiswa menghormati agama-agama lain tetapi tidak akan sekali kali mengatakan kumpulan pelajar lain kurang Islam daripada kumpulan mereka. Idealisme mahasiswa meletakkan Islam di atas sekali sebagai perjuangan bersama semua pelajar, melampaui politik kampus. Inilah yang cuba Jaksa IZISH lakukan bila menganjurkan agar semua pelajar UKM bersatu dalam program HIMPUN baru baru ini. Islam juga asas kewujudan falsafah universiti. Maka perjuangan menegakkan syiar Islam adalah tanggungjawab semua pihak pelajar. Bukan hak milik kumpulan tertentu sahaja. Kedua, idealisme perjuangan mahasiswa meletakkan intelektualisme sebagai pegangan dalam amalan berpolitik. Disinilah letaknya amalan kematangan dalam berpolitik. Mahasiswa kena kuat membaca dan berbincang. Bersedia menerima kritikan dan memberi kritikan. Harus kritikan diberikan dengan ikhlas dan bertanggungjawab. Maka amalan surat layang, fitnah, cacian dan pembohongan atas niat menang dalam politik mencalarkan intelektualisme dalam idealisme perjuangan mahasiswa. Ketiga ialah mengutamakan masyarakat dalam perjuangan politik mahasiswa. Maknanya soal kebajikan menjadi tunggak kepada perjuangan mahasiswa di UKM. Kebajikan tidak hanya bermaksud soal jalan berlubang atau makanan mahal di kampus tetapi melampaui sempadan kampus. Isu pendidikan di kalangan masyarakat pendalaman, isu moral dan akhlak generasi muda, bersama SPRM menyedarkan isu rasuah dalam masyarakat, isu murtad, dan berbagai lagi. Termasuklah juga isu kebolehpasaran graduan UKM yang semakin serius beberapa tahun ini. Lihatlah rendahnya reputasi majikan pada graduan UKM pada 2010. Jangan kita hanya pandai bertanya apa yang pihak pengurusn UKM buat, kerana sebagai mahasiswa kita juga menyumbang kepada masalah ini. Soalan sepatutnya ialah apakah kami boleh lakukan untuk meningkatkan kembali reputasi majikan pada graduan UKM. Jika semua pimpina pelajar UKM boleh menerima Islam yang utama, intelektualisme sebagai amalan berpolitik dan kebajikan masyarakat (dalam dan luar UKM) adalah sasaran kerja, barulah politik UKM akan terjelma idealisme kemahasiswaan.

2. Campurtangan Dalang Politik Kampus- Sejak akhir akhir ini politik kampus tidak pernah berdiri sendiri. Ada banyak dalang dalang politik mengajar dan menunjuk-nunjuk apa yang boleh dan apa yang tidak boleh di lakukan oleh pemimpin pelajar. Ada antaranya adalah junior saya masa belajar dahulu. Sebab itu saya selalu memaafkan pelajar yang menggunakan kata kata kasar bila menghina saya apabila memberi teguran terhadap mereka. Tetapi tidak akan sekali kali memaafkan dalang dalang yang menghasut pelajar membelakangkan pihak pengurusan universiti, atau menghasut pelajar agar membina permusuhan sesama pelajar. Jahat sungguh dalang dalang ini pada pelajar. Saya pernah menasihati mereka supaya ikhlas menasihati pelajar. pernah pohon supaya mereka anjurkan para pelajar berbaik baik walaupun mereka dari kumpulan politik yang berbeza. Apa jawab mereka, "kita kena ajar mereka supaya perjuangkan Islam. Dan untuk tegakkan Islam kita kena menang piliharaya kampus". Saya katakan pada mereka apalah sangat untuk kuasai PMUKM yang berkuasa setahun, jika mereka berhajat untuk berpolitik daftarlah dengan cawangan parti politik di luar kampus dan berpolitiklah. Jangan ganggu politik pelajar di UKM. Para pelajar baru ingin belajar sebagai pemimpin. Saya tahu dalang-dalang ini tidak berminat dengan nasihat saya.

Ciri utama para dalang ini ialah mereka bercita cita ingin menjadi pemain 'catur politik' yang berkuasa mengerakkan anak-anak catur (pemimpin pelajar) mengikut nafsu dan cara mereka. Tetapi mereka sangat takut dan bimbang dikenali oleh umum. Mereka secara sembunyi-sembunyi berjumpa dengan pimpinan pelajar yang menjadi boneka mereka. Kita kena faham bahawa ada bezanya antara dalang dan orang yang benar benar ikhlas dan bertanggungjawab memberi pandangan secara terbuka berkaitan politik pelajar. Jika dalang tidak ikhlas dengan tindakan mereka, tidak mengenalkan identiti mereka takut diketahui oleh warga universiti, orang yang secara terbuka memberikan pandangan dengan niat yang ikhlas dan bertanggungjawab pada pandangan mereka akan memperkenalkan nama serta memberikan identiti mereka supaya diketahui oleh para pelajar dan warga UKM. Itu bukti bahawa mereka dengan ikhlas mahu memberi pandangan dengan tujuan mendidik pelajar tentang politik kampus. Soal pelajar terima atau tidak pandangan ikhlas tersebut, itu soal lain. Sebenarnya kewujudan dalang dalang politik inilah yang merosakkan sistem politik pelajar dan meracuni idealisme perjuangan pelajar. Dalang-dalang ini akan menentukan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan. Siapakah dalang ini? Tak perlulah secara terbuka disebut nama mereka tetapi ada diantaranya adalah kalangan ahli akademik sendiri yang cuba 'berseronok' untuk berpolitik dengan menggunakan pemimpin pelajar. Ada antara mereka juga merupakan bekas pelajar UKM yang tidak puas berpolitik semasa di kampus dulu. Ada juga merupakan orang luar yang 'dijemput sebagai penasihat tak rasmi' kepada persatuan pelajar di UKM. Semua pihak tentunya mengalukan usaha mereka memberikan nasihat dan meraikan pandangan mereka tetapi lakukanlah secara ikhlas, bertanggungjawab, secara terbuka dan cuba untuk tidak memecahbelahkan pelajar UKM kepada kumpulan kumpulan yang bermusuhan. Selagi dalang politik kampus wujud, maka selama itulah juga idealisme perjuangan mahasiswa akan dikongkong pemikiran dan cara mereka beraktiviti.

Politik Individu Lebih Baik: Oleh itu sebaiknya piliharaya kampus dilakukan secara individu. Peraturan Pemilihan Pelajar UKM secara jelas telah menegaskan hal ini. Tidak boleh sebarang bentuk perkumpulan diwujudkan oleh mereka yang bertanding dalam pemilihan. Tetapi peraturan tinggal peraturan sahaja. Semakin lama semakin ketara bentuk perkumpulan politik pelajar. Maka penguakuasaan peraturan harus dijalankan mulai pada tahun ini. Sepatutnya jika terdapat sebarang bukti yang menunjukkan ada usaha membentuk perkumpulan, calon yang terlibat perlu disiasat dan jika ternyata ada asas, mereka boleh digantung jawatan (jika menang) atau dilucutkan jawatan (jika kesalahan berat dilakukan. e,g menganjurkan perarakan tanpa kelulusan atau menerbitkan bahan cetak secara haram). Sebagai calon mereka harus memahami bahawa perkumpulan akan membawa kepada perpecahan perpaduan pelajar. Malah lebih buruk lagi bila perkumpulan politik membawa kepada permusuhan atau pergaduhan sesama pelajar.

Maka politik secara individu lebih sihat. Malah menggalakkan lebih ramai pelajar untuk melibatkan diri. Amalan sekarang setiap kumpulan pelajar akan menghantar pasukan calon masing masing masing. Maka kita akan melihat piliharaya pelajar dalam situasi perlawanan dua penjuru di UKM. Jika ada calon bebas bertanding, akan ada pelajar berkata "itu tindakan yang tak masuk akal, sengaja nak kalah dan malukan diri sendiri".

Sepatutnya adalah sangat baik jika lebih ramai pelajar ingin menawarkan diri sebagai ahli MPP PMUKM. Ini akan menggalakan persaingan yang sihat, idea yang lebih dinamik dan piliharaya yang lebih bermakna bagi tujuan pendidikan politik dan kepimpinan.Para dalang politik kampus tentu tidak setuju dengan cadangan ini kerana akan menyebabkan idea dan pengaruh mereka hilang. Mereka tidak akan dihormati atau disegani lagi oleh 'anak anak catur' mereka.