17 October, 2011

Selamat Berjuang Kelab Sahabat Aqsa UKM

Pada 10 Oktober 2011, secara rasminya Kelab Sahabat Aqsa UKM ditubuhkan. Kelab ini yang telah dirancang sejak cuti semester yang lalu telah mendapat restu dan kelulusan dari Yang Berbahagia Tan Sri Naib Canselor UKM. Sijil kelulusan kelab pula telah ditandatangani oleh Yang Berbahagia Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar UKM. Jelas sekali pihak pengurusan UKM sangat menyokong usaha para pelajar. Kelab ini menetapkan misi berikut;

"Mengembleng tenaga, idea dan pelbagai kebolehan yang dimiliki mahasiswa/i UKM dalam membantu rakyat Palestin atas nama persaudaraan dan memberikan kesedaran kepada para mahasiswa/i UKM mengenai isu kemanusiaan rakyat Palestin dan hak umat Islam terhadap Baitul Maqdis".

Tahniah pada saudara Khalid Jimat, pelajar IZISH yang dilantik sebagai YDP pertama kelab ini. Malah sebahagian besar ahli jawatankuasa penaja merupakan pelajar IZISH. Pada anda semua, sekalung tahniah dari kami para warga IZISH. Kelab ini tentunya memikul tanggungjawab berat untuk memyedarkan seluruh pelajar UKM (muslim dan non-muslim) berkaitan isu Palestin.

Kelab ini juga bertanggungjawab untuk menyalurkan bantuan yang diharapkan oleh pihak masyarakat Islam di Palestin. Berbagai bentuk bantuan boleh dilakukan dari segi kewangan, tenaga kerja, menyokong tekanan ekonomi pada pihak Yahudi dan yang paling utama iringan doa kepada Allah agar masyarat Palestin segera mendapatkan kembali negara palestin yang berdaulat.

Inilah contoh usaha pelajar UKM yang boleh dibanggakan. Mereka tidak lagi berfikir soal remeh temeh seperti politik kampus atau projek yang tidak penting (program hiburan yang berlebihan). Mereka sekarang bergerak di dalam dimensi yang baru, realiti dan mengujakan. Kelab ini bergerak atas kesedaran untuk membantu masyarakat yang benar benar menderita dan sangat memerlukan bantuan. Semoga kelab ini akan berjaya dalam perjuangan mereka.