22 October, 2011

Mahasiswa UKM Pasca Pemansuhan ISA

Seluruh rakyat Malaysia gembira dan ada yang terkejut apabila ISA yang mula dipekenalkan sejak era penjajahan dimansuhkan pada 16 September 2011 yang lalu. Ada yang berkata ini hadiah sempena hari Malaysia tahun ini. Tapi saya yakin idea pemansuhan ISA ini sudah lama dipertimbangka oleh pihak kerajaan.ISA atau penuhnya Internal Security Act merupakan akta pra kemerdekaan yang digunakan untuk membuat kawalan keselamatan pada masyarakat di negara ini. ISA ketika awal pengenalannya banyak digunakan untuk pembasmian gerakan komunisme di Tanah Melayu. Sehinggalah pentadbiran kerajaan di bawah kepimpinan Dato Seri Najib mengambil keputusan memansuhkannya dan dikatakan akan digantikan dengan peraturan kawalan keselamatan negara yang lebih sesuai dengan keperluan serta situasi masyarakat Malaysia hari ini dan mada depan.

Persoalanya, Jika dahulu terdapat sebilangan kepimpinan pelajar begitu lantang menentang ISA, tapi kini setahu pelajar UKM, tiada apa yang telah dilakukan oleh kepimpinan persatuan induk UKM (PMUKM) untuk memberikan kefahaman kepada pelajar tentang implikasi, faedah serta natijahnya pemansuhan ISA kepada gerakan mahasiswa di negara ini. Apakah PMUKM masih ragu ragu tentang pemansuhan ISA atau masih takut-takut untuk bercakap soal ISA? Atau PMUKM tidak sedar bahawa pemansuhan ISA akan membawa kesan yang besar kepada cara serta gaya kepimpinan kemahasiswaan masakini dan pada masa mendatang.

Kisah demontrasi ubi gadong di Baling oleh gerakan mahasiawa satu ketika dulu pernah menjadi idealisme perjuangan kemahasiswaan di negara ini. Ketika itu ramai pemimpin pelajar dikenakan ISA kerana tindakan mereka telah mengugat keselamatan negara. Zaman zaman seterusnya memperlihatkan gerakan mahasiswa lebih sederhana dan terarah mengunakan meja perundingan di dalam membuat tuntutan tuntutan untuk kebajikan dan kamajuan masyarakat.

Pemimpin mahasiswa era ini sedar dengan melakukan demonstrasi walaupun nampaknya seolah olah bersungguh sungguh, agresif dan sesuai dengan nafsu muda para pejuang, hasilnya tidaklah begitu menyakinkan. Lebih baik di bawa berbincang demi kesejahteraan semua pihak. Sikap agresif hanya memberikan keuntungan kepada satu dua pemimpin pelajar sahaja sedangkan kerugiannya ditanggung oleh ramai pelajar lain termasuk juga para petani atau nelayan yang kononnya ingin dibela. Maka pada era 1990a gerakan mahasiawa sudah mula berubah dan memberikan fokus kepada kebajikan rakan rakan di kampus. Ada sesetengah masyarakat yang berkata mahasiswa mulai lesu, itulah kata kata daripada kumpulan pemimpin pelajar jenis yang suka kepada agresif dan suka berkonflik. Sedangkan pemimpin pelajar sebenarnya bukanlah lesu cuma kaedah perbincanagn dilihat tidak agresif. Tetapi hasil perbincangan kadang kala lebih berjaya daripad berdemonstrasi atau tunjuk perasaan di jalanan.

Bagaimanapun ada juga terdeagar Sekali sekala terdapat segelintir mahasiswa yang dipergunakan oleh ahli politik luar untuk menjadi jurucakap politik mereka di kampus. Tetapi rata rata mahasiswa mula menaganjakkan pandangan kepada konsep turun padang dan bersama masyarakat dengan menganjurkan program khidmat masyarakat,gotong royong atau kem kem motIvasi pendidikan untuk anak anak dari keluarga miskin yang memerlukan.

Apakah pula akan berlaku kepada gerakan mahasiswa pada era pemansuhan ISA. Tiada siapapun yang dapat memebrikan jawapan. Tinggal lagi yang pasti pihak keraajn hari ini telah bersikap terbuka, berhemah dan mesra kepada semua golongan masyarakat termasuk mahasiswa. Adakah keraguan masih menyelubungi para pimpinan mahasiswa, atau gerakan kemahaiswaan akan kembali menggunakan kaedah lama seperti berdemontrasi dan membuat desakan kepada pihak kerajaan dan pihak pengurusan universiti. Atau adakah para pimpinan mahasiswa akan mengambil sikap yang lebih sederhana dengan menggunakan kaedah perundingan secara harmoni dengan pihak kerajaan untuk tuntutan.

Untuk memahami impak pemansuhan ISA kepada gerakan mahasiswa, pelajar UKM perlukan forum dan perbincangan yang bersifat akademik dengan ahli politik, pakar undang undang dan kepimpinan mahasiswa yang berkaliber...Sehingga tibanya tarikh tersebut, kita semua terpaksalah menunggu dengan penuh sabar.