30 October, 2011

Pada Exco PMUKM, "Awat La Hangpa Jadi Lagu Ni ?"

Terlebih dulu saya mohon maaf jika kali ini nada tulisan saya agak tegas. Tetapi niat saya masih sama, memberikan pandangan dan memberikan teguran. Jika tak bersetuju abaikan sahaja pandangan saya. Tetapi pandangan ini dilakukan agar exco PMUKM lebih cekap dan teliti pada masa depan. PMUKM adalah sebuah organisasi, maka sejauh mana kecekapan berorganisasi, membuat keputusan serta mengagihkan tanggungjawab akan menentukan wibawa atau tidak exco PMUKM. Seperti biasa teguran saya adalah secara terbuka, ikhlas dan bertanggungjawab. Saya ingin mendidik supaya kita bencikan surat layang, fitnah dan sebagainya. Jika diterima dengan ikhlas, walaupun pahit pasti akan menambahbaik PMUKM pada masa akan datang. Bila saya menegur dengan ikhlas maknanya itu tanda saya masih sayang pada PMUKM. Saya sayang pada mereka yang ingin membina kepimpinan dalam diri mereka.

Kisahnya, beberapa hari yang lalu, pihak Yang Berbahagia Dato' Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi telah bersetuju hadir ke majlis ramah mesra dengan pimpinan pelajar PMUKM di kampus Bangi. Beliau sangat berhajat beramah mesra dengan semua pimpinan PMUKM. Antara lain tujuan pertemuaan ini untuk mendapatkan maklumbalas, mendengar aduan, menerima cadangan berkaitan hal ehwal kebajikan pelajar UKM terus daripada PMUKM. Pada masa yang sama exco PMUKM juga akan berpeluang mendapat info terkini berkaitan agenda dan aktiviti kemahasiswaan daripada pihak KPT. Misalnya projek terbaru berkaitan penubuhan Yayasan Sukarelawan Mahasiswa di semua universiti di negara ini. Pelajar yang berminat menjadi sukarelawan akan diberikan latihan dan juga peluang untuk berkhidmat kepada masyarakat apabila berlakunya bencana seperti banjir, kemarau, runtuhan tanah dan sebagainya di dalam dan luar negara.

Malangnya majlis pada malam Rabu 26 Oktober 2011 yang sebegitu penting hanya dihadiri oleh empat MPP PMUKM sahaja. Terlebih dahulu tahniah dan terima kasih pada sdr Helmi Othman, sdr Wilfred, sdr Mohd Azlan dan sdr Kok Kiong yang 'berusaha' menjaga nama baik PMUKM di mata para jemputan yang hadir. Mana perginya exco PMUKM yang lain? Dimaklumkan program ini telah dimaklumkan lebih awal pada semua exco PMUKM termasuk kepada Presiden PMUKM sendiri oleh pihak JPPEL. Jika Presiden tidak dapat hadir kerana ada hal yang tak dapat dielakkan (dengan kenyataan), mana perginya Timbalan Presiden, Setiausaha Agung dan Ahli Majlis Tertinggi yang lain sehingga tidak hadir ke majlis tersebut. Nasib baiklah pihak kolej kediaman menghantar YDP Jaksa serta para exconya untuk meramaikan majlis pada malam tersebut. Bayangkan kalau YDP dan exco Jaksa tidak hadir, apa pandangan tetamu jemputan melihat ketidakhadiran begitu ramai MPP PMUKM (kecuali Wilfred, Mohd Azlan, Kok Kiong dan Helmi).

Sebagai pimpinan pelajar di peringkat PMUKM, exco tertinggi PMUKM harus sedar mereka mewakili seluruh pelajar di dalam apa juga majlis rasmi UKM yang memerlukan kehadiran mereka. Sesibuk manapun, mereka harus insaf bahawa apabila mereka telah bersetuju menjadi MPP, mereka telah menyatakan kesediaan memberikan komitmen sepenuhnya dan mempunyai tanggungjawab mewakili para pelajar UKM 24/7.

Ketidakhadiran exco tertinggi PMUKM di dalam majlis sepenting ini telah mencalarkan pandangan pihak KPT terhadap wibawa PMUKM pada sesi ini. Pasti akan ada suara suara nanti menempelak exco PMUKM cuba memboikot para pegawai atasan KPT pula. Maka penting untuk Presiden PMUKM menguruskan pentadbiran PMUKM dengan lebih cekap agar tidak nampak PMUKM cuba membelakangkan KPT. Cukuplah dengan tindakan PMUKM membelakangkan pihak pengurusan tertinggi UKM baru baru ini. Sekalipun pihak presiden tidak dapat hadir atas alasan peribadi atau hal yang lebih penting, wakilkanlah tanggungjawab ini pada Timbalan Presiden atau sekurang kurangnya pada Setiausaha Agung PMUKM. Ini amalan yang sering dilakukan oleh semua Presiden Persatuan Mahasiawa Universiti di semua IPT yang lain. Itulah juga amalan selama ini yang dilakukan oleh presiden PMUKM dizaman saya dulu. Janganlah berlaku sampai seorang exco tertinggi PMUKM pun tidak dapat hadir, sedangkan YBhg TNC HEPA yang begitu sibuk dengan tugas seharian beliau masih dapat hadir menghargai tetamu jemputan (KSU KPT) pada majlis tersebut.

Apa lagi yang ingin kita katakan tentang prestasi PMUKM sesi ini jika hal semudah inipun mereka gagal laksanakan sebaiknya. Bagaimana perkara sepenting ini mereka boleh ambil mudah? Atau mereka beramai-ramai memang sengaja tidak mahu hadir pada majlis tersebut? Kita semua tidak tahu tujuan sebenar mereka dan hanya mereka yang lebih memahami keadaan ini. Apa pun majlis malam itu berlangsung dengan lancar dan selesai dengan lancar. Terima kasih tidak terhingga buat YDP dan exco Jaksa Kolej yang telah 'mewakili' PMUKM. Apa yang sebenarnya berlaku dalam kepimpinan PMUKM sesi ini? Kisah PMUKM ini mengingatkan saya pada ibu di kampung yang selalu ucap ayat ini dgn loghat utara bila saya dan aruah adik lelaki saya bergaduh masa kami kanak kanak dulu " Awat la hang pa jadi lagu ni...". Saya sesungguhnya tak ada jawapan mengapa exco tertinggi PMUKM bertindak sedemikian rupa. Jadi saya buat keputusan untuk lupakan sahaja kisah malam rabu lalu..