23 October, 2011

Mansuh Sahaja Pilihanraya Kampus UKM Mulai Tahun Ini.

Pasti ramai pelajar yang tak setuju dengan cadangan ini. Saya juga sangat tak setuju. Pasti pihak pengurusan Hepa UKM juga tidak bersetuju. Maknanya semua orang harap pilihanraya kampus UKM berjalan seperti biasa.

Tapi apa salahnya kalau kita cuba teliti mengapa piliharaya pilihanraya kampus elok dimansuhkan dan digantikan dengan kaedah yang lain. Misalnya secara konvensyen atau perwakilan. Konvensyen mahasiswa bermakna setiap persatuan pelajar yang berdaftar di UKM (sekitar 170 buah semua) menghantar pemimpin mereka ke dalam satu konvensyen mahasiswa yang bersidang setiap bulan. Hasil konvensyen dijadikan laporan yang akan dilaksanakan pada semua peringkat. Semua ahli konvensyen (wakil 170 persatuan dalam UKM) akan mengundi untuk memilih pengerusi konvensyen dan mengaturkan sidang ucapan untuk setiap wakil yang ingin mengutarakan pandangan serta usulan mereka. Setelah itu semua ahli perwakilan akan mengundi bagi pihak persatuan masing masing samada setuju, menolak atau berkecuali setiap usul setelah meneliti isi ucapan dan baik buruknya.

Bagaimana pula dengan penganjuran Pesta Konvo, Majalah Aspirasi dan sebagainya yang sebelum ini dilakukan oleh PMUKM jika PMUKM sudah wujud sebagai konvensyen mahasiswa UKM (KMUKM). Ini boleh dilakukan dengan konvensyen pelajar boleh memutuskan untuk melantik satu jawatankuasa khas penganjuran pesta konvo  berdasarkan kebolehan, kepimpinan yang ada pada mana mana pelajar yang dikenalpasti. Sepertimana konsep pembentukan sekretariat seperti UNDP, WHO, Unicef yang dilakukan oleh PBB.

LIMA sebab utama mengapa piliharaya kampus UKM harus dimansuhkan;

1. Politik yang diamalkan dalam pilihanraya kampus UKM semakin sempit, semakin memecah belahkan pelajar serta 'permusuhan poltik' berlangsung tanpa had dan merosakkan idealisme kemahasiswaan. Budaya berpiliharaya kampus sepatutnya membina kematangan kepimpinan berpolitik di kalangan pemimpin pelajar. malangnya kerana taksub politik melebihi kepentingan yang lain, semua hal yang haram dan tidak beretika 'dihalalkan' kononnya atas nama perjuangan agama. Maka sumpah nista, kebiadapan terhadap orang lain, budaya menfitnah melalui surat layang, risalah haram dan facebook tanpa identiti sebenar menjadi amalan di kalangan pemimpin pelajar UKM. Mereka menjadi 'buta dan pekak' kepada politik yang membina intelektual  dan tertawan mengamalkan politik 'membunuh'. Selagi ada pilihanraya kampus maka budaya berpolitik 'membunuh' ini akan menjadi barah kepada kepimpinan pelajar yang akan mewarisi kepimpinan negara.

2. Amalan piliharaya kampus berasaskan fakulti mengikut kerusi tahun satu, dua tiga/akhir nampaknya merencatkan aktiviti PMUKM sejak beberapa tahun ini. Bayangkan pelajar tahun satu yang belum ada pengalaman menganjurkan projek telah diletakkan dalm kepimpinan PMUKM. Akibatnya banyak aktiviti yang dianjurkan oleh PMUKM gagal menjadi projek yang berjaya kerana kurangnya pengalaman di kalangan MPP PMUKM yang masih baru dalam penganjuran projek. Ini agak berbeza dengan JAKSA kolej yang semuanya dipilih dari tahun dua dan ke atas.Mereka sekurang-kurang pernah menjadi pengarah atau MT di dalam projek Jaksa di tahap tahun satu. Bila pihak kolej nampak kewibawaan serta keupayaan mereka, maka mereka ditawarkan sebagai JAKSA di tahun dua atau tiga. Jelas proses pilihanraya membantutkan usaha mengerakkan program program yang baik di peringkat persatuan induk mahasiswa. Begitu juga dengan MPP tahun akhir yang bila dilantik sebagai MPP PMUKM, tak sampai beberapa bulan mula bergraduan dan akhirnya meninggalkan PMUKM. Sesi ini difahamkan beberapa ahli MPP yang telah bergraduan terpaksa meningggalkan PMUKM dan tidak lagi mempunyai mandat menganjurkan aktiviti bagi PMUKM. Pelajar yang rugi kerana selepas mengundi, exco PMUKM yang diundi tiada kemampuan menganjurkan aktiviti.

3. Sistem piliharaya jelas menafikan hak pelajar UKM di kalangan bukan melayu dan bukan Islam. Pilihanraya kamopus walaupun meraikan demokrasi tetapi telah menyebabkan pelajar Cina dan India, Sabah Sarawak serta pelajar antarabangsa hilang suara mereka sepenuhnya. malah tahun ini lebih kritikal, pesta konvo bukan sahaja tidak memberikan peluang kepada kumpulan pelajar Cina, India, Sabah Sarawak dan antarabangsa menyumbang sebagai AJK induk malah program program pesta konvo menafikan terus kewujudan kiumpulan minoriti di UKM.

Saya tak fikir agama Islam menganjurkan kita supaya menafikan hak dan kebolehan orang bukan Islam. Malah Islam menganjurkan kita sentiasa meraikan dan menjaga hak dan kebajikan mereka. Piagam Madinah adalah contohnya. Lainlah kalau ada agenda di kalangan orang bukan Islam cuba mengugat kesucian agama Islam. Maka program seperti HIMPUN mesti disokong sepenuhnya. Tetapi pelajar bukan Islam di UKM adalah mereka yang sentiasa bersama UKM dan menghormati pelajar Islam. Jadi mengapa PMUKM meminggirkan hak dan kebajikan mereka? Salah satu sebabnya piliharaya hanya memenangkan kumpulan majoriti. Memanglah ada wakil pelajar Cina dalam PMUKM tetapi sekadar ada untuk dipinggirkan apalah gunanya. Pelajar India lebih terkesan dengan situasi ini. Mereka seperti terus hilang dalam arus perdana kepimpinan PMUKM tahun ini.

Ada dua lagi sebab yang lebih 'terlindung sifatnya'. 

4. Samada kita setuju atau tidak pilihanraya kampus UKM walaupun bersifat halal dan dibenarkan oleh pengurusannya universiti, sebenarnya diurus sepenuhnya oleh gerakan yang tidak ada dalam senarai persatuan sah di UKM. Kumpulan yang menggunakan nama GMUKM, MAMPU, IPU, TSB, KAMI dan beberapa lagi kumpulan politik kecil inilah yang mengerakkan kepimpinan pelajar UKM. Misalnya kumpulan GMUKM adalah yang menentukan bagaimana PMUKM harus beroperasi. Kumpulan inilah yang menentukan siapa harus jadi Presiden, Setiausaha Agung dan jawatan jawatan yang lain dalam kabinet PMUKM. Saya juga dimaklumkan kumpulan inilah yang akan 'menapis' dan mengajar apa yang boleh dan tidak boleh disebut oleh Presiden PMUKM. Pilihanraya telah menjadi platform untuk mereka menjadi 'abang besar' kepada siapapun yang akan menjadi presiden PMUKM. Mereka pasti akan berang besar jika piliharaya dimansuhkan di UKM.  Konvensyen pasti akan mengurangkan pengaruh kumpulan sebegini kerana setiap persatuan akan bertindak mengikut keperluan persatuan masing-masing. Konvensyen memberikan peluang para pemimpin pelajar UKM dari setiap persatuan bergerak atas kapasiti mereka yang sebenar sebagai pemimpin pelajar UKM.

5. Pembentukan kabinet melalui piliharaya menyebabkan suara para pelajar gagal sampai sepenuhnya kepada pihak pengurusan UKM melalui PMUKM. Tetapi hari ini pelajar UKM beruntung kerana pihak pengurusan UKM khususnya HEPA begitu bersungguh sungguh untuk mendekati pelajar. Selain perjumpaan yang kerap diadakan, pihak HEPA UKM juga sering menggunakan facebook sebagai saluran kedua berhubungan dengan pelajar. Tetapi kita harus faham bahawa pilihanraya telah menyebabkan aduan, cadangan atau input yang diberikan oleh kumpulan yang tidak pro-PMUKM akan ditolak oleh exco PMUKM sebelum sempat sampai kepada pengurusan universiti. Maka konvensyen lebih sesuai agar semua pendapat dan buah fikiran semua kumpulan pelajar dapat disatukan dan dijadikan resolusi konvensyen.

Saya tetap dengan pendirian bahawa piliharaya kampus terus diadakan kerana sifatnya yang memberi peluang pelajar belajar menjadi pemimpin. Tetapi jika budaya politik pelajar UKM menjadi semakin sempit, semakin berpuak dan semakin 'membunuh', elok mansuh sahaja piliharaya kampus dan gantikan dengan kaedah konvensyen yang lebih produktif.