27 October, 2011

Lagi Contoh Bagaimana Islam Dipolitikkan Oleh PMUKM-GMUKM

Saya masih ingat dengan jelas satu peristiwa di Kolej Dato Onn sekitar awal 1990an. Dalam satu majlis perasmian program sempena minggu Suaikenal (sekarang BMP), telah diadakan tarian tradisional Melayu sebagai penyeri majlis. Ketika itu majlis tidaklah sehebat hari ini. Seingat saya dulu untuk mencari pelajar yang bersedia menubuhkan pasukan tarian sangatlah sukar. PMUKM ketika itu dikuasai oleh kumpulan Islam Penyelamat Ummah (IPU).

Ketika itu hanya pelajar sabah dan sarawak dan pelajar bukan Islam sahaja yang bergiat aktif dalam kesenian di kolej. Pelajar Melayu akan dipulaukan jika mereka cuba menjadi penari atau pengiat keseniaan (band muzik,nyanyian) di kolej. Pusat kebudayaan ketika itu tidak mempunyai hubungan kerjasama dengan pihak kolej. Mereka hanya bertugas menganjurkan program universiti dan juga kursus kursus keseniaan fakulti. Pengarah unit kebudayaan ketika itu ialah Dr Inon Shaharudin (kini telah bersara).

Pusat Kebudayaan sering kali menjadi sasaran kelompok IPU kerana dikatakan sebagai 'pusat maksiat' di UKM. Di kolej program kesenian agak malap dan hampir mati. Mana mana pelajar kolej yang berminat dengan kesianan terpaksa terus pergi ke Pusat Kebuadayan untuk menjalankan aktiviti mereka samada tarian, teater, nyanyian, band muzik dan sebagainya. UKM juga tidak begitu terkenal dengan program kebudayaan seperti mana sekarang di peringkat MAKUM IPTA..

Berbalik kepada majlis tadi, sebaik sahaja selesai ucapan dan persembahan, pelajar bertepuk tangan sebagai tanda meraikan ucapan dan juga persembanan yang telah diadakan. Selesai majlis malam itu pihak penganjur (Jaksa KDO) di datangi oleh beberapa pimpinan IPU pusat (PMUKM) bersama naqib IPU KDO. Antara teguran yang diberikan selain jangan lagi menganjurkan persembahan tarian yang melibatkan wanita sebagai penari, pimpinan IPU juga menasihati jaksa KDO supaya elakkan budaya bertepuk tangan kerana itu dikatakan meniru budaya orang jahiliah, Yahudi dan Nasrani. Mungkin kerana segan dan juga menghormati teguran tersebut, para jaksa tidak menunjukkan apa apa reaksi melawan dan akur. Ini kisah hampir 20 tahun yang lalu. Minggu ini muncul kembali isu bertepuk ini.

Ini sesuatu yang agak menarik. Semua tahu bahawa IPU, MAMPU dan GMUKM adalah kumpulan yang sama. Sebab itu bila IPU hilang dijenamakan pula MAMPU dan MAMPU juga senyap bila diganti menjadi GMUKM. Berbeza dengan TSB yang masih kekal sehingga hari ini walaupun dikatakan TSB itu Aspirasi. Maknanya TSB dan Aspirasi adalah dua badan yang berbeza kerana kedua duanya masih wujud sekarang.

Hari ini semua kita tahu bahawa hukum bertepuk tangan di kalangan ramai ulama adalah harus jika di lakukan di luar solat. Tetapi mengapa dulu pimpinan IPU menyatakan amalan bertepuk tangan itu  amalan yahudi dan nasrani dan hukumnya haram. Jawabnya, kerana ketika itu amalan bertepuk tangan menjadi identiti kepada kumpulan TSB. Saya masih ingat lagi bahawa bagaimana setiap acara anjuran kumpulanTSB, mereka akan minta para pelajar bertepuk tangan sekuat dan selama yang boleh, tujuannya sebagai pembina semangat kumpulan dan pembentukan identiti. Maka kalau sekarang ini kita mendengar 'perang Dectar', itu sebenarnya adalah warisan yang dilakukan sejak begitu lama oleh pelajar kumpulan TSB. Maka bagi mengurangkan persaingan dan melemahkan semangat TSB, pimpinan IPU mengatakan bertepuk tangan adalah haram, tujuannya supaya pelajar bimbang dan takut berdosa jika mereka mengamalkan budaya bertepuk tangan dalam program di UKM. Strategi IPU berkesan kerana dengan menggunakan hukum Islam mereka berjaya mengurangkan semangat dan kesatuan musuh politiknya- TSB. Agak lama juga budaya bertepuk tangan hilang di UKM. Sehinggalah pada tahun 2003, apabila kumpulan Aspirasi mengambialih daripada MAMPU, barulah budaya bertepuk tangan hidup semula dan aktiviti keseniaan juga bernyawa semula. Menarik bukan, bagaimana perkara semudah itu boleh menjadi satu 'dogma' politik dalam kampus UKM.

Tetapi hari ini, GMUKM (warisan IPU) telah mengharuskan budaya bertepuk tangan. Tak kiralah samada bertepuk dengan tapak tangan atau belakang tapak tangan. soalnya mengapa sekarang hukumnya telah berubah menjadi harus? Tidak lain kerana tepukan itu 'senjata' ampuh untuk menunjukan penghormatan dan meraikan karisma pimpinan GMUKM dan sekaligus berperanan mengukuhkan kesatuan kumpulan GMUKM.

Jika kita menjadi agen syarikat insuran, perkara pertama yang akan diajarkan ialah mestilah bertepuk tangan sebagai tanda kesatuan sesama agen insuran dalam kumpulan. Semakin kuat kita bertepuk maka itu menunjukkan komitmen dan kesatuan kita adalah kuat. Tepukan memberikan semangat pada ahli dan juga pada pemimpin kumpulan. Pada masa yang sama GMUKM tidak lagi bimbang untuk menggunakan budaya bertepuk tangan kerana TSB sudah tidak lagi menonjol dalam amalan bertepuk tangan kecuali semasa 'perang dectar' setahun sekali. Maka sekarang amalan bertepuk tangan menjadi harus atas dalil hukum boleh berubah mengikut keadaan.Kita terimalah keharusan ini. Malah sejak dahulu pun ketika IPU kata bertepuk tangan haram, bacaan yang saya lakukan menjurus kepada hukumnya adalah harus. Tetapi pandangan saya tidaklah penting sebagaimana pandangan para naqib dan pimpinan IPU ketika itu.

Jadi isu bertepuk tangan jelas menjadi modal politik, dari haram menjadi harus atas nas-nas yang telah diberikan. eloklah kita kena  terima dan sokong akan hal ini.

Tetapi bagaimana pula dengan hukum tarian oleh wanita yang diadakan di malam pesta konvo baru baru ini? Saya berkesempatan memenuhi jemputan ke malam perasmian penutup konvo dan tahu ada tarian yang dipersembahkan oleh para penari wanita Pusat Kebudayan UKM. Di tahun tahun sebelumnya, GMUKM menentang sekeras kerasnya sebarang acara kebudayaan terutama yang melibatkan tarian oleh wanita. Mereka melabelkan acara kebudayan sebegini sebagai maksiat dan haram. Bumi UKM tak akan selamat kerana membenarkan maksiat bermaharajalela, ujar mereka.

Saya terdiam dan berfikir. UKM ini ada pelbagai latar pelajar. Ada Melayu, Cina, India, Sabah dan Sarawak. Bila ada aktiviti di UKM, pelajar bebas memilih mengikut minat dan keperluan masing masing. Pihak UKM bertanggungjawab pada semua pelajarv dan perlu sediakan berbagai bentuk aktiviti untuk pelbagai jenis pelajar. Kita tidak boleh nafikan hak untuk pelajar yang ingin menghadiri acara acara persembahan selagi persembahan tersebut tidak bercanggah dengan tatasusila masyarakat Timur. Malangnya GMUKM tidak begitu, pada mereka haram tetap haram. Tarian wanita adalah maksiat dan mesti dihentikan. Saya dimaklumkan Pengarah Pusat Kebudayaan sendiri beberapa kali diingatkan oleh kumpulan ini supaya jangan anjurkan program yang mereka labelkan sebagai 'maksiat' di UKM.

Tetapi tahun ini berbeza, apabila GMUKM telah menguasai PMUKM , mereka menganjurkan pesta konvo yang juga mempunyai persembahan tarian wanita di khalayak ramai. Malah saya melihat pimpinan PMUKM sendiri berada di pentas utama menyaksikan tarian tarian tersebut sambil makan-makan. Apakah sekarang ini apa yang dilabelkan sebagai maksiat dan haram oleh GMUKM sudah juga menjadi harus? Saya pasti ramai pelajar semakin keliru. Saya fikir ada bezanya antara hukum berubah mengikut keperluan (darurat) dengan hukum berubah mengikut kepentingan politik.

Mengapa 'diharuskan' oleh GMUKM supaya ada tarian di konvo kali ini? Kita tahu program kebudayaan mempunyai kekuatan untuk menarik 'crowd' di kalangan pelajar kampus. Tanpa program sebegini pasti tapak pesta akan sunyi dan hambar. Ini akan dikatakan satu kegagalan pada PMUKM dalam memeriahkan pesta konvo. Maka perlu ada program yang boleh mearik bilangan pengunjung walaupun dulunya dilabelkan sebagai 'maksiat' oleh mereka  demi menjayakan pesta konvo tahun ini. Sebagai menghalalkan acara ini, arahan dikeluarkan supaya dipisahkan tempat duduk antara pelajar lelaki dan wanita. Itu satu usaha yang baik tetapi acara tarian wanita itu sendiri bagaimana? Bolehkah pemisahan antara lelaki dan wanita itu menghalalkan sesuatu yang dulunya ;dilabelkan sebagai maksiat oleh GMUKM ?