26 October, 2011

Aspirasi Perlu Pulang Ke Pangkal Jalan Jika Ingin Menang Pilihanraya Kampus UKM

Kata orang tua-tua, bila kita hilang arah, segera kembali ke pangkal jalan. Mungkin inilah yang perlu pimpinan Aspirasi UKM lakukan sekarang. Mengapa saya katakan demikian ?

1. Aspirasi dimulakan di UKM oleh sekumpulan pelajar yang telah hilang kepercayaan pada kepimpinan PMUKM sebelumnya. Mereka merupakan pimpinan kolej kediaman yang merasakan sesuatu harus dilakukan untuk mengembalikan semula semangat sebenar perjuangan mahasiswa UKM. Mereka bukan sahaja tidak rela pimpinan politik pelajar UKM diperkudakan oleh orang politik dari luar UKM tetapi juga meletakkan matlamat untuk mencuba sedaya upaya membina reputasi yang lebih baik untuk graduan UKM di mata para majikan terutama di sektor swasta.

3. Maka pada tahun 2003, mereka mula membina satu barisan kepimpinan yang mendapat sokongan padu pelajar di kolej kediaman untuk bertanding dalam piliharaya kampus. Nyata langkah mereka tepat. Mereka berjaya menguasai PMUKM dan seterusnya melaksanakan pelbagai program untuk meletakan pelajar UKM di tempat yang lebih baik di mata masyarakat dan juga pihak majikan swasta. Malah pada tahun itu juga Pesta Konvo berjaya memperolehi keuntungan yang besar dan sebahagiannya disumbangkan kepada urusetia konvo pada tahun seterusnya. Amalan itu diteruskan setiap kali pesta konvo mendapat keuntungan. Tapi tahun ini, dikhabarkan Pesta Konvo telah mengalami kerugian yang besar, mungkin sukar untuk mereka meneruskan amalan baik ini. Sama-sama kita tunggu laporan kewangan yang sedang disediakan oleh pihak urusetia pesta konvo tahun ini. Kita tengok berapa kerugian yang telah direkodkan dan siapa yang akan menanggung kerugian tersebut. Harapnya janganlah pula kita terpaksa menggunakan wang dari yuran pelajar UKM. Saya juga mendengar khabar pihak pengurusan UKM juga tidak berminat untuk menjadi penanggung kepada kerugian yang dilakukan oleh urusetia pesta konvo kali ini.Harapnya khabar ini adalah berita yang benar. Seperti yang kita semua tahu kerugian pesta konvo tahun ini bukan kerana masalah seperti adanya bencana besar atau dasar universiti yang berubah tetapi sepenuhnya disebabkan oleh kelemahan perancangan dan urustadbir pihak urusetia. Mereka juga gagal mencari penaja utama seperti tahun tahun yang lalu. Buat sementara ini kita tunggu sahaja laporan kewangan dan laporan post mortem urusetia pesta konvo dengan sabar.

4. Mengapa Aspirasi boleh menang pada tahun 2003 dan terus memimpin sehingga 2010?.Pertama mereka kuat berpegang kepada 3 teras utama aspirasi UKM iaitu (1) memperjuangkan aktiviti yang menyokong UKM adalah universiti rakyat, (2) aspirasi UKM yang mendukung dan mempertahankan perlembagaan negara (kedudukan agama Islam, Bahasa Melayu, hak asasi dll) dan (3) aspirasi UKM yang meraikan perpaduan kaum yang berasaskan kontrak sosial masyarakat Malaysia. Atas 3 teras aspirasi ini mereka membina konsep pelajar sayang UKM, pelajar sayangkan demokrasi, rukunegara dan kenegaraan dan pelajar sayangkan keamanan dan toleransi bermasyarakat. Nampaknya pelajar UKM cenderung untuk menerima 3 teras ini dan mula memberikan sokongan pada pimpinan aspirasi.

5. Pimpinan aspirasi meneruskan kesinambungan kuasa di PMUKM dengan usaha yang sama selama beberapa kali pilihanraya. Mereka berjaya membina barisan pelapis pimpinan Aspirasi dan aktif menjaga kebajikan pelajar. Pihak pelajar kolej terutamanya memberikan sokongan padu pada PMUKM dan sehinggalah mereka menwujudkan kelab Aspirasi di kolej kediaman.

6. Malangnya mulai tahun 2008, pimpinan Aspirasi mula hilang arah perjuangan mereka. Mereka tidak lagi menekankan tiga teras aspirasi yang diperjuangkan di fasa awal penubuhan Aspirasi. Malah pimpinan Aspirasi mula tersilap langkah kerana termakan strategi GMUKM supaya Aspirasi 'bermain di padang' mereka. Inilah kesilapan terbesar Aspirasi dalam seni berpolitik di kampus UKM. GMUKM menggunakan agama Islam sebagai modal politik. Saya tegaskan berkali kali, Islam telah digunakan untuk GMUKM menang pilihanraya kampus UKM. Kalau tidak masakan semasa PMUKM Aspirasi menganjurkan konsert dan tarian wanita mereka labelkan sebagai maksiat tetapi bila PMUKM tahun ini anjurkan pesta konvo, GMUKM telah izinkan konsert dan tarian oleh wanita. Saya tahu Islam agama yang dinamik tetapi bagaimana sanggup GMUKM 'memfatwakan halal' kepada maksiat yang mereka telah labelkan haram adalah sesuatu yang sungguh mengelirukan. Mungkin mereka ada dalil tentang hal ini. Tetapi haram tetap haram dalam Islam, kecualilah itu sesuatu yang difatwakan sebagai darurat. Maka ini saya sangat yakin bahawa semua ini adalah permaian politik semata-mata, dan nampaknya srategi politik ini memakan diri tahun ini.

7. Aspirasi harus kembali ke pangkal jalan. Mereka harus kembali kepada 3 teras aspirasi yang telah diterima oleh pelajar UKM pada 2003 dulu. Buktinya para pelajar telah memberi undi yang besar pada pimpinan Aspirasi. Mungkin pimpinan Aspirasi tidak sedar, bila GMUKM gunakan Islam sebagai modal politik, maka mereka merencanakan perang saraf supaya pelajar UKM akan melihat apabila Aspirasi menentang GMUKM, seolahnya Aspirasi menentang Islam. Maka tentunya tiada sesiapa akan berani menyokong aspirasi kerana akan merasa bersalah dan dilihat seperti menentang agama Islam. Ini strategi politik yang digunakan oleh GMUKM supaya mereka dilihat sinonim dengan Islam dan sesiapapun yang menentang GMUKM termasuk pihak pengurusan UKM akan dilabelkan menentang agama Islam dan menjadi musuh Allah. Bijak strategi sebegini. Akhirnya GMUKM berjaya menguasai PMUKM pada tahun ini.

8. Oleh itu jika Aspirasi ingin kuasai kembali PMUKM, mereka harus mula bermain di padang mereka sendiri. Mereka harus bangunkan segera pimpinan aspirasi yang baru, memberikan perhatian kepada kebajikan pelajar UKM, bersikap proaktif kepada masalah pelajar dan membentangkan perancangan yang menyakinkan para pengundi bahawa Aspirasi lebih layak diundi daripada calon GMUKM.

9. Malangnya Aspirasi belum sedar tentang hal ini. Mereka juga belum tersedar dari kejutan bila kalah dalam piliharaya yang lepas. Semangat mereka juga belum pulih sepenuhnya. Tetapi jika hari ini mereka belum kebah, alamatnya demam mereka akan berterusan di tahun hadapan.Aspirasi perlu keluar dari kepompong bahawa perjuangan untuk pelajar hanya di musim piliharaya kampus sahaja. Perjuangan pelajar adalah tanggungjawab 24/7. Itulah makna pemimpin dan kepimpinan. Jika belum bersedia, ingatlah pesanan orang tua kita.. kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.