01 June, 2015

Antara Bumiputera dan Pribumi..


(1) Istilah PRIBUMI dan BUMIPUTERA seringkali digunakan secara sembrono dalam penelitian kita. Kita harus lebih jelas persamaan dan perbezaan antara keduanya.

(2) PRIBUMI itu maksudnya 'sons of soil', orang asal atau penduduk asal. Dalam konteks Malaysia, pribumi itu ialah orang Melayu, anak-anak sabah sarawak dan masyarakat orang asal.

(3) Manakala istilah BUMIPUTERA yang bersifat instrumentalism pula adalah istilah yang diciptakan selepas merdeka untuk menjelaskan kategori kumpulan pribumi yang miskin, perlukan bantuan dan harus dibantu oleh pihak kerajaan.

(4) Istilah bumiputera diciptakan untuk membina satu kategori manusia di negara ini iaitu pribumi yang perlukan bantuan. Bumiputera ialah kumpulan pribumi yang perlukan hak hak istimewa bumiputera untuk melindungi survival mereka.

(5) Bumiputera ada segolongan pribumi yang ketinggalan dan jika tidak dibantu akan membina jurang yang besar dengan rakyat yang lain. Semua bumiputera itu pribumi tetapi tidak semua pribumi harus dikategorikan sebagai bumiputera selamanya.

(6) Jika ada orang Melayu yang sudah kaya raya, harta berbillion dan cukup mewah, kategori bumiputera sudah tidak berfungsi lagi untuknya. Bumiputera bukan lagi instrumen untuk membantu pribumi yang sudah kaya raya. Melayu yang kayaraya tetap seorang pribumi Melayu sampai bila bila.

(7) Kita hari ini memerlukan pribumi yang kompetatif, berdikari dan tahan lasak untuk bersaing. Pada masa yang sama kerajaan seharusnya terus membantu bumiputera yang miskin dan ketinggalan, maka bumiputera perlukan sedikit keistimewaan dan perhatian dari pihak pemerintah.

(8) Apakah implikasinya?Bila kita jelas siapa pribumi dan siapa bumiputera, bantuan kerajaan dan perlaksanaan hak hak keistimewaan bumiputera akan sampai tepat pada sasarannya.