30 October, 2011

Politik Kampus UKM...Sempit lagi Menyempitkan

Setiap tahun sejak UKM ditubuhkan, pihak HEPA tidak pernah gagal melaksanakan tugas mereka sebagai Suruhanjaya Pilihanraya Kampus UKM. Kalau SPR kebangsaan melaksanakan pilihanraya umum setiap lima tahun sekali dan sekali sekala melaksanakan piliharaya kecil mengikut keperluan, HEPA UKM pula terpaksa melakukannya pada setiap tahun. Bila ada pilihanraya kampus maka adalah budaya berpolitik di kalangan pelajar UKM.

Budaya politik kampus UKM memang menarik. Bentuk pilihanraya menyebabkan MPP yang dilantik hanya boleh melaksanakan tugasannya untuk setahun sahaja. Itupun tempoh masa 'bersih'  PMUKM mentadbir kurang daripada setahun. Misalnya tahun ini PMUKM hanya benar-benar mentadbir sekitar 7 bulan sahaja. (dilantik pada Mac 2011,  bermula peperiksaan pada April-Mei 2011, sesi dibuka semula pada September). Jika pilihanraya kampus kembali pada Februari 2012, maknanya tempoh pentadbiran PMUKM tahun ini hanya bermula pada bulan Mac, April, September, Oktober, November, Disember dan Januari 2012. Itupun belum ditolak cuti mid semester dan peperiksaan semester pertama nanti. Memang sempit masa yang ada.

Maknanya masa yang diperuntukan untuk berkempen yang penuh diisi semangat permusuhan sebelum pilihanraya, setelah memegang kuasa, tak ada pun yang boleh disumbangkan oleh exco PMUKM dengan masa yang singkat. Pilihanraya kampus seperti 'indah khabar dari rupa' atau 'lebih sudu dari kuah'. Kalau kita melihat bagaimana kuatnya permusuhan politik di kalangan GMUKM dan Aspirasi, seolahnya kuasa yang akan mereka bakal pegang bila berkuasa seperti sangat besar dan berpengaruh dan akan mengubah banyak perkara dalam kegiatan pelajar. Hakikatnya tidak ada apa pun yang berubah. Sedikit pun tidak berubah. PMUKM di bawah kuasa GMUKM tahun ini hanya mampu menjalankan kegiatan untuk kelompok mereka sahaja (sekitar untuk 300 orang penyokong tegar GMUKM), khususnya untuk ahli 'anak emas' mereka bernama ISIUKM.

Selain perhatian untuk ISIUKM, hampir tidak ada langsung usaha dilakukan oleh PMUKM untuk bersama kolej kediaman ataupun persatuan persatuan yang semuanya di bawah naungan PMUKM. Jika diteliti manifesto GMUKM, mereka nampaknya tidak dapat melaksanakan sebahagian besar janji dalam manifesto kerana ketidakmampuan mereka merancang dan melaksanakan dalam masa yang pendek. Maka janji tinggal janji sahaja. Apa boleh dilakukan kerana masa tidak menyebelahi mereka tahun ini. Mereka juga tidak bijak untuk menguruskan masa yang ada dengan lebih berkesan.

Maka piliharaya kampus ini memang sempit masanya sehinggakan tak banyak yang boleh dilakukan oleh PMUKM. Bila mereka bermusuhan terus terusan dengan ASPIRASI, TSB, pelajar Cina dan India, masa yang sempit menjadi berrtambah sempit lagi. Oleh itu janganlah pimpinan pelajar GMUKM-PMUKM treus bermusuhan dengan mana-mana kumpulan pelajar di UKM. Seharusnya mereka kembali bekerjasama dan tolong menolong untuk menjaga kebajikan pelajar, menegakkan syiar Islam dan bersama keluar ke dalam masyarakat untuk membantu.

Malangnya kebaikan seperti ini mustahil akan berlaku. akhirnya politik kampus yang sememangnya sempit ini telah disempitkan lagi oleh sikap dan pemikiran pimpinan pelajar. Mereka lebih berminat untuk bermusuhan, budaya kata-mengata, bersungguh sungguh sebarkan surat layang dengan niat menjatuhkan lawan politik mereka dan segala macam lagi keburukan (kononnya ini dibenarkan atas nama perjuangan Islam). Ayat Al Quran digunakan sewenang-wenangnya supaya lebih ramai pelajar berjaya dipengaruhi untuk memenangkan politik mereka semata-mata. Saya amat bimbang dengan budaya boleh 'menghalalkan cara' atas nama perjuangan menegakkan Islam walaupun apa yang dilakukan telah membawa kemudaratan pada orang lain. Tidak mungkin Islam membenarkan budaya fitnah, kata mengata, sebarkan surat layang, kelakuan mencerca orang lain walaupun atas nama memperjuangkan kesucian Islam. Tetapi demi politik kampus yang sempit, hal ini dilakukan juga.

Maka politik yang telah sedia sempit masanya, disempitkan lagi dengan cara pimpinan pelajar berpolitik. Maka betullah politik kampus UKM sekarang sempit lagi menyempitkan. Pemimpin pelajar GMUKM dan Aspirasi kena berubah. Saya setuju mereka perlu bersaing secara sihat atas nama perjuangan politik dan membina kepimpinan, silakan. Tetapi sedarlah bahawa ada masa-masanya mereka juga harus duduk bersama atas nama Islam dan juga kebajikan pelajar. Cukup-cukuplah dengan 'dendam-dendam politik' masing masing. Masa yang ada semakin pendek. Sekarang sudah hampir bulan November 2011. Jika tiada aral, dalam empat bulan lagi akan berlangsung satu lagi pilihanraya kampus. PMUKM, ISIUKM dan ASPIRASI telah bertindak matang bila bersama menjayakan program HIMPUN dengan inisiatif IZISH baru-baru ini.

Eloklah dianjurkan satu atau dua lagi program bersama atas nama memperkasakan idealisme perjuangan mahasiawa UKM. Misalnya anjurkanlah "Forum Bersama Kita Memperkasa Kebajikan Pelajar UKM" atau bersama membuat cadangan/tuntutan secara baik kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia supaya Pendidikan Islam diangkat menjadi wajib lulus dalam peperiksaan SPM. Semakin hari remaja Islam semakin jauh dari agamanya. Semakin banyak isu buang bayi, isu murtad, isu dadah, isu derhaka pada ibu bapa dan sebagainya semakin meningkat. Apa tindakan mahasiswa UKM ? Tak kan selama lamanya pimpinan pelajar UKM hanya berpolitik kampus sahaja. Bertindaklah sesuatu yang menunjukkan kepedulian mahasiswa terhadap isu masyarakat khususnya isu masyarakat Melayu dan Islam. Bertindak demi membina semula idealisme  mahasiswa UKM. Jika bukan sekarang bila lagi !!