22 November, 2011

Berbincanglah Dengan Niat Yang Baik, Bukan dengan Emosi Amarah..

Dua hari lepas (petang ahad 20 Nov), saya sempat meluangkan sedikit masa bersama beberapa pelajar (itulah jangkaan saya) membincangkan tentang politik pelajar di UKM. Walaupun perbincangan di FB tidak selesai petang itu, ingin juga saya ucapkan terima kasih pada mereka (sdr Shukran, Afiq, Hafifi, Waliyuddin, Ibn Abdullah dan seorang "Pemburu Keadilan". Saya hargai sikap mereka yang dapat memberikan pandangan secara berhemah dan menggunakan bahasa yang baik. Saya setuju sebagai seorang yang bergelar mahasiawa (jika benar andaian saya), mereka tidak semestinya setuju dengan semua pandangan saya. Tetapi saya rasa mereka bersetuju dengan saya bahawa sekalipun pandangan berbeza, kita masih memegang nilai dan sifat baik sebagai seorang muslim bila berhubungan dengan orang lain, lebih lebih lagi saudara seagama. Kita mesti raikan perbincangan sebegini. Alhamdullillah..




 ·  ·  ·  · Sunday at 11:47am

    • Shukran Ijtihad rajinlah en. Anuar Ahmad. bleh buat bgkel pnulisan x?
      Sunday at 11:49am ·  ·  2

    • Anuar Ahmad salam sdr shukran. Sekadar berkongsi pandangan, masih banyak kekurangan diri.
      Sunday at 11:52am · 

    • Shukran Ijtihad alhamdulillah, msih ada kbebasn dlm mnyatakan pndpt dn pndangan...andai smua mnusia sdar akan klemahan diri msg2, spttnya msg2 bleh mnrima stiap kritikan yg mmbangun
      Sunday at 11:55am · 

    • Anuar Ahmad begitulah yang kita harapkan. berlapang dada dalam mengkritik dan menerima kritikan. hanya malu dengan Allah, bukan malu kerana kritikan manusia. minta dijauhkan Allah agar kita tidak sombong dalam berilmu dan tidak sombong dalam perjuangan agama.
      Sunday at 12:04pm ·  ·  1

    • Muhammad Afiq Md Nasir kenapa hanya menyentuh pihak gmukm semata-mata? seolah-olah gmukm sgt2 bersalah..bukankah ada 2 parti besar dalam kampus iaitu gmukm dan aspirasi? kenapa aspirasi tidak diketengahkan dlm blog en anuar?
      Sunday at 12:30pm · 

    • Anuar Ahmad Agak agak Afiq walaupun si ayah sayang semua anaknya sama saja, mengapa kebiasaannya si ayah lebih banyak menegur dan menasihati anak sulung berbanding anak bongsu?
      Sunday at 1:29pm ·  ·  1

    • Pemburu Keadilan 


      cik Anuar Ahmad...saya nakkan penjelasan kes pembuangan kolej pada tahun2 sebelum ini. Saya masih belum dapat sebarang penjelasan, mengapakah ramai student yg ditendang kolej dan ada diantara mereka yang aktif tapi tetap ditendang sedangkan...See More

      Sunday at 2:12pm · 

    • Pemburu Keadilan persoalannya macamana ianya boleh jadi begini, dimana kayu ukur yg pihak pentadbiran kolej gunakan...kenapa kolej yg banyak bilik kosong pun masih juga menendang pelajar keluar...
      Sunday at 2:13pm · 

    • Muhammad Syafiq Bin Akmal hebatlah tok nujum ni...
      Sunday at 2:24pm · 

    • Hafifi Borhan El Said II siapa bongsu siapa sulung? nanti merajuk lak yg bongsu atau sulung sebab ayah sygkan seorang je.....
      Sunday at 2:26pm ·  ·  2

    • Anuar Ahmad 


      Salam, Sejak saya diamanahkan memimpin majlis pengetua, ini adalah perkara yang saya utamakan. Utk pengetahuan pemburu keadilan, saudara Muzammil, sdr Izzudin dan semua YDP Jaksa telah mengadakan perjumpaan dengan saya bagi membincangkan ha...See More

      Sunday at 2:29pm · 

    • Shukran Ijtihad mksdunya GMUKM ni anak sulung ke? sjak bila en Anuar Ahmad jd ayah kepada GMUKM n ASPIRASI??
      Sunday at 3:15pm · 

    • M Waliyuddin Bahza en Anuar Ahmad, saya tak berapa setuju dengan kenyataan "kuning" dalam posting ni. En anuar x perasan ke mahasiswa ni sepatutnya jadi entiti check & balance kepada pemerintah mahu pun pembangkang, sedangkan realiti mahasiswa sekarang hanya bersikap "akutakpedulisme" seolah-olah hanya bertumpu kepada meja belajar sahaja? di mana wibawanya mahasiswa?
      Sunday at 3:27pm · 

    • Anuar Ahmad ‎"walaupun si ayah sayang semua anaknya sama saja, mengapa kebiasaannya si ayah lebih banyak menegur dan menasihati anak sulung berbanding anak bongsu?" itu cuma analogi, Bila pula saya kata saya ayah, pandai pandai shukran ubah makna ye ..:-)
      Sunday at 3:28pm · 

    • Anuar Ahmad 


      Saya sangat setuju dan berkongsi pandangan dgn sdr Waliyuddin. Sepatutnya mahasiswa berperanan sebagai penyemak dan pengimbang. Kita selalu dengar GMUKM kritik dan bantah parti kerajaan, saya setuju itu peranan mahasiswa, tetapi pernahkah k...See More

      Sunday at 3:39pm · 

    • Pemburu Keadilan saya rasa cik Anuar Ahmad dah salah tanggap...kritikan GM kepada kerajaan bukanlah soal dia parti permerintah ataupun pembangkang...tapi bagi saya ianya lebih melihat kepada sejauh mana kemampuan pihak tersebut dlm membuat perubahan.kritik pembangkang pun dia boleh buat apa...buat apa kritik pembangkang sedangkan kuasa untuk melaksanan itu kini berada di tangan kerajaan...
      Sunday at 3:49pm ·  ·  4

    • M Waliyuddin Bahza 


      saya sedikit gusar bila isu sebegini dibangkitkan oleh en Anuar seolah-olah memberi doktrin kepada mahasiswa supaya menjauhi GMUKM atas alasan seumpama itu. En anuar mungkin cenderung mengkaji kritikan tetapi kurang melihat sokongan, saya p...See More

      Sunday at 3:50pm ·  ·  4

    • M Waliyuddin Bahza saya setuju dengan Pemburu Keadilanberhubung isu kuasa yang boleh menyebabkan perubahan. Buat apa penat-penat nak suruh kuda minum racun kalau kita mampu suntik racun ke dlm kuda tu? Point saya ada kuasa yang mampu mengubah. Apa kata en Anuar?
      Sunday at 3:54pm · 

    • Anuar Ahmad 


      saya setuju sekali dgn pandangan sdr pemburu keadilan. Sdr sudah menjawab bagi pihak saya mengapa saya lebih berminat untuk memberikan pandangan dan kritikan pada PMUKM-GMUKM berbanding Aspirasi. Saya tidak menyokong kumpulan politik pelaja...See More

      Sunday at 4:04pm · 

    • Pemburu Keadilan 


      Tapi, saya tidak berpandangan seperti apa yg cik Anuar Ahmad. Di UKM berbeza dgn di luar sana. klu di luar sana, mmg betul, mereka yg menang pilihanraya punyai kuasa utk lakukan segala-galanya..membuatkanmereka mampu utk membuat perubahan....See More

      Sunday at 4:10pm · 

    • Anuar Ahmad Sdr Wali, zaman kita mungkin berbeza tetapi hal perjuangan tetap perkara yang sama. Sdr mungkin boleh nafikan GMUKM pro parti pembangkang. Dulu pun pimpinan IPU lakukan perkara yg sama. Modus operandi masih sama. Mungkin kalau sdr benar benar berada di dalam saf pimpinan tertinggi GMUKM-MAMPU saudara akan fahami maksud saya.
      Sunday at 4:11pm · 

    • Muhammad Afiq Md Nasir saya yakin dan percaya jika ASPIRASI-TSB berada di tampuk pimpinan PMUKM, mereka juga akan melakukan perkara yg sama yakni akan menyokong kerajaan sekarang 100% tanpa kritikan dan mengkritik pihak pembangkang seolah-olah pihak kerajaan sentiasa sempurna..saya rasa en.anuar perlu neutralkan pandangan di blog en.anuar agar tidak 'tembak' pada satu kelompok sahaja..
      Sunday at 4:19pm · 

    • Anuar Ahmad 


      sdr pemburu, PMUKM tahun ini pasti tak setuju bila sdr kata mereka adalah penghubung antara pelajar dan pengurusan. mereka terang terangan memusuhi pengurusan. saya setuju tempoh setahun bukanlah tempoh yg sesuai untuk membuat perubahan tet...See More

      Sunday at 4:21pm · 

    • Hafifi Borhan El Said II dah azan jom solat....wasalam
      Sunday at 4:25pm · 

    • Anuar Ahmad sdr Afiq, saya pun rasa begitulah sifatnya bila Aspirasi menguasi PMUKM. Jadi apa bezanya antara GMUKM, TSB atau ASPIRASI di dalam memperjuangkan idealisme mahasiswa? Nampaknya semua berada di dalam acuan yg sama..maka sesiapa pun yg menguasai PMUKM tidaklah berbeza perjuangannya.
      Sunday at 4:26pm · 

    • Muhammad Afiq Md Nasir urm jikalau en.anuar ada kelapangan, bolehkah en.anuar post di blog en.anuar perihal sejarah Logo UKM yang ada sejarahnya tersendiri yakni pertukaran logo ukm, dimana logo ukm yang sedia ada ini adalah logo yang diubah beserta makna-makna simbolnya..
      Sunday at 4:26pm · 

    • Muhammad Afiq Md Nasir ‎*selingan..
      Sunday at 4:26pm · 

    • Ibn Abdullah ‎"Perjuangan Islam bukan perjuangan setahun dua, perjuangan Islam perjuangan sepanjang hayat seorang muslim.