15 November, 2011

PMUKM dan Kisah Jaguh Kampung

Pagi tadi jam 10.00 pagi, saya dikunjung oleh pimpinan SIFE UKM. Agak lama juga saya tidak berpeluang bertemu dengan urusetia SIFE UKM. SIFE atau Students in Free Enterprise merupakan satu kelab yang beroperasi di lebih 40 buah negara di dunia, khususnya negara maju. Matlamat SIFE adalah mengalakkan inovasi keusahawanan untuk kemajuan sejagat terutama kepada kumpulan masyarakat yang mempunyai status sosio ekonomi yang rendah.

Saya masih ingat ketika 2004 saya banyak berurusan dan membantu SIFE UKM bila saudara Jerry Lian Jian (sekarang alumni pelajar IZISH) menjadi presidennya. Tahun 2005 mencatat sejarah juga team UKM berjaya ke US untuk mewakili Malaysia bersama UiTM. Selepas 2006, saya tidak lagi berpeluang terlibat dengan team SIFE dan saya dengar khabar team ini semakin hilang dari arus kegiatan pelajar di UKM. Hari ini tiba -tiba mereka muncul kembali di hadapan saya!

Perbincangan saya pagi tadi bersama team SIFE membuka peluang untuk saya kembali memberikan pandangan dan nasihat pada mereka. Tahun ini SIFE World Cup diadakan di Kuala Lumpur, tahun depan pada Oktober 2012, akan diadakan di Washington DC. Saya harap team UKM akan berada di sana menikmati  musim sejuk bersalji sambil mengumpul pengalaman membentang idea keusahawanan mereka ke peringkat dunia.

Di Malaysia sejak beberapa tahun lepas pasukan UTP Tronoh adalah pasukan yang dianggap kuat dan pencabar utama. UKM sebenarnya mempunyai peluang yang sangat cerah kerana kita mempunyai prasarana dan sistem sokongan yang jauh lebih baik daripada IPT tersebut. SIFE UKM hanya perlukan perancangan yang lebih baik untuk menjadi yang pasukan terbaik dalam SIFE kebangsaan pertengahan tahun depan.

Setahu saya, urusetia SIFE, AIESEC, UN-Club, I-Club, Sahabat AQSA, Kelab Inovasi UKM dan sebagainya adalah di bawah pengawasan PMUKM secara langsung. Maknanya, PMUKM mempunyai tanggungjawab memastikan kelab kelab ini beroperasi dan bergiat aktif di dalam menjayakan pembangunan pelajar UKM. Melalui kelab-kelab ini, PMUKM sebagi badan induk bertanggungjawab merancang, mengawal selia serta memudahcarakan program program yang akan dianjurkan.

Malangnya, hal ini seperti terlepas pandang oleh PMUKM sebagai badan induk. Mereka (MPP PMUKM) mengikut biro-biro yang telah disusun tidak mempunyai daya dan 'pengaruh' untuk mengawal selia semua kelab kelab di UKM. Kecuali pengaruhnya kepada beberapa persatuan fakulti dan ISIUKM, PMUKM seperti hilang daya memimpin pada kelab dan urusetia yang tidak berada di dalam kelompok GMUKM.

Maka itu, sebagai badan induk yang diberikan status yang pelembagaan UKM, PMUKM harus keluar dari kepompong hanya untuk kelompok GMUKM sahaja dan mula memimpin pelajar UKM seluruhnya.

Ketika pengurusan UKM mula bergerak menjadi pemain di peringkat antarabangsa, PMUKM juga harus seiring mengerakkan persatuan, kelab dan urusetia pelajar di bawahnya untuk  mengadakan program yang lebih besar dan selari dengan tranformasi UKM. Sedih bila tahun ini PMUKM tidak bersedia menganjurkan program 'outbound mobility' sedangkan pimpinan Jaksa Kolej telah ke luar negara untuk menjayakan program tersebut. Sekadar rekod (IZISH ke Universiti di Melbourne dan Universiti Hong Kong. KAB ke Oxford University dan Seoul University, KDO ke NUS dan NTU). Begitu juga dengan KUO, KIY, KRK dan KPZ yang telahpun mendapatkan geran program mobiliti Outbound masing masing daripada HEPA UKM.

Saya percaya ketidakmampuan PMUKM berpunca daripada sikap tidak berupaya untuk keluar daripada zon selesa sebagai pemimpin pelajar. Mereka lebih suka dilihat berkot dan bertali leher ketika musim pilihanraya, bersalam dengan semua orang di kampus (walaupun kebanyakan mereka tak kenal), tetapi bila amanah sudah diserahkan mereka tidak mempunyai keupayaan untuk menguruskannya. Maka itu kekallah mereka di dalam zon selesa masing masing dengan kelompok penyokong tegar mereka sahaja.

Mempunyai kepimpinan pelajar yang tidak bersedia keluar dari kepompong atau zon selesa sememangnya amat merugikan pelajar UKM. Banyak insentif dan peluang gagal diraih apabila pimpinan pelajar tidak terdedah kepada jaringan luar, khususnya luar negara. Sebagai contoh para pelajar tentunya ingin tahu apakah kehendak majikan syarikat multi nasional hari ini bila ingin mendapatkan kakitangan yang baru untuk syarikat mereka. Jika ada MPP PMUKM yang mempunyai jaringan baik dengan para kakitangan syarikat multinasional, ini akan banyak membantu para pelajar.

Sebagai contoh, pengalaman Jaksa IZISH menjemput ketua jabatan sumber manusia Syarikat Mercedez Benz (M) dan Hitachi (M) baru baru ini menunjukkan ramai pelajar bersetuju mereka telah mendapat banyak input baru yang tidak ada dalam dewan kuliah ataupun ketika menganjurkan aktiviti pelajar. Banyak kriteria yang kita harapkan pelajar perolehi dalam kuliah dan semasa beraktiviti rupanya berbeza dengan apa kehendak majikan di luar sana. Kita harus bersedia menghadapi situasi ini. PMUKM seharusnya menjadi pemudahcara kepada persediaan ini untuk mengkehadapankan para pelajar UKM dan bukannya membawa peklajar UKM ke belakang.

Selesai berbincang tadi, saya bersyukur kerana team SIFE UKM mula bersemangat untuk merancang untuk menyertai SIFE World Cup di Washington Oktober 2012. Tidak mudah untuk mereka tetapi tidak juga mustahil untuk mereka lakukan. Senior mereka dalam SIFE UKM telahpun melakukannya dulu. Jaksa Kolej dan AIESEC UKM juga telah banyak menjayakan program mereka di peringkat antarabangsa. Mereka semua telah berjaya keluar dari stigma 'jaguh kampung'. PMUKM bila lagi?