13 November, 2011

PMUKM Perlu Dahulukan Kebajikan Pelajar, Kemudian Barulah Berpolitik

Sesebuah persatuan mahasiswa IPT ditubuhkan atas satu agenda yang sama; memperjuangkan kebajikan semua pelajar yang bernaung di dalam persatuan mahasiswa tersebut. Oleh itu kejayaan atau kegagalan sesuatu persatuan mahasiawa di ukur berdasarkan sejauh manakah mereka dilihat telah melaksanakan amanah tersebut.  Pelajar juga harus mengambilkira faktor ini sebagai faktor utama sebelum memberikan undi mereka kepada mana mana kumpulan di dalam piliharaya kampus.

Bila Aspirasi kalah pada piliharaya yang lepas, dikatakan salah satu yang menjadi berpunca kegagalan mereka kegagalan menguruskan kebajikan pelajar. Tetapi kebanyakan pimpinan Aspirasi waktu itu tidak bersetuju. Mereka berpendapat mereka sudahpun melakukan yang terbaik untuk para pelajar. Tetapi pelajar berpendapat sebaliknya dan memberikan undi mereka pada GMUKM. Tahun ini PMUKM dikuasai oleh GMUKM. Sekali lagi isu kebajikan akan tetap menjadi ukuran keupayaan PMUKM di bawah GMUKM. Jika pelajar mempunyai persepsi PMUKM tahun ini tidak berupaya menguruskan kebajikan pelajar, nasib GMUKM akan sama seperti Aspirasi tahun lalu.

Ini menunjukkan kebanyakan pelajar ingin melihat PMUKM harus menguruskan kebajikan pelajar terlebih dahulu sebelum berpolitik. Pelajar dengan kuasa undi yang mereka ada ingin melihat pimpinan PMUKM berkeupayaan menyelesaikan atau sekurang kurang dilihat berusaha sedaya upaya membantu menyelesaikan masalah mereka. Ada isu kebajikan yang boleh diselesaikan oleh PMUKM, dan ada juga isu kebajikan yang memerlukan PMUKM perlu dilihat cuba menbantu menyelesaikannya.

Isu keselamatan diri dan hartabenda pelajar boleh diselesaikan oleh PMUKM melalui usaha kempen kesedaran kepada pelajar, tetapi akan dilihat membantu bila bekerjsama dengan pihak keselamatan UKM dan pentadbiran kolej kediaman. Isu kawalan harga makanan di kafetaria boleh diselesaikan oleh PMUKM dengan cara 'boikot' membeli barangan/makanan yang tiada tanda harga atau membuka kiosk atau cafe 'penimbal' di depan PMUKM di bangunan Pusanika. Jika mereka bersama pihak pentadbiran kolej dan jaksa memantau harga makanan, itu akan dilihat sebagai satu usaha membantu pelajar walaupun tidak sampai ke peringkat menyelesaikannya.

Bagaimana dengan isu gangguan binatang liar tiga serangkai (monyet, anjing dan khinzir) di kampus? Isu park & ride? isu kekurangan dan kelewatan jadual bas dalam kampus? isu aktiviti pelajar yang semakin tidak berimpak tinggi ? isu kenaikan yuran pengajian dan penginapan pelajar, isu kemudahan penginapan di beberapa kolej yang masih kurang berbanding kolej lain di UKM, isu keciciran akademik di kalangan pelajar, isu moral dan etika berpakaian, isu kemudahan sukan, isu khusus berkaiatan perpaduan kaum (berkaitan agama, budaya dan bahasa) di kalangan pelajar Tiong Hua dan pelajar India, isu kebajikan pelajar antarabangsa,  isu kewangan dan urusan PTPTN, isu perkhidmatan wifi jaring dan sebagainya.

Semua ini dan banyak lagi isu kebajikan pelajar sebenarnya adalah hakikat mengapa PMUKM diwujudkan; sebagai wadah perantara antara pelajar dan pihak pengurusan UKM. Bagaimana semua isu ini diuruskan oleh PMUKM? Tentulah ada yang telah dan sedang diuruskan oleh PMUKM, dan tentunya juga masih banyak yang belumpun diperjuangkan oleh PMUKM.

Malangnya PMUKM sejak akhir akhir ini seperti tenggelam punca dan hilang arah tuju di dalam menguruskan kebajikan pelajar. Isu kebajikan pelajar mula dikesampingkan tetapi keinginan berpolitik kampus pula yang membuak sehingga menjadi teras perjuangan PMUKM. Maka kepimpinan PMUKM lebih banyak membicarakan hal hal berkaitan politik dan semakin hilang suara berkaitan hal hal kebajikan pelajar dalam UKM. Tanpa menolak sebagai mahasiswa mereka boleh membicarakan isu-isu politik dalam dan luar kampus, tetapi harapnya janganlah sampai "anak di pangkuan mati kelaparan, walaupunpun kera di hutan nak disusukan".

PMUKM samada di pihak GMUKM ataupun Aspirasi harus insaf bahawa amanah dan tanggungjawab mereka adalah pada pelajar UKM. Maka mereka harus mengutamakan kebajikan pelajar dan merancang bagaimana usaha menjaga kebajikan ini dapat dijayakan.

Menjaga kebajikan pelajar bukan sekadar menjadi penyampai aduan semata-mata. Kalau inilah sifat pemimpin pelajar UKM, tidaklah selayaknya mereka boleh digelar pemimpin pelajar. Sebagai pemimpin pelajar mereka harus ada keupayaan untuk berfikir bagaimana untuk menyelesaikan masalah secara baik dan harmoni.

UKM telah melalui berbagai perkembangan sejak menjadi universiti penyelidikan. Malah sebahagian perjuangan mahasiawa di zaman saya sebagai pelajar dulu kini telah diuruskan dengan lebih baik oleh pihak UKM. Jika dulu perjuangan pimpinan pelajar berkaitan isu kemudahan penginapan kolej yang lebih banyak, penyediaan pengangkutan bas, memperjuangkan penyediaan kemudahan sukan (stadium baru) dan pusat riadah, penyediaan sistem kaunter yang lebih mesra pelajar dan sebagainya, semua hal ini telah diuruskan dengan baik oleh pihak UKM secara beransur ansur.

Akibatnya PMUKM sejak beberapa tahun ini seperti sudah hilang 'modal' di dalam menguruskan kebajikan pelajar. Bila tidak ada lagi modal berkaitan kebajikan pelajar, PMUKM seperti mencari cari isu lain yang kurang penting sebagai mengalihkan ketidakupayaan mereka mengendalikan isu kebajikan pelajar UKM. Maka itu mereka mula melihat isu-isu luar kampus, khususnya di peringkat nasional dan cuba menjadi jurucakap kepada pihak pihak luar. Menyedari kelemahan mahasiswa sebagai satu kumpulan  tidak gemarkan sesuatu yang bersifat 'konvensional, rigid atau skema', maka amalan kepembangkangan kepada pihak pemerintah dijadikan asas perjuangan mereka. Ini tidak juga menjadi persoalan asal sahaja keinginan untuk membangkang itu lahir dari idealisme perjuangan mahassiawa dan bukannya menjadi alat kepada pihak lain. Sebagai rakyat, kita dijamin hak untuk menyatakan apa yang ingin kita katakan, itu kebebasan hak asasi kita. tetapi kita juga harus matang untuk menghormati hak orang lain yang secara majoriti telah memilih sesebuah kerajaan. Kita boleh sahaja tidak bersetuju dengan pilihan majoriti rakyat negara ini, tetapi mestilah menghormati keputusan tersebut. Bila tiba harinya untuk anda mengundi, undilah mengikut selera dan keinginan anda. Itu diraikan.

Tetapi sebelum semua itu berlaku, insaf dan kembalilah mencari jalan untuk menguruskan kebajikan pelajar dengan lebih baik di dalam kampus. Isu pelajar semakin hari semakin kompleks. PMUKM harus boleh memyelesaikan isu isu kebajikan pelajar yang sedia ada. Silalah merancang untuk meneliti semua isu ini. Tetapi tentunya tidak adil jika hanya isu kebajikan yang dihadapi oleh kelompok atau kroni PMUKM sahaja diuruskan. Harus juga diuruskan kebajikan semua pelajar UKM. Misalnya jika seorang dua rakan di dalam kelompok PMUKM yang mengadu tidak dapat penginapan dikolej diperjuangkan oleh PMUKM, mengapa pula puluhan pelajar Cina, India dan pelajar bukan dalam kelompok yang dipindah kolej tidak pula diperjuangkan. Setiap tahun ratusan pelajar dipindahkan dari kolej kolej lingkungan satu ke kolej Keris Mas dan Zaaba kerana memberikan peluang kepada penginapan pelajar tahun satu, tetapi bantahan yang diterima dari PMUKM hanya meliputi pelajar yang berada di dalam kelompok penyokong GMUKM-PMUKM sahaja. Tidak disebutkan pun tentang memperjuangkan kebajikan pelajar Cina atau India yang dipindahkan ke kolej yang lain.

Sudah sampai masanya PMUKM mendahulukan kebajikan pelajar sebelum mereka mula berpolitik. Mulalah membuka ruang untuk semua pelajar berada bersama PMUKM, bukan setakat untuk 300 orang penyokong tegar GMUKM sahaja. Jemputlah kumpulan Aspirasi untuk sama sama berfikir bagaimana untuik memgiruskan kebajikan semua pelajar UKM. Ajaklah sekali wakil pelajar antarabangsa yang juga sangat memerlukan kebajikan mereka dibantu oleh PMUKM. Semoga PMUKM kembali menjadi sebuah persatuan oleh semua pelajar dan untuk semua pelajar. Bukan hanya untuk kelompok mereka sahaja.