10 November, 2011

Tujuh Andaian Awal Pilihanraya Kampus UKM 2012

Setelah membuat tinjauan secara umum berkaitan pilihanraya kampus UKM dalam beberapa tahun lalu khususnya antara tahun 2008-2010, maka dapat dibuat tujuh andaian awal tentang pilihanraya kampus UKM untuk tahun 2012.

1. Peratus pelajar yang turun mengundi pada 2012 akan berkurangan di kalangan pelajar pra siswazah, sedikit meningkat di kalangan pelajar siswazah dan pelajar antarabangsa. Jika tahun ini jumlah turun mengundi sekitar 70%, (antara tahun 2005-2007, jumlah peratus turun mengundi secara purata mencatat sekitar 86%, cuma catatan tertinggi ialah pada tahun 2005 melebihi 90%), jumlah ini akan berkurangan dengan banyak pada tahun depan. Antara sebab utama ialah sejak tahun lepas semua hal berkaitan proses pengundian diserahkan kepada pihak fakulti, walaupun dianjurkan di kolej kediaman. Maka jika dulu pelajar digalakkan oleh pihak kolej untuk turun mengundi sebagai satu proses pendidikan demokrasi, mulai pilihanraya lepas semua pelajar bebas memilih untuk turun atau tidak dalam menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi. Kedua, aktiviti mengundi tidak tertakluk kepada kontrak pembelajaran. Maka bagi pelajar yang terlalu berfokus kepada aktiviti berkredit berasaskan kontrak pembelajaran, beratur panjang untuk mengundi akan dianggap satu pembaziran masa dan tenaga. Juga wujud ramai pelajar yang mula melihat politik kampus sebagai tidak bermanafaat, membuang masa serta mengujudkan permusuhan sesama pelajar.

2. Peratus undi majoriti untuk GMUKM akan berkurang. GMUKM telah menguasai PMUKM pada tahun ini. Undi kemenangan yang mereka perolehi sebenarnya adalah undi protes yang diberikan oleh pengundi atas pagar UKM. Salah satu faktor protes ialah prestasi PMUKM di bawah ASPIRASI pada 2009 yang dilihat kurang menyerlah di dalam menjaga kebajikan pelajar. Selain undi protes, undi simpati juga memainkan peranan terhadap kemenangan GMUKM tahun ini. Simpati atas usaha yang bersungguh sungguh oleh jentera GMUKM sedikit sebanyak telah membuka hati para pengundi untuk memberikan undi mereka kepada GMUKM. Selain itu pengundi juga memberikan undi simpati dengan konsep 'perjuangan Islam' yang di bawa oleh GMUKM. Tetapi tahun ini agak berbeza sedikit. setelah melihat prestasi hambar PMUKM (ISIUKM lebih terserlah kemampuan mereka), kebanyakan pengundi atas pagar akan pasti menilai semula undi mereka untuk diberikan pada GMUKM tahun depan.

3. GMUKM akan kehilangan undi pelajar Tiong Hua dan India dalam jumlah yang besar. Berbeza dengan harapan besar yang dipertaruhkan oleh pelajar Tiong Hua bila menyokong GMUKM tahun ini,  pimpinan PMUKM nampaknya kurang memberikan komitmen untuk menjaga kebajikan pelajar Tiong Hua dan India. Misalnya hanya seorang sahaja pelajar Tiong Hua dilantik dalam MT Pesta Konvo. Kewujudan beliau dilihat sebagai 'hiasan PMUKM' semata-mata. Jika dahulu terdapat sekurang kurang 3 hingga 5 MT Pesta Konvo di kalangan pelajar Tiong Hua dan 1 atau 2 di kalangan pelajar India, hal ini tidak berlaku dalam pesta konvo tahun ini. Kesannya besar sekali. semua ketahui bahawa pelajar Tiong Hua mempunyai kekuatan dalam urusan pemasaran, promosi dan penjanaan tajaan untuk pesta konvo yang sudah sudah, tetapi apabila mereka tidak diberikan kepercayaan, pesta konvo tahun ini mengalami defisit yang agak besar.

4. Jika ASPIRASI segera meningkatkan usaha mereka, undi mereka akan meningkat dalam jumlah yang besar. Dua perkara yang harus dilakukan segera oleh ASPIRASI ialah pertama, menyediakan manifesto yang berfokus kepada kebajikan pelajar UKM. Kedua, menyediakan set calon yang berwibawa, memiliki prestasi akademik yang baik dan mempunyai pengalaman dalam menganjurkan projek. Sebenarnya ramai sekali kalangan pelajar yang berbakat sebagai pemimpin terutamanya di kalangan pimpinan persatuan, kolej dan urusetia MMP. Mereka walaupun tidak berminat dengan politik kampus secara langsung tetapi berkeupayaan menjadi pemimpin pelajar di peringkat PMUKM. Berbeza dengan GMUKM yang telah ditentukan calon mereka secara mutlak di peringkat MT Mampu, calon Aspirasi biasanya ditentukan oleh MPP ASPIRASI. Jika ini dapat dilakukan oleh Aspirasi dengan segera, undi simpati pengundi atas pagar akan cenderung memberikan undi mereka pada ASPIRASI berbanding pada GMUKM. Tetapi jika hal ini tidak dilakukan dengan segera, undi akan tetap diperolehi oleh pihak GMUKM.

5. Pelajar Tiong Hua dan India akan cenderung memilih ASPIRASI berbanding GMUKM. Berdasarkan pengalaman mereka diketepikan oleh PMUKM tahun ini, jelas pelajar Tiong Hua dan India akan lebih cenderung memilih Aspirasi. Ini juga bergantung kepada apakah janji yang akan ditawarkan oleh GMUKM-PMUKM untuk pilihanraya kampus akan datang pada pelajar Tiong Hua dan India. Misalnya pemberian bilangan jawatan dalam PMUKM sesi depan atau jawatan tambahan dalam pesta konvo akan datang. Tetapi pengalaman yang lepas lepas menunjukkan janji akan tinggal janji kerana semua komitmen yang dijanjikan oleh GMUKM pada pelajar bukan Islam biasanya tidak akan direstui oleh kepimpinan tertinggi MAMPU.

6. GMUKM dijangka berpeluang mempertahankan kuasa mereka di Pusanika jika status quo kepada apa yang ada sehingga hari ini tidak berubah, walaupun peratus undi majoriti mereka dijangka akan berkurangan dengan banyak. Berdasarkan kekuatan jentera piliharaya sehingga kini, GMUKM mempunyai kelebihan berbanding ASPIRASI. Mereka mempunyai kumpulan pelajar wanita yang sangat komited dengan perjuangan GMUKM. Bilangan pelajar lelaki tidak begitu ramai dan biasanya lebih kepada 'pembakar' semangat seperti penceramah, ketua kumpulan kecil dan sebagainya untuk mengukuhkan kumpulan jentera muslimat GMUKM. GMUKM menggunakan sepenuhnya kekuatan muslimat di dalam menggerakan jentera akar umbi. Muslimat adalah 'alat' utama kejayaan GMUKM dalam piliharaya yang lalu. Proses pengkaderan ahli GMUKM juga telah dilakukan lebih awal, ada antaranya bermula di bulan pertama semester ini. Malah ada yang telah dimulakan lebih awal sejak matrikulasi lagi! Sebahagiannya melalui facebook sebelum pelajar mendaftar diri sebagai pelajar UKM. Pelajar antarabangsa timur tengah juga cenderung memberikan undi kerusi PPS pada GMUKM, lebih mudah kerusi PPS dikuasai oleh GMUKM jika ASPIRASI gagal mendapatkan calon terbaik dan popular di sana. 

7. ASPIRASI akan mempunyai peluang yang lebih besar untuk menguasai Pusanika dengan syarat mula melakukan tranformasi secara besar besaran, terutama melakukan penjenamaan semula ASPIRASI ( mendapat sokongan TSB, pelajar Tiong Hua, India dan pengundi atas pagar). Jika ini semua berjaya dilakukan kemenangan tahun depan lebih memihak kepada mereka. Faktor siapa calon juga akan menentukan kemenangan ASPIRASI. Malah mereka juga sebenarnya lebih berpeluang untuk mendapat undi pelajar antarabangsa (China dan Indonesia). Oleh itu ASPIRASI mempunyai kelebihan tahun depan berbanding GMUKM yang telah tercalar akibat prestasi hambar PMUKM di dalam menguruskan kebajikan dan aktiviti pelajar selain hanya berjaya menjaga dengan baik 'anak emas' mereka ISIUKM.