18 November, 2011

Apa Perlunya Sudut Pidato di UKM?

Masih segar dalam ingatan sekitar bulan Julai 2009, ketika bertugas sebagai Timbalan Pengarah Akademik Kolej PPP, saya bersama Timbalan Pengarah PPP yang lain telah dipertanggungjawabkan merangka satu garis panduan untuk mengujudkan Sudut Pidato di UKM. Idea asal program ini datangnya dari Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah. Satu idea yang baik dan sesuai dengan usaha membangunkan kepimpinan pelajar UKM. Bagi menjayakannya kami di PPP berbincang beberapa kali sehinggalah kata putus diambil tentang lokasi, garis panduan, konsep dan design sudut pidato.

Saya adalah orang yang sukakan perkara yang kalau boleh dipermudahkan, jangan disusahkan. Oleh itu, secara peribadi saya merasakan sudut pidato harus dilaksanakan dengan cara yang paling mudah dan ringkas. Jangan dibina satu senarai garis panduan yang 'pelik-pelik' sehinggakan pelajar hilang minat dan semangat untuk berpidato.


Semasa belajar di Universiti London, salah satu aktiviti pagi ahad yang saya tak akan lepaskan ialah bersiar siar di Hyde Park bersama keluarga untuk mendengar warga London berpidato di Speakers' Corner. Setiap pagi ahad akan pasti ada belasan pemidato yang akan berdiri di atas kerusi atau tangga lipat, membicarakan tajuk tajuk yang mereka minati. Bukan pelik juga ada pemidato yang bercakap seorang diri kerana topik yang dikemukan tidak mendapat perhatian audien.

Saya akan bergerak dari seorang pemidato ke pemidato yang lain untuk mencari cari topik yang menarik minat saya. Berbagai isu dibincangkan dari diskriminasi terhadap umat Islam, jihad, demokrasi, kebobrokan kapitalis hinggalah ada juga yang berpidato semata-mata tak berpuas hati kerana tidak diberikan kerja setelah puas ditemuduga! Ada juga yang berpidato tentang isu moral dan isu alam sekitar..semuanya dibenarkan di situ.

Tetapi mereka tidak dibenarkan berpidato yang menyentuh sensitiviti kaum atau agama orang lain. Ada polis bantuan yang bertugas dan akan mengarahkan seseorang pemidato berhenti berpidato dan beredar dari situ bila ada aduan yang sahih diterima.

Speakers' Corner di sana bukan sahaja ada pemidato tetapi juga penyanyi, pelukis, penyair, pelakon,  magician dan tidak ketinggalan penjual snek dan minuman! Maknanya Speakers' Corner disediakan untuk semua orang yang ingin berkreatif samada ingin berpidato atau sebagainya. Mereka semua diraikan pada setiap pagi Ahad di dataran Hyde Park London.

Sebab itu, saya tidak menyokong sudut pidato UKM mempunyai terlalu banyak kerenah birokrasi. Apatah lagi jika ada cadangan di pasangkan CCTV!

Saya membayangkan satu sudut pidato UKM diadakan di  satu dataran yang luas, di mana pelajar atau sesiapa sahaja yang mempunyai hak yang dibenarkan oleh UKM, bebas untuk berpidato, mereka akan berdiri di atas apa sahaja yang membolehkan kedudukan mereka lebih tinggi daripada pendengar (samada di atas tangga lipat, kerusi, benteng atau batu bata) dan mula berpidato. Dan mereka tidak menggunakan pembesar suara. Mengapa? Kerana itu menafikan hak orang lain yang juga ingin berpidato pada waktu yang sama di kawasan berdekatan.


Bercakaplah apa sahaja. Jika mereka merupakan pelajar yang bertanggungjawab, mereka pasti tahu apa yang baik dan apa yang buruk untuk dipidatokan. Sudut pidato juga memberikan peluang untuk pendengar untuk menyoal balas pemidato jika ada yang dirasakan tidak sependapat. Pelajar bukan sahaja bercakap soal politik tetapi isu lain sepertiketaksamaan ekonomi, masalah sosial, Palestin, hak pendidikan dan sebagainya.

Jika mereka cuba menghasut, memfitnah atau memaki hamun orang lain, pendengar akan tahu menilai, jika tidak di kali pertama berpidato pasti pendengar akan membuat penilaian di kali kedua atau seterusnya bila mendengarnya. Sudut pidata juga sebenarnya mendidik pendengar supaya menjadi penerima maklumat yang kritikal.  Percayalah!

Sebab itu hingga hari ini saya tidak cenderung kepada penyediaan sudut pidato UKM yang formal dan fancy kerana ini semua seperti tidak natural dan seperti diada-adakan. Ini juga merencatkan usaha meningkatkan bilangan pemidato yang hebat di UKM dalam jangka panjang.

Sudut pidato UKM mempunyai budaya  agak berbeza. Sudut pidato UKM telah dimonopoli sepenuhnya oleh GMUKM. Segala apa yang dipidatokan  oleh pemimpin GMUKM akan diterima bulat bulat oleh pendengar yang semuanya penyokong tegar GMUKM. Aspirasi, rasanya tidak langsung berani melangkah ke pentas sudut pidato. Bukan kerana tidak ada pimpinan Aspirasi atau TSB yang boleh memberikan pidato tetapi mereka bimbang dengan cara penyokong GMUKM menerima pidato mereka. Jadi mereka lebih bersikap membiarkan sudut pidato di monopoli oleh kumpulan GMUKM. Begitu juga dengan kumpulan kebudayaan, urusetia perucapan umum UKM, kelab dan urusetia dan Jaksa Kolej seperti langsung tidak berminat menggunakan sudut pidato. Maka sudut pidato seperti sudah menjadi 'hak milik' GMUKM sepenuhnya. Ini bukan salah pimpinan GMUKM kerana sudut ini pada awalnya terbuka kepada semua pelajar.

Kebetulan, baru baru saya sempat ke sudut pidato UKM kerana meninjau program pelajar di eko- teres niaga. Agak lama juga saya tidak ke sana, rasanya sejak Jun 2010. Rasa sunyi terasa sekali di sudut pidato petang itu. Kedudukan sudut pidato memang menarik, mengadap tali air di belakang Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, bersebelahan dengan eko teres niaga dan akan terbina dibelakangnya nanti sebuah pusat yang bertanggungjawab menguruskan kerjaya dan latihan kepimpinan pelajar di bawah Hepa.


Saya juga berpeluang menonton beberapa klip video di youtube, melihat beberapa pimpinan pelajar GMUKM berpidato. Ada yang petah dan ada juga seperti teragak agak. Sebagai satu latihan berpidato mereka sudahpun melalui satu fasa perucapan umum yang baik. Tahniah pada semua yang telah merasai pengalaman berucap di hadapan khalayak.

Cumanya kita jangan hanya taksub kepada aktiviti berpidato di dalam memeriahkan aktiviti di sudut pidato. Harus juga diberikan peluang kepada pelajar laian untuk menjayakan mini teater, persembahan band akustik, nyanyian solo, tarian, syair, sajak dan pertandingan pantun. Tidak ketinggalan aktiviti berkaitan sukan yang berbentuk persembahan seperti aerobik dan sebagainnya.

Semoga sudut pidato menjadi pusat menjana dan persembahan kreativiti pelajar UKM. Tidak mustahil satu hari nanti menjadi trend untuk pelajar turun setiap pagi ahad untuk mendengar rakan rakannya berpidato di Speakers' Corner UKM. Maka elok sangat kalau Sudut Pidato terus diadakan di UKM, dan diperkasakan demi kebajikan dan pembangunan pelajar UKM. Dengan cara yang paling murah dan mudah. Menarik bukan...