11 November, 2011

Bezanya Politik Islam dan Islam yang di Politikkan

Mantan Presiden Majlis Peguam mungkin seorang yang tinggi pengetahuannya tentang hak asasi manusia, tetapi ilmu yang tinggi tidak dilengkapi dengan karektor yang terpuji. Bila beliau memberikan sokongan penuh kepada penganjuran Seksualiti Merdeka, sangat kelihatan seperti ada yang tidak kena. Jelas sekali perjuangan hak asasi manusia telah diperalatkan untuk beliau mendapat sokongan politik. Perjuangan hak asasi manusia menjadi sudah tidak suci lagi bila dicampuradukkan dengan hal yang menjijikan.

Seluruh lapisan masyarakat bersyukur kerana program Seksualiti-Merdeka telah di batalkan. Apa pun alasan pihak penganjur tentang perlunya program seumpama itu perlu diteruskan, pihak kerajaan dan pihak polis telah memutuskan program ini di luar norma dan nilai masyarakat Malaysia. Ironinya, asas kepada keinginan luarbiasa penganjur meneruskan progarm ini ialah "kita perlu menghormati hak asasi manusia". Begitulah dalil sembrono penganjur program ini.

Inilah contohnya bila sesuatu yang baik kalau disalahgunakan akan membawa keburukan. Kita semua menjunjung kebebasan hak asasi manusia. Soal menghormati hak asasi individu seperti bebas mengamalan agama masing masing, bebas mengamalkan budaya komuniti masing masing, berhak mendapat peluang pendidikan, berhak mendapat perlindungan keselamatan individu yang dijamin undang undang, bebas untuk  memiliki harta dan jaminan keselamatan harta benda dan berbagai lagi hak asasi manusia perlu dipertahankan. Tetapi kebebasan hak asasi manusia walau sebagaimana bebas pun haruslah diasaskan kepada nilai dan norma budaya masyarakat setempat.

Penganjur 'kebebasan orientasi seksualiti' ini beranggapan pengamalan seks adalah hak dan kepunyaan individu. Lantas orang lain tidak perlu kisah dengan apa yang mereka ingin lakukan. Mereka pasti tahu tetapi sengaja ketepikan kerana nafsu (termasuk nafsu untuk meraih sokongan politik) bahawa perbuatan seksualiti songsang selain ditegah oleh semua agama dan ajaran, juga membawa masyarakat ke dalam kancah penyakit kelamin dan jangkitan HIV. Seks songsang juga meruntuhkan sistem dan institusi sosial (kekeluargaan, perkahwinan, nasaf dan kesepaduana masyarakat).  sesebuah masyarakat yang membenarkan perbuatan seumpama ini berleluasa akan pasti ditimpa mala petaka bila sampai masanya.

Maka sebebas manapun hak asasi manusia yang ingin diperjuangkan, mestilah di bawah payung nilai dan norma masyarakat. Di Malaysia, setiap warganegaranya meletakkan ajaran agama sebagai satu nilai dan cara hidup, maka hak asasi itu haruslah di dalam ruang agama yang diamalkan. Islam sebagai agama negara ini dengan jelas menolak perbuatan terkutuk ini, maka haruslah jangan ada orang yang mengaku Islam cuba mengatakan perjuangan hak asasi manusia lebih tinggi daripada peraturan agama Islam. Malah Islam sendiri telah mengariskan hak asasi yang cukup sempurna sifatnya untuk umatnya membangunkan kehidupan yang terbaik dan berkualiti di dunia dan akhirat.

Itulah penting semua orang memahami bahawa apa pun perkara termasuklah kebebasan hak asasi manusia adalah di bawah agama. Jika begitulah,kedudukan Islam itu juga lebih tinggi dari politik. Jika pun Islam mengharuskan politik, perlaksanaan politik itu haruslah dalam nilai yang dianjurkan oleh Islam. Islam tidak pernah sekali-kali membenarkan pengunaan kata-kata kesat, fitnah lisan atau pengedaran surat layang, rasuah politik untuk tujuan memenangi kuasa politik. Jika ini dilakukan meskipun atas nama perjuangan Islam, maka tinggalkanlah. Islam itu lebih utama dari politik. Tidak mungkin sebaliknya. tidak molek bila Islam dijadikan alat atau bahan untuk kita berpolitik, lebih lebih lagi untuk memperolehi kuasa.

Maka itu Rasulullah hingga tiba waktu kewafatan,  baginda tidak mengumumkan siapakah sahabat yang akan mengantikan baginda sebagai ketua umat Islam.  khutbah terakhir baginda juga lebih menekankan soal menguatkan akidah kepada Allah swt., seruan menjaga keluarga dan juga masyarakat. Politik walaupun perlu tidak pula menjadi keutamaan di dalam khutbah terakhir baginda. tetapi yang lebih dipentingkan ialah soal akidah demi menguatkan ummah.

Maka itu pada saat ini, kita harus sedar ada bezanya antara politik Islam dan Islam yang dipolitikkan. Politik Islam akan diisi dengan kemurniaan hubungan sesama manusia untuk mendapat keredhaan Allah swt. Sesiapa pun musuh politik bila sesama Islam akan tetap bersaudara,  sesiapa pun musuh politik jika bukan Islam akan tetap dihormati selagi mereka tidak memusuhi Islam.

Namun, oleh kerana secara sejarahnya kita telah menerima amalan demokrasi barat sebagai acuan berpolitik, kita sepertinya terperangkap dalamnya tanpa sedar. Secara analoginya jika kita makan nasi, seharusnya nasi di letakkan di dalam pinggan bukannya mangkuk atau cawan, Jika kita makan sup, supnya tidak boleh di dalam piring yang leper. Begitulah juga halnya dengan amalan politik demokrasi barat dan politik Islam. Jika politik Islam hendak diisi ke dalam acuan politik ala barat, keadaannya pasti sukar. Demokrasi barat meletakkan keputusan majoriti sebagai asas politik. Maksudnya dijalankan pilihanraya atau 'public opinion', mana mana kumpulan yang mendapat paling banyak undi atau sokongan akan diangkat sebagai pemimpin. Soal betul atau tidak di pihak majoriti tidak menjadi isu. yang penting majoriti. Semakin besar majoriti maka semakin kuatlah seseorang ahli politik. Maknanya demokrasi ala barat menetapkan bilangan atau angka sebagai asas.

Politik Islam agak berbeza. Saidina Ali r.a. pernah berkata "Sesuatu yang batil jika sudah terlalu besar boleh sahaja kelihatan seperti satu kebenaran". Maknanya jika bilangan menjadi asasnya, tidak semestinya ini akan membawa kita kepada jalan yang betul juga. Islam meletakkan ketakwaan kepada Allah swt sebagai asas kepada apa juga aktiviti insan termasuklah berpolitik. Sebab itu politik Islam janganlah disamakan dengan politik ala barat sepenuhnya. Jika politik ala barat mengamalkan persaingan untuk merebut kuasa, menganjurkan permusuhan sebagai motivasi berpolitik, merancang untuk menjatuhkan lawan sebagai modal politik,melakukan kecaman, cacian atau penghinaan sebagai senjata berpolitik, sesungguhnya politik Islam bergerak dalam arah yang sangat berbeza. Politik Islam menganjurkan musyawarah, ikhlas dan tertib dalam berpolitik dan menjalankan kuasa politik, sentiasa insaf dan takut kepada pembalasan Allah swt dalam membuat keputusan berpolitik. Jika politik Islam menggunakan acuan demokrasi barat ala-masyarakat sekular memang sukar untuk politik Islam dilihat sebagai sempurna dan lengkap untuk dijayakan.Politik Islam mempunyai kaedah dan tertib yang berbeza dengan cara politik demokrasi barat hari ini.

Oleh itu, pemimpin mahasiswa di UKM punya peranan besar di dalam menjadikan politik Islam sebagainya yang sepatutnya. Jika kita ada model ekonomi Islam vs model ekonomi konvensional berasaskan riba, kita ada pendidikan Islam vs pendidikan barat berasaskan sekularisme, maka seharusnya kita juga boleh membina satu model politik Islam yang unggul sebagai alternatif kepada politik demokrasi ala-barat.

Sebagai permulaan,  kita tentu boleh terus menggunakan politik demokrasi ala-barat tetapi berlunaskan nilai nilai murni yang terkandung dalam ajaran agama. Maknanya ahli politik teruskanlah berpolitik secara model demokrasi ala-barat tetapi meletakkan agama (e.g. Islam) sebagai payung. Semua perkara yang menjuruskan kepada penggunaan agama sebagai alat bagi tujuan berpolitik, tinggalkanlah. Misalnya memilih hanya ayat ayat al Quran yang menguntungkan politik kumpulan mereka sahaja. Begitu juga dengan kaedah buruk berpolitik seperti mencerca, menghina dan menghasut para pengundi membenci musuh politik mereka. Harapnya jangan ada pula yang sanggup menghukum bahawa orang lain tidak Islam atau musuh Allah kerana hanya tidak sependapat dengan cara pemikiran mereka. Hal sebegini tidak membawa kebaikan kepada pengamalan politik Islam yang sebenarnya.

Pelajar universiti boleh menjadi peneraju kepada usaha ini. Pelajar perlu menolak kumpulan yang menggunakan agama bagi mendapat sokongan pengundi tetapi harus mula menyanjung tinggi usaha mana-mana juga kumpulan pelajar yang mengamalkan politik berteraskan nilai baik yang dianjurkan oleh agama. Sebenarnya Bila agama dipolitikkan mudah kita baca tandanya, misalnya jika musuh politik melakukan sesuatu maka mereka akan katakan itu sesuatu yang haram dan berdosa, tetapi jika mereka anjurkan perkara yang sama akan dikatakan 'harus dan untuk tujuan berdakwah secara perlahan lahan'.

Begitu juga kalau di dalam kempen piliharaya dianjurkan bahawa perjuangan kumpulan mereka berlandaskan agama yang akan membawa pencerahan dan keadilan pada semua kaum, tetapi bila berkuasa ada kumpulan minoriti terutama bukan seagama dengan mereka akan dipinggirkan. Jika sebelum menang mereka berjanji menjaga kebajikan semua pengundi tetapi bila telah memenangi pilihanraya, hanya kelompok mereka sahaja yang diperkuatkan. Inilah contoh mudah bahawa agama telah di politikkan.

Dan pada masa yang sama juga walaupun mengakui perjuangan mereka berteraskan agama, sebenarnya mereka masih bersetuju untuk mengamalkan budaya politik permusuhan sebagaimana yang dianjurkan oleh politik demokrasi ala- barat. Inilah juga makna yang sering mereka sebut sebagai "politik yang ambil agama separuh dan tinggalkan separuh".