05 December, 2011

Tahniah Pelajar IZISH UKM

  1. IZISH sedang bersungguh sungguh untuk menjayakan Pelan Strategik 2011-2013 "ke arah kolej lestari ".
  2. Hujung minggu lalu, warga IZISH sibuk sekali. Tiga program pelajar berjalan serentak pada Jumaat, Sabtu dan Ahad. Di kala pelajar lain menghabiskan cuti hujung minggu samada balik ke kampung atau bersiar di KL, sebahagian besar warga IZISH telah menjayakan; 1) program Jatidiri Peribumi di Kuala Krau Temerloh bersama masyarakat orang Asli, 2) Penganjuran program Inter-College Green Knowledge dan 3) Penganjuran program Green Planet Ventures IZISH.
  3. Meriah sekali ketiga tiga program ini dilaksanakan. Walaupun dianjurkan oleh tiga AJK yang berbeza tetapi matlamat asasnya adalah sama,  menjayakan pelan strategik IZISH, ke arah pengerak kepada konsep Kolej Lestari (Sustainable College). 
  4. Di Kuala Krau, kumpulan pelajar IZISH bersama 30 pelajar antarabangsa dan kumpulan Rakan Muda bersama sama menginap di petempatan masyarakat orang asli selama 2 malam. Turut ikut serta ialah Prof Dato Dr Hood Salleh, Pengarah Muzium UKM dan juga peneraju penyelidikan berkaitan masyarakat orang asli di Malaysia. Tahniah dan terima kasih pada Ybhg. Prof TNC Hepa yang sudi merasmikan program tersebut dan turut bersama sama makan tengahari bersama para pelajar dan penduduk kampung.
  5. Di UKM pada hari yang sama berlangsung Inter-College Green Knowledge yang dianjurkan oleh Biro Akademik dan Inovasi MEP IZISH. Dirasmikan oleh Dato Dr Shaharuddin Mohammad Ismail, Felo Utama Lestari UKM dan Mantan Timbalan Pengarah Jabatan Perhutanan Malaysia. Enam buah kolej telah mengambil bahagian iaitu IZISH, KTHO, KUO, KAB, KPZ dan KDO. Dua lagi pasukan kolej terpaksa menarik diri di saat akhir kerana terlibat dengan program akademik. KTSN dan KTDI berminat dan akan ikut serta di dalam acara ini pada tahun hadapan. Diadakan pertandingan pameran dan juga pembentangan cabaran idea di hadapan para juri (ahli akademik LESTARI). Pada akhirnya selain acara penyampaian hadiah, diadakan juga majlis penyerahan anak anak pokok sumbangan Jabatan Perhutanan Malaysia kepada semua kolej kolej UKM oleh perasmi.
  6. Program IZISH Green Planet Ventures juga telah diadakan pada hujung minggu ini. Banyak aktiviti untuk pelajar IZISH mendekati aspek kelestarian kolej telah diadakan termasuklah treasure hunt berkonsepkan alam seperti kenali pokok hutan dalam UKM, pertandingan fotografi, pertandingan inovasi tong sampah mesra alam dan juga acara sukaneka. Program ini turut melibatkan pelajar antarabangsa yang menginap di IZISH.
  7. Sungguh meriah dan jelas telah memberikan impak kepada usaha membentuk kesedaran berkaitan kelestarian kolej IZISH. Tahniah atas usaha anda di IZISH.