14 December, 2011

Alangkah Rugi Bila Pelajar UKM Gagal Kaitkan Aktiviti Ko-Kurikulum Dengan Kerjaya

Ada alumni UKM yang saya kenal, hari ini telah berjaya dengan perniagaan pakaian. Memang itulah minat beliau sejak belajar di UKM. Ada pula alumni UKM yang telah menjadi tenaga pengajar profesional tarian. Dulu beliau aktif di Pusat Kebudayaan UKM. Menariknya beliau adalah graduan FST. Ada juga yang menjalankan perniagaan pengurusan majlis/ acara, dulunya sangat berminat dengan ilmu acara-acara yang mempunyai protokol. Malah beliau banyak hadiri kursus kursus pengacaraan majlis dan protokol. Ramai juga alumni yang sedang berkhidmat sepenuh masa dalam persatuan bukan kerajaan (NGO). Ada juga beberapa alumni yang berkecimpung dalam politik peringkat negeri secara sepenuh masa. Dulunya aktif di PMUKM dan Jaksa Kolej Kediaman.

Apa maknanya? Apa yang menarik tentang semua ini? Mereka nampaknya telah mempunyai kerjaya yang memenuhi minat dan passion mereka. Kebanyakan mereka perolehi minat ini kerana terlibat secara aktif di dalam kegiatan ko-kurikulum semasa di kampus UKM dulu.

Bila seseorang terlibat dalam apa juga kegiatan ko-kurikulum semasa di UKM, acapkali pelajar diperingatkan bahawa penglibatan tersebut bertujuan meningkatkan kemahiran insaniah (softskills). Misalnya jika terlibat dengan aktiviti debat, pidato atau pantun, tujuannya meningkatkan kemahiran komunikasi. Bila ada pelajar terlibat dengan menerajui persatuan sebagai YDP, Setiausaha Agung atau exco, tujuannya untuk meningkatkan kemahiran kepimpinan.

Begitu jugalah bila mereka terlibat dengan aktiviti sukan, kebudayaan, khidmat masyarakat, kesukarelawanan dan badan beruniform, semuanya membawa kepada tujuan samada untuk meningkatkan kemahiran kepimpinan, komunikasi, kemahiran berfikir secara kritis, kerja berpasukan, moral dan sebagainya.

Selama ini, itulah yang dilakukan. Mengapa pelajar bersungguh sungguh terlibat dengan aktiviti ko-ko, jawabnya untuk meningkatkan kemahiran insaniah.  Mengapa mereka hendak meningkatkan kemahiran insaniah, jawabnya kerana ingin meningkatkan kebolehpasaran mereka. Soalnya tepatkan tindakan ini atau sebenarnya ada lagi tindakan yang lebih tepat?

Pada saya, pelajar harus menambah satu lagi dimensi baru di dalam tindakan mereka. Sepatutnya pelajar harus berfikir begini, mengapa pelajar bersungguh sungguh terlibat dengan aktiviti ko-ko, jawabnya kerana untuk meningkatkan kemahiran insaniah mereka. Mengapa mereka hendak meningkatkan kemahiran insaniah, jawabnya kerana ingin meningkatkan kebolehpasaran mereka. Dan sepatutnya ditambah satu lagi soalan yang perlu pelajar jawab, apakah peluang kerjaya yang paling hampir dengan aktiviti ko-kurikulum yang saya lakukan sekarang?

Kajian ko-kurikulum (KPT 2011) yang sedang dilakukan oleh panel KPT (saya terlibat sebagai salah seorang panel penyelidik) menunjukkan pelajar begitu aktif dalam ko-kurikulum tetapi gagal mengaitkan kegiatan ko-kurikulum yang dilakukan di kampus sebagai pilihan (option) pada kerjaya apabila telah bergraduan.

Sebagai contoh, apabila pelajar terlibat di dalam program pengucapan umum (debat, pantun, pidato), pelajar harus mula memikirkan apakah kerjaya yang berkaiatan di dalam bidang tersebut. Kerjaya sebagai pengacara, pengulas, pengurus acara, motivator, penceramah, pakar runding, pemasaran, ahli politik dan sebagainya.

Begitu juga bila pelajar terlibat dalam sukan bolasepak. Apakah selain dari menjadi pemain bolasepak, pelajar boleh terlibat sebagai usahawan barangan sukan, jurulatih, sekolah atau penganjur klinik bolasepak, pengurus pasukan bolasepak, penganjur pertandingan bola sepak dan sebagainya.

Maka itu pendedahan kerjaya juga sepatutnya menjadi sebahagian daripada aktiviti di dalam ko-kurikulum UKM. Sebegitu banyak pelajar UKM menganjurkan aktiviti (pada 2011 sebanyak 819 projek), ke mana akhirnya kesan aktiviti ini pada kesedaran perancangan kerjaya pelajar. Jika softskills menjadi matlamat akhirnya, mengapa tidak matlamat tersebut digabungkan dengan soalan; apakah kerjaya yang boleh saya dapat dengan aktiviti ko-kurikulum ini?

Hari ini kerjaya yang paling hebat ialah kerjaya yang memenuhi minat dan passion seseorang. Di UKM pelajar diberikan didikan supaya melibatkan diri dengan aktiviti ko-kurikulum yang diminatinya. Oleh itu jika ko-kurikulum yang diminati diselarikan dengan kerjaya yang berkaitan, ini merupakan satu option dalam memperolehi kerjaya selain dari kerjaya yang berasaskan kepada pengajian di fakulti. Atau paling baik ialah membina kerjaya yang disebatikan antara pengajian di fakulti dan penglibatan di dalam ko-kurikulum. Maka sangat rugi bila pelajar UKM gagal kaitkan aktiviti ko-kurikulum di kampus dengan perancangan kerjaya mereka.