10 December, 2011

Rugi Kalau Pelajar UKM Tidak Ambil Peluang..

Minggu lepas selama tiga hari dua malam, pelajar IZISH bersama pelajar antarabangsa di Kampung Masyarakat Orang Asli di Kuala Krau, Temerloh Pahang. Minggu ini pula seramai 63 pelajar IZISH (tempatan dan antarabangsa) berada di Pulau Pinang selama 3 hari dua malam. Di semester 2 nanti akan diadakan pula program ke bandar Melaka, program Inap Desa (Home Stay) dan Cultural Carnival (FESKIB) yang juga akan dianjurkan oleh pihak MEP IZISH. Semuanya melibatkan pelajar tempatan dan antarabangsa. Akan dimulakan juga kelas bahasa Melayu untuk pelajar antarabngsa, dibimbing oleh pelajar tempatan (status LC) di IZISH.

Apa untungnya semua program ini kepada pelajar tempatan di IZISH. Apa faedahnya menghabiskan cuti hujung minggu bersama sama pelajar antarabangsa UKM dari China, Pakistan, Sweden, Bangladesh, Yaman, Iraq, Iran, Jordan dan kalangan negara Afrika? Apa kelebihannnya menubuhkan Amigos Club untuk pelajar antarabangsa dan program Buddy System di IZISH?

Pada saya ada dua faedah utama akan diperolehi oleh para pelajar tempatan. Pertama peluang meningkatkan komunikasi bahasa Inggeris. Keduanya, ini membuka minda pelajar tempatan kepada pertukaran budaya dengan pelajar antarabangsa.

Sepanjang semester ini, saya telah berpeluang berjumpa, berbincang dan melihat kesan kedua dua faedah ini pada pelajar tempatan di IZISH. Kalau dulu ramai pelajar IZISH yang segan dan tidak yakin diri untuk membuka perbualan dalam bahasa Inggeris, hari ini pada mereka yang telah bersama sama dengan pelajar antarabangsa di dalam beberapa program, mereka lebih yakin untuk memulakan perbualan dalam bahasa Inggeris di kolej. Kesan ini nampaknya jauh lebih positif berbanding kelas bahasa Inggeris yang IZISH anjurkan pada semester lepas.

Keduanya, pelajar pelajar antarabngsa sering memberikan komen tentang betapa untungnya kita menjadi warganegara Malaysia. Sebuah negara yang kaya sumber, aman dan harmoni. Ada antaranya (perbualan saya dengan pelajar Iraq semasa saya bersama mereka di International Student Sport carnival di UTP sebulan lalu, secara terus terang menyatakan betapa beruntungnya rakyat Malaysia berbanding dengan negara beliau. Walaupun Iraq sebuah negara yang memiliki sejarah dan ketamadunan yang tinggi pada masa lalu, itu semua belum cukup untuk menjamin kehidupan rakyatnya sebaik negara kita. Ini harus diambil pengajarannya oleh pelajar tempatan.

Melalui aktiviti pelajar tempatan dan antarabangsa juga, mereka berpeluang bertukar pandangan, memahami budaya dan juga erti kehidupan yang lebih besar berbanding sebelumnya.

Di bawah program Pelan Pengajian Tinggi Negara PSPTN, bilangan pelajar antarabangsa akan bertambah berkali ganda pada tahun tahun mendatang di UKM. Jika pelajar tempatan tidak menyusun semula pandangan dan cara mereka menjalani kehidupan di UKM, apakah mereka akan menjadi sekumpulan masyarakat pelajar ibarat "katak di bawah tempurung" satu hari nanti.

Bagi pengurusan IZISH, kehadiran pelajar antarabangsa merupakan satu hikmah yang akan dimanfaatkan sepenuhnya untuk membangunkan pelajar tempatan IZISH. Maka itu bagi menarik supaya lebih ramai pelajar antarabangsa tinggal di kolej, kebajikan pelajar antarabngsa akan terus menjadi keutamaan kami di IZISH. Rugi kalau peluang meningkatkan keupayaan diri ini tidak diambil peluang sepenuhnya oleh pelajar tempatan UKM.