07 December, 2011

Bersama Membumikan Islam di IZISH

  1. Kini IZISH telah menubuhkan Kelab Rakan Siswa IZISH (RSI). Kelab ini diletakkan di bawah biro kerohanian dan sivik MEP IZISH. Agenda utama kelab RSI ialah untuk membumikan Islam di IZISH. Maksud 'membumikan Islam di IZISH' ialah menjadikan Islam sebagai cara hidup warga IZISH yang beragama Islam dan memberikan kefahaman tentang Islam sebagai agama yang sederhana, dinamik dan 'salam' kepada warga bukan Islam di IZISH. 'Membumikan Islam' bukan slogan politik sempit. Ini adalah iltizam untuk mencari keredhaan dalam kehidupan di kampus.
  2. Apakah sebelum ini aktiviti dan cara hidup Islam tidak dipraktikan di IZISH? Tentulah tidak. Sejak IZISH ditubuhkan pada 1996, program dan aktiviti kerohanian di bawah MEP kerohanian telah berlangsung dengan jayanya. Sama seperti yang dilaksanakan di kolej kolej yang lain. Tetapi mulai tahun ini, pimpinan pelajar di IZISH ingin meletakkan cara hidup Islam sebagai sesuatu yang dipentingkan dan diperhebatkan  di IZISH. Maka program seperti tadarus setiap malam, tazkirah, puasa sunat dan berbuka beramai ramai, kursus sembelihan dan berbagai lagi telah dianjurkan. Aktiviti seumpamanya akan terus dipertingkatkan sebagai usaha menjadikan Islam sebagai cara hidup bukannya budaya 'chipsmore' sekejap ada sekejap tiada!
  3. Tahniah buat sdr Abdillah (MEP Kerohanian), Sdr Khalid (Presiden RSI) dan seluruh team MEP (JAKSA) yang dipimpin oleh Ketua Eksekutif sdri Nur Izzati (Aty).
  4. Sebagai pengetua kolej yang menjaga amanah ibubapa para pelajar IZISH, saya akan memastikan setakat yang terdaya supaya semua pelajar IZISH yang beragama Islam menjadi individu yang bertakwa dan mengamalkan apa yang dimaarufkan dan meninggalkan apa yang mungkar.
  5. Oleh itu usaha membumikan Islam di IZISH saya sokong sepenuhnya kerana ini adalah amal yang harus diraikan. TETAPI saya akan sentiasa menolak dan menentang sebarang usaha mempolitikkan Islam bagi tujuan politik kampus. Mengapa? Kerana bila ada pihak yang menggunakan Islam, lebih buruk lagi 'memperkudakan' Islam bagi meraih sokongan politik kampus, masyarakat pelajar akan berpecah belah, perbuatan kata mengata, budaya menghasut dan fitnah dan membina perseteruan dengan pengurusan UKM . Kita sudahpun melihat hal seperti ini berlaku pada masa masa yang lalu.
  6. Marilah kita semua mensyiarkan Islam supaya mahasiswa benar benar menjadi ummah di dalam kehidupan di UKM. Pada masa yang sama juga, marilah kita semua menolak sebarang usaha yang telah menggunakan agama Islam untuk kepentingan politik kampus yang sempit. Kerana politik, ada yang sanggup mendakwa orang yang tidak bersama jamaah mereka sebagai musuh Allah. Itu adalah satu tuduhan yang cukup menakutkan. Sedangkan kita semua berusaha untuk menjadi hamba Allah yang baik dan diredhai bukannya musuh Allah.
  7. Usaha membumikan Islam di IZISH adalah 'kempen' dan dakwah yang akan memberikan semangat baru kepada pelajar yang mungkin alpa dengan tanggungjawab mereka pada Allah. Soal ibadat, soal dosa dan pahala, soal moral dan soal menjaga kesucian Islam. Pada masa yang sama membumikan Islam juga membuka ruang kepada pelajar bukan muslim melihat bagaimana penghayatan Islam yang sebenar di kalangan pelajar Islam, bukan hanya menganjurkan Islam untuk kelompok mereka sahaja. Semoga pelajar bukan Islam berpeluang melihat Islam yang meraikan semua manusia tanpa ada prejudis dan perbezaan dalam kehidupan di dunia.
  8. Semoga usaha membumikan Islam atau membudayakan Islam sebagai cara hidup akan segar dan 'bercahaya' di IZISH. Semoga Allah memberkati usaha murni RSI ini. Terima kasih buat pimpinan MEP IZISH atas usaha ini.
  9. Jika IZISH telah berjaya sebagai kolej yang begitu prihatin dengan kelestarian alam, maka IZISH juga akan berusaha menjadikan Islam sebagai cara hidup pelajarnya yang beragama Islam. Usaha ini memerlukan semangat dan kesepaduan di kalangan semua pihak khususnya kepengetuaan, felo, pimpinan pelajar dan juga para pelajarnya. 
  10. Insyaalah, semoga kehidupan pelajar di IZISH bukan sahaja mendapat kejayaan di dunia, tetapi yang lebih utama mendapat kejayaan di akhirat yang berkekalan.