13 December, 2011

Mengapa IZISH Anjurkan Kursus Sembelihan?

"Students kolej you anjur kursus sembelihan?" tanya seorang rakan akademik di fakulti pada saya bila dia membaca pemakluman kursus ini di e-warga UKM pagi tadi. Sambil mengangguk kepala saya jawab "hujung minggu ini". Seperti sedikit terkejut dia bertanya lagi,  "Kolej Kediaman Antarabangsa anjur kursus sembelihan, sesuai ke?

Saya rasa ramai warga UKM juga menimbulkan persoalan yang sama. Sesuaikah sebuah kolej kediaman antarabangsa di UKM menganjurkan kursus sembelihan sebagai salah satu aktiviti pelajarnya?

Saya katakan ya dan sangat sesuai. Mengapa saya berkata demikian? Kursus sembelihan nampaknya ringkas tetapi sebenarnya membawa makna yang lebih besar dari sekadar aktiviti mendidik tentang kemahiran sembelihan yang ditetapkan oleh syarak. Kursus ini sebenarnya membawa pelajar kepada pemahaman konsep dan amalan HALAL dalam Islam. Isu ini sangat berkaitan dengan perjuangan membangunakn industri halal.

Bacalah kisah kisah kejayaan perniagaan industri halal; http://www.hdcglobal.com/publisher/images/Scribd/HC_Successful_Companies.html

Isu halal bukan isu kecil. Isu ini isu masyarakat Islam di seluruh dunia. Industri halal bernilai ratusan billion ringgit di seluruh dunia. Industri halal bukan sekadar makanan, tetapi juga produk (pakaian, kosmetik dan pharmaseutikal). Isu halal juga melibatkan industri perkhidmatan dan perbankan. World Halal Journal Forum (January 2008) melaporkan;

"With Muslims making up around 1.79 billion of the world’s population, the rapid expansion in the Halal food sector has become a key area of opportunity across the industry, according to senior executives from the World Halal Forum (WHF).
The current estimated value of the total Halal market is USD150 billion, but this has the potential to rise to USD 500 billion by 2010, driven by the increasing value and diversity of the consumer market, combined with strong demographic trends, said Helal Saeed Al Marri, Director General of Dubai Word Trade Centre.
Commercially, the Islamic consumer market is the fastest-growing in the world. Europe’s Muslim population has grown by more than 140% over the past decade to reach 25 million, while Australia has grown by a significant 250% in the same period.
Once Asia’s Muslim population of over one billion – including the world’s fast-growing populations of India, China and Pakistan – is factored in, the full potential of the Halal food market becomes apparent."
Jadi, IZISH anjurkan kursus ini sebagai mendidik kesedaran tentang konsep halal dalam kehidupan pelajar IZISH. Ini satu perjuangan untuk mendapat keredhaan Allah. Apa yang kita makan, minum, pakai, guna dan rezeki semuanya mestilah kita pastikan status halalnya.Bukan hanya muslim sahaja mendapat manfaat daripada amalan 'halal' tetapi juga turut dinikmati oleh non muslim yang inginkan kepada kehidupan yang lebih baik.Jika kita selalu mendengar HACCP tentang keselamatan makanan, ISO 22000 dan ISO 9000 untuk standard kualiti makanan, amalan halal lebih hebat daripada itu.Ini permulaan yang ingin diperjuangkan di peringkat pelajar oleh JAKSA IZISH.

Halal pada syarak satu perkara dan faedahnya pada muslim. Tetapi halal juga membawa maksud bersih, indah, kualiti tinggi, adil dan sebagainya. Riba misalnya jika difahami membawa kemudaratan dalam sistem ekonomi masyarakat. Maka itu banyak bank bank sekarang membuka bahagian pembankan Islam untuk mengelakkan amalan riba. Mengapa misalnya Public Bank begitu besar bahagian pembankan Islamnya. kerana mereka tahu industri halal adalah sesuatu yang bernilai besar dan sangat menguntungkan. Malah sekarang banyak bank-bank utama sudah mempunyai Naib Presiden Kanan (Pembankan Islam) termasuk di US dan Eropah!

Bila Jaksa (MEP di IZISH) anjurkan kursus ini, matlamatnya ialah mendidik pelajar supaya menyedari tentang amalan halal dalam kehidupan.Saya bersetuju dengan penganjur (Kelab Rakan Siswa IZISH) yang tidak mahu terlalu banyak ceramah tetapi ingin aktiviti yang hands-on. Tentu akan bosan kalau ceramah halal diberikan berjam jam, lebih menarik pendidikan tentang halal dilakukan dalam bentuk aktiviti. Tahniah felo penasihat (iejan dan Badariah), MEP (abdillah) dan tahniah pada team Kelab Rakan Siswa IZISH..