16 December, 2011

Bangga Dengan Warga IZISH...Ikhlas dari Pengetua

Saya bersyukur masih punya ayah dan ibu yang dapat saya peluk dan cium setiap kali pulang ke kampung. Saya bersyukur di saat saya perlukan seseorang untuk memberikan ketenangan, ibu dan ayah sentiasa ada untuk mendengar keluhan saya. Saya juga bersyukur pada setiap saat dalam hidup ini akan ada insan yang sentiasa mengingati dan mendoakan saya. Saya gembira bila ada insan yang akan menegur dan menasihati saya bila ada tingkahlaku dan bahasa saya terkhilaf, insan yang saya panggil ibu dan ayah.

Kisah ini ada kena mengena dengan program yang akan berlangsung anjuran warga IZISH. Hujung minggu ini seperti minggu program kebajikan di IZISH. Ada satu kumpulan pelajar IZISH akan ke Rumah Seri Harapan Cheng, di Melaka. Rumah Harapan yang menempatkan warga tua (Melayu, Cina dan India) ini sejak tiga tahun lepas tidak pernah di lupakan oleh pelajar IZISH. Mereka akan ke sana untuk membantu pengurusan rumah harapan, bergotong royong mengemaskan bilik bilik warga tua, menyampaikan sumbangan derma, membuat persembahan dan yang paling penting ialah duduk bersama warga tua untuk mendengar dan berkomunikasi dengan warga tua di sana. Sejak beberapa tahun lalu, nasihat saya pada mereka yang pegi ke sana tetap sama. Orang tua bukan inginkan duit ringgit yang melimpah ruah, bukan barangan eletrik atau sajian makan yang banyak, mereka inginkan seseorang bersama mereka, duduk dan berkomunikasi dengan mereka. lebih lebih lagi mendengar perasaan dan suara hati mereka. Inilah juga yang akan menyumbang kepada pembangunan insaniah pelajar, erti sabar, bijak berkomunikasi, mendengar dengan intiutif dan yang akhir sekali mengucap rasa syukur.

Itu kisah di Melaka. Di IZISH pula pada hari yang sama akan berlangsung program Kursus Asas Sembelihan. Hasil sembelihan kambing dan ayam (sumbangan Majlis Agama dan JAKIM) kemudiannya akan diadakan majlis kenduri untuk seluruh warga IZISH. Khabarnya akan ada masak kambing menu orang Melaka, sup kambing, ayam masak kicap, kerabu dan sebagainya. Apa yang lebih menarik kenduri ini juga akan disertai oleh anak anak yatim dari kajang. Mereka akan tiba di IZISH, ada sesi bersama kakak dan abang di IZISH, majlis jamuan, persembahan  dan seterusnya majlis pemyampaian sumbangan pelajar IZISH untuk anak anak yatim. 

Sebagai pengetua IZISH tentunya saya bangga punyai warga kolej yang tahu erti bersyukur dengan membuat amal kebajikan. Sekumpulan pelajar di Melaka bersama warga tua, sebahagian lagi di IZISH bersama anak anak yatim. Amal pada dua kumpulan insan yang kurang bernasib baik berbanding insan lain. Harapnya pelajar IZISH jelas konsep kebajikan bukan sekadar berdakwah supaya orang lain membuat kebajikan tetapi atas usaha diri sendiri yang terus mengambil tindakan membuat kebajikan itu sendiri. Tahniah buat warga IZISH.

Saya kadang kala melihat ada insan yang membawa makanan haiwan di dalam beg mereka. Bila terjumpa dengan kucing atau anak anjiing yang terbiar, mereka akan memberikan makanan tersebut. Kita juga pernah mendengar ada yang sanggup membuat kebajikan yang besar seperti mendermakan organnya pada orang lain semata-mata atas dasar ehsan. Begitu juga dengan sekecil kecil kebajikan seperti memberikan tempat duduk dalam pengangkutan awam pada orang tua,OKU atau ibu yang mengandung. Semua ini adalah kebajikan dan alangkah baiknya menjadi amalan dalam kehidupan.

Saya semasa belajar di London dulu pernah bersama kawan kawan anjurkan kutipan derma kilat untuk seorang rakan yang dalam kesusahan. apa yang kami lakukan? Kami anjurkan kempen 'skip lunch and donate' supaya wang tersebut dapat didermakan. saya bayangkan kalaulah pelajar IZISH dapat 'skip lunch' untuk sekali, sumbangan yang akan diraih untuk membantu mereka yang memerlukan akan berjumlah RM 2,080.00 (RM4.00 X 520 orang). Bayangkanlah jika dalam 30 hari, empat kali sahaja seluruh warga IZISH 'skip lunch and donate', bermakna hampir RM 10,000 akan berjaya dikumpulkan!
Sebagai pengetua, tentu saya akan lebih rasa bangga dengan warga IZISH.