04 December, 2011

Dua Cabaran Utama Pembangunan Pelajar UKM

Saya sering ditanya oleh pelajar soalan ini, Apakah cabaran yang paling utama di dalam menguruskan pembangunan pelajar di UKM?

Sejak dulu hingga sekarang jawapan saya masih sama dan semakin hari semakin pasti, saya akan menjawab ada dua cabaran utama di dalam membangunkan pelajar. Pertama, membangunkan kemahiran keusahawanan dan keduanya meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris khususnya pada pelajar Bumiputera.

Politik Kampus? Saya tak pernah menganggap itu sebagai satu cabaran. Pertama, kerana politik kampus bukanlah sesuatu yang bersifat nyata. Apabila telah bergraduan, politik kampus akan tinggal sebagai kenangan sahaja. Sejak dahulu pun begitulah. Ramai kawan kawan saya dulu yang menjadi pemimpin tegar dalam IPU dan TSB bila tamat pengajian, tidak lagi bermain politik. Mereka bekerja, berkahwin dan meneruskan kehidupan seperti orang lain. Beberapa rakan yang cuba berpolitik samada dalam parti kerajaan mahupun parti pembangkang, sampai separuh jalan 'dipancung' oleh para pesaing dalam parti. Akhirnya mereka menjadi usahawan atau kakitangan kerajaan sepenuh masa.

Sebab itu saya tidak pernah melihat politik kampus sesuatu yang sangat penting. Sekadar tempat melatih mahasiswa meningkat kemahiran untuk menjadi pemimpin pelajar semata mata. Tidak lebih dan tidak kurang. Wadah perjuangan... tanyalah pemimpin tegar IPU dan TSB dulu yang sekarang telah menjadi alumni UKM, Masih kuatkah wadah perjuangan mereka seperti zaman mereka belajar di UKM dahulu. Pasti mereka tersenyum sambil berkata, "dulu lain, sekarang banyak perkara lain kena fikirkan". Pendek kata politik kampus akan tetap ditinggalkan sebaik sahaja bergraduan kelak, biarpun semasa di universiti sering menggunakan frasa "istiqamah dalam perjuangan". Pada siswi, bila sudah bergraduan, bekerja dan bergelar surirumah, mereka akan mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap keluarga masing masing. Inilah hakikat dalam kehidupan yang harus dilalui.

Ini semua memerlukan pandangan hidup yang baru dan berbeza berbanding semasa belajar di UKM. Ini  melibatkan soal mencari pendapatan sendiri. Semasa belajar di UKM, ini semua menjadi tanggungjawab sepenuhnya mak ayah dan juga PTPTN. Sekuat manapun melaung wadah perjuangan pasti akan terhenti bila PTPTN yang ditunggu belum masuk ke akaun, atau mak dan ayah belum bank in belanja bulanan. Bukan bertujuan memperkecilkan pemimpin pelajar UKM, tetapi itulah hakikatnya.

Sebab itu pada saya, cabaran membangunkan kemahiran keusahawanan dan usaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris sangat penting dan kritikal. Keusahawanan memerlukan pelajar belajar berniaga dalam kampus UKM. Bukan soal untuk mencari untung besar tetapi sebagai satu usaha mendedahkan diri kepada alam perniagaan. Sebab itu di IZISH saya bersama para felo kolej bersungguh sungguh ingin memastikan agenda keusahawanan pelajar mesti dijayakan. Walaupun sekarang dilakukan secara ringkas, program keusahawanan IZISH melalui Ezzy Kiosk dan Izish Corner ( ada yang menyebut warung Mak Zain) adalah permulaannya. Sehingga kini ada lima kumpulan (32 orang pelajar berniaga di IZISH Corner dan 10 orang berjualan di Ezzy Kiosk). Mereka terlibat secara sepenuhnya dengan program keusahawanan di IZISH. Harapnya ini satu permulaan kepada usaha menjadikan program dan agenda keusahawan sesuatu yang lebih besar di UKM.


Bagi program penguasaan bahasa Inggeris, satu satunya cara terbaik yang murah, mudah, selesa untuk pelajar Bumiputera menguasai bahasa Inggeris secara cepat ialah bergaul dengan kumpulan pelajar antarabangsa. Saya sudah nampak hasilnya di IZISH. Dulu saya terpaksa memujuk pelajar tempatan berinteraksi dengan pelajar antarabangsa. Kini tidak lagi. Mereka sudah sedar dan nampak mengapa saya selalu memujuk mereka dahulu.

Seperti beberapa program yang dianjurkan di IZISH sebelum ini, pagi tadi di dalam program Green College, pelajar tempatan dan antarabangsa nampaknya telah selesa bersama sama. Sebagai satu pasukan mereka menyertai treasure hunt, sukaneka, pembentangan idea dan sebagainya bersama sama. Semuanya berinteraksi di dalam bahasa Inggeris. Cara ini lebih santai, menyeronokkan serta lebih berkesan berbanding diadakan kelas bahasa atau pelajar 'dipaksa' bertutur oleh pihak kolej.

Saya ucapkan tahniah atas usaha MEP (Jaksa) dan Felo IZISH yang telah bekerjasa sebagai satu pasukan di dalam menjayakan agenda ini. Semoga dua cabaran ini akan difahami sebagi penting oleh semua pelajar di IZISH dan juga umumnya di UKM, khususnya pimpinan pelajar kerana merekalah nadi kepada penganjuran aktiviti dan projek untuk para pelajar.