08 December, 2011

Pelajar UKM Dapat Kuah, Orang Luar Dapat Isinya...

  1. Pagi tadi dalam satu mesyuarat di Pusanika, saya telah dimaklumkan rupa-rupanya sehingga ke hari ini (8 Disember 2011), JPPEL telah meluluskan 819 projek pelajar. Berdasarkan maklumat yang saya ada sebagai panel penyelidik untuk Kementerian Pengajian Tinggi yang menjalankan kajian longitudinal (2009-2012) berkaitan Keberkesanan Ko-Kurikulum dan Hubungannya dengan pembangunan soft skills dan keupayaan kebolehpasaran diseluruh IPT, tidak syak lagi pelajar UKM adalah antara yang paling aktif di negara ini.
  2. 819 projek jika dipuratakan dengan 8 bulan tempoh pengajian berjalan, bermakna 102 projek sebulan atau 3 projek pada setiap hari tanpa henti! Apakah ini belum cukup membuktikan kesungguhan, semangat dan caknanya pelajar UKM di dalam menganjurkan aktiviti pelajar.
  3. Apakah ini juga bukan bukti bahawa mahasiswa UKM tidaklah lesu dan 'ulat buku' semata-mata? Tahniah buat pelajar UKM yang begitu berjaya di dalam menganjurkan aktiviti. Tahniah juga buat pengurusan HEPA, JPPEL dan kolej kediaman yang menjadi pemudahcara dan peniup semangat kepada para pelajar. Ini juga bukti betapa pengurusan UKM menyokong penuh pembangunan insaniah pelajar dan sentiasa ada untuk memberikan bantuan termasuklah kewangan.
  4. Ironinya, semakin banyak aktiviti dianjurkan saban tahun, peratus graduan UKM yang memperolehi pekerjaan tetap dalam tempoh enam bulan pertama selepas graduasi semakin merosot. Angka ini lebih ketara dalam sektor syarikat swasta bertaraf multinasional dan GLC. Peratusan kegagalan keboleh-pekerjaan yang tinggi jelas disumbangkan oleh profil graduan UKM berketurunan  Melayu dan wanita! (Kajian pengesanan Graduan UKM 2007-2010, Pejabat Perhubungan Alumni UKM).
  5. Mengapa senario ini berlaku? Di saat semakin banyak aktiviti pelajar dianjurkan, semakin merosot pula kebolehpasaran graduan UKM!
  6. Saya pasti ada yang tidak kena dengan cara aktiviti dianjurkan, ada yang tidak kena dengan maklumat yang diperolehi oleh majikan di luar sana dan ada yang tidak kena dengan cara kita 'selaraskan apa yang diinginkan oleh majikan dengan apa yang kita tekankan di dalam aktiviti pelajar di UKM.
  7. Sebagai contoh, dalam sebulan yang lalu, beberapa buah kolej, fakulti dan persatuan pelajar telah menganjurkan program minggu usahawan silih berganti di Pusanika. Melihat buku daftar tempahan ruang di Pusanika, sehingga bulan Februari 2012 telah penuh dengan tempahan aktiviti. Sebahagian besarnya untuk program minggu usahawan.
  8. Sekali pandang, kita rasa bangga dengan usaha pelajar menganjurkan hari usahawan dan belajar menjadi seorang usahawan.
  9. Malangnya, diteliti sekali lagi secara lebih mendalam, rupa-rupanya Minggu Usahawan diisi sepenuhnya oleh orang luar, di kalangan para peniaga luar yang datang berniaga di Pusanika. Penganjur (pelajar) hanya menyewa 'booth' kepada para peniaga ini dan mengutip sewaan. Hasil sewaan ini dianggap keuntungan dalam laporan kewangan mereka. Maknanya yang berniaga bukan pelajar UKM, yang mendapat pengalaman berniaga dan melalui perit jerih sebagai usahawan bukan pelajar UKM. dan tentunya yang mendapat keuntungan perniagaan juga bukanlah pelajar UKM.
  10. Oleh kerana peniaga yang datang dari luar adalah peniaga sepenuh masa, mereka memperolehi keuntungan berlipat kali ganda, selain harga sewaan yang murah (sepatutnya untuk harga pelajar), pengunaan elektrik tanpa had dan lokasi yang begitu baik. Walaupun namanya program Minggu Keusahawanan, yang berniaga bukan pelajar, pelajar sekadar menjadi penyewa ruang semata-mata.
  11. Inilah satu contoh kepada puluhan contoh yang lain. Di dalam pesta konvo, hari keluarga kolej pun perkara yang sama berlaku, di Karnival IT UKM juga hal yang sama berulang. Program forum, seminar dan sebagainya juga yang menjadi panelnya bukan pimpinan pelajar UKM tetapi orang lain yang tidak bergelar pelajar. Mungkin lebih baik diadakan gabungan antara keduanya supaya pelajar juga mendapat pengalaman untuk meningkatkan softskills mereka.
  12. Apa implikasinya? Paling nyata, biar berapa banyak pun program yang pelajar anjurkan, hasil utamanya tidak diperolehi oleh pelajar. Minggu keusahawanan sepatutnya outcomes,pelajar mendapat pengalaman berniaga, kemahiran berinovasi, kerja berpasukan dan sebagainya. Tetapi yang mendapat faedahnya orang luar, termasuk keuntungannya sekali. Semua usaha ini pasti tidak akan dapat meningkatkan kemahiran dan insaniah/softskills pelajar semaksima mungkin. Hal yang sukar (sebagai panel forum dan pengerai) diserahkan pada orang luar. Apa yang pelajar dapat ialah pengalaman sebagai ajk penganjur. Pelajar telah terbudaya oleh pemikiran pimpinan pelajar supaya lebih cenderung untuk bertugas siang malam mengangkat kerusi meja, menyediakan jamuan dan menjaga keselamatan lalu lintas. Walaupun ini penting, impaknya kepada hasil pembelajaran tidaklah tinggi, apatah lagi selari dengan keperluan majikan.
  13. Maka biarpun semakin banyak aktiviti dianjurkan, itu tidak bermakna pelajar UKM akan semakin baik softskills mereka. Ini juga menjelaskan mengapa majikan masih ingin pelajar UKM  menjadi lebih hebat sebelum mereka menerima untuk bekerja di syarikat mereka. Selagi pimpinan pelajar UKM tidak mengubah cara mereka melihat isu ini, selagi itu pelajar UKM akan kerugiann. Ibarat perumpamaan "Pelajar UKM Dapat Kuah, Orang Luar Dapat Isinya.