02 December, 2011

Apa Yang Masih Belum PMUKM Lakukan?

Pilihanraya kampus UKM semakin hampir, bahangnya semakin terasa pada pemimpin pelajar kalangan GMUKM, Aspirasi dan TSB. Malah sudah ada yang mencongak adakah pilihanraya kampus kali ini akan diadakan sebelum atau selepas piliharaya Umum ke 13. Saya juga tidak pasti bila tarikhnya. Tetapi jika pilihanraya kampus diadakan sebelum pilihanraya Umum ke 13, pilihanraya kampus akan datang pasti akan menjadi pilihanraya kampus paling sengit dalam sejarah kampus IPTA.

Dengan masa yang masih tinggal di penghujung, pasukan PMUKM sekarang masih dilihat belum melakukan beberapa perkara yang perlu dilakukan. Jika PMUKM tidak bersedia melakukan, eloklah pasukan 'pembangkang' pula mengambilalih usaha usaha ini. Antaranya;
  1. PMUKM sepatutnya menjadi pusat pemprosesan semua aduan pelajar UKM, berperanan mengkategorikan aduan dan seterusnya mencadangkan tindakan penyelesaian kepada pihak pengurusan UKM. Sebagai contoh, aduan yang diterima sekarang datang dari berbagai sumber, dalam kebanyakan masa aduan yang dilaporkan adalah aduan masalah yang sama. Misalnya aduan jalan berlubang di dalam kampus disalurkan dari kolej, persatuan fakulti, persatuan anak negeri, urusetia,ada yang terus dari pelajar sendiri dan ada jugadari PMUKM sendiri. Begitu juga dengan aduan keselamatan, kecurian, gangguan binatang liar, air, harga makanan, kemudahan untuk pelajar, PTPTN, kontrak pembelajaran, bas kampus, bantuan kebajikan pelajar dan sebagainya.Jika PMUKM adalah pasukan yang proaktif, semua aduan ini dikemaskini dan diajukan sebagai satu agenda yang siknifikan kepada pengurusan UKM. Ini lebih berkesan sebagai peranan induk mereka kepada semua pelajar.
  2. PMUKM sepatutnya telah mewujudakn satu sistem penyampaian maklumat yang lebih tersusun dan efisyen dengan semua Jaksa, persatuan dan urusetia di peringkat kepimpinan pelajar.Buat masa ini hal ini masih belum tiada tindakan
  3. PMUKM seharusnya sudah menganjurkan program pengantarabangsaan pelajar UKM. Hal ini seperti tidak langsung mendapat perhatian para MPP PMUKM kali ini. Selain mengadakan program ke luar negara, PMUKM boleh menjemput pelajar luar negara ke UKM khususnya di kalangan negara negara ASEAN.
  4. PMUKM sepatutnya telah mengadakan satu perhimpunan berbentuk konvensyen untuk para pimpinan pelajar UKM yang berjumlah lebih 200 orang bertemu dan berbincang tentang pembangunan pelajar UKM. (fakulti, kolej, urusetia dan anak negeri).
  5. PMUKM sepatutnya telah menganjurkan program secara bersama dengan beberapa persatuan pelajar antarabangsa UKM. Mereka juga adalah di bawah naungan PMUKM.
  6. PMUKM sewajarnya menjadi peneraju utama kepada penganjuran Hari Kerjaya UKM 2012. Oleh kerana tiada tindakan, JAKSA IZISH telah sanggup mengambil tanggungjawab ini untuk 2012.
Masa masih ada pada PMUKM untuk merancang program seperti ini. Pelajar juga sedang membuat penilaian prestasi MPP PMUKM sebagai panduan kepada siapa mereka akan memberikan undi nanti. Yang paling bijaksana tentulah para pengundi atas pagar, mereka mempunyai pendirian sendiri tentang siapa yang selayaknya memimpin mereka untuk 2012.