28 December, 2011

Kampus UKM sebagai Sebuah Eko Sistem Ilmu Pembelajaran: Tahukah Pelajar Apa Maksudnya?

Sempena cuti Krismas beberapa hari yang lalu, saya berkesempatan menghadiri tiga program. Dua daripadanya ialah memenuhi jemputan kenduri kenalan di Shah Alam dan Bangi. Satu lagi ialah jemputan menghadiri jemputan kenduri alumni KIZ.

Tentang berkesempatan 'makan kenduri' tiada apa yang menarik. Bukan tidak penting tetapi tiada yang menawan perhatian saya. Peluang ini lebih kepada mengeratkan silaturahim serta berbual mengenai perkembangan hidup masing masing.

Tetapi ada satu perkara yang menarik apabila saya hadiri majlis kenduri jemputan alumni. Pertama, kerana agak lewat sampai, saya punya peluang yang lebih lama berbual dengan bekas pelajar saya( suami isteri adalah pelajar saya). Sekarang mereka dah berkerjaya dengan kerajaan dan punyai dua anak. Kata mereka sedang berusaha untuk yang ketiga. Semoga berjaya!

Pasangan ini yang saya kenal dulu memang aktif di kolej. Mereka bukan sahaja aktif dalam JAKSA tetapi juga sukan dan kebudayaan. Si isteri pula seorang pemidato yang hebat ketika itu sehingga mewakili UKM. Walaupun sangat berminat dengan aktiviti pelajar, tentang politik kampus simpang malaikat 44, kata mereka. Maknanya mereka tidak berminat membabitkan diri dalam politik kampus walaupun mempunyai ciri ciri kepimpinan yang sangat menonjol.

Pernah dulu si suami berjumpa dengan saya untuk melepaskan salah satu jawatan yang dipegangnya. Katanya terlalu sibuk sehinggakan tidak dapat membahagikan masa untuk belajar dan 'bercinta'. Saya izinkan tetapi akhirnya beliau tidak jadi menarik diri tetapi meneruskan juga jawatannya, tidak lama selepas itu saya tahu tindakannya setelah si isteri sanggup berhenti dari terlibat secara aktif dalam aktiviti debat dan menumpukan perhatiannya kepada membantu akademik si suami. Ini tanda tanda awal keserasian antara mereka yang saya sedari. Hari ini dua cahayamata yang comel membuktikan kisah keserasian mereka berdua. Tak syak lagi!

Apa yang menarik dalam kami berbual bual kosong tiba tiba saya ditanya oleh si suami tentang apa itu ekosistem pengalaman pembelajaran di UKM? Saya tak pasti di mana frasa ini beliau perolehi, tetapi memang di UKM kita mempunyai amalan pengalaman pembelajaran berterusan di bawah konsep eko sistem ilmu.

Dari perspektif pembangunan pelajar di UKM, eko sistem pengalaman pembelajaran bermaksud apa juga yang dilakukan di dalam kampus seharusnya mempunyai nilai nilai pembelajaran. Oleh itu, selain fakulti, kolej kediaman, aktiviti di padang permainan, pusat kebudayaan, berpersatuan di pusanika dan sebagainya juga diiktiraf sebagai 'provider' kepada konsep eko sistem ilmu ini. Misalnya jika seseorang pelajar makan di kafetaria, etika makan dan cara berpakaian di tempat awam ada nilai nilai pendidikan yang harus dipelajari. Jika berada di jalanraya dalam kampus, di PTSL, beraktiviti seperti bersukan, mengikuti program surau dam masjid, semuanya mempunyai nilai nilai pembelajaran.

Mengapa pihak universiti menegaskan hal ini? Sebagai sebuah kampus universiti, fungsi dsn persekitarannya adalah sebuah gedung ilmu. Seseorang insan yang masuk dan menjadi warga universiti akan berada dalam satu eko sistem. Analoginya, jika kita berada dalam hutan, kita akan berada dalam eko sistem hutan, jika kita dalam dunia korporat, maka ekosistem perniagaan akan mendukung pemikiran dan tindakan kita. Jika kita di dalam sebuah kilang, maka ekosistem pengeluaran barangan akan melingkari kita.

Di universiti, ekosistem ilmu akan menjadi 'pakaian' kita. Maka apa sahaja yang dilakukan di dalam kampus haruslah ada kesedaran bahawa kita ingin melakukan dengan lebih baik. Apa yang membezakan seseorang dengan orang lain untuk melakukan sesuatu dengan lebih baik ialah ilmunya.Di universiti kita berkomunikasi, maka harus ada keinginan yang tinggi untuk berkomunikasi dengan lebih baik. Di universiti kita bersukan, maka wujudkan kesedaran untuk bersukan dengan lebih baik. Caranya ialah berusaha untuk memperolehi ilmu bersukan yang betul. Jika berjogging, kita tahu apa maknanya berjogging yang baik, cara berlari dan sebagainya, Maka ada bezanya orang yang berada dalam sebuah eko sistem ilmu bila berjogging dengan orang yang di luar eko sistem ilmu tersebut.

Oleh itu, semua hal kehidupan pelajar dalam kampus sebagai contoh cara pelajar berkomunikasi, teknik belajar, teknik memandu kenderaan dalam kampus, etika makan, etika pakaian, adab dan sopan, menguruskan kewangan dan sebagainya sepatutnya lebih baik berbanding orang yang tidak berada dalam eko sistem ilmu. Jika apa yang pelajar universiti lakukan sama sahaja seperti pelajar lepasan SPM lakukan, maka sebagai mahasiswa/i, beliau sebenarnya gagal di dalam eko sistem ilmu tersebut.

Pada akhirnya, ada bezanya seseorang yang punyai kelulusan dari sebuah universiti dengan yang tidak. Ada beza pemikiran antsra mereka, ada beza perbuatan dan kelakuan dan juga ada beza kualiti amalan dan ibadat. Semuanya kerana ilmu yang mereka cari dalam eko sistem ilmu. Misalnya, kemahiran solat pelajar universiti seharus lebih berkualiti berbanding sebelum masuk universiti kerana selain PTSL sebagai pusat sumber maklumat, para pensyarah juga ada dalam eko sistem ilmu ini. Pusat Islam, surau, program agama, seminar, kuliah agama, forum dan sebagainya ada dalam kampus. Begitu juga halnya dengan pengetahuan tentang hak dan tanggungjawab sepatutnya semakin tinggi, pengamalan kesihatan, disiplin diri, kemasan diri juga seharusnya menjadi lebih baik berbanding sebelum masuk universiti.

Di universiti, segulung ijazah memang sangat penting tetapi yang lebih utama ialah sejauh mana kualiti insan pelajar itu sendiri berjaya dibangunksn. Tentu sedih jika seorang graduan masih membuang sampah sesuka hati, menjadi penagih dadah, terlibat dengan gejala maksiat dan sebagainya. Jia hal seperti ini masih berlaku, jelas mereka tidak faham bahawa universiti adalah sebuah eko sistem ilmu, bukannya sebuah kilang mengeluarkan ijazah sebanyak banyaknya...