11 December, 2011

ISIUKM Perlu Adil Dalam Memperjuangkan Islam

Selepas fenomena Ustaz Azhar Idrus, kini timbul fenomena baru di Youtube, "Sembang Rakyat". Klip video HD yang memaparkan sketsa pendek tentang isu-isu berkaitan politik khususnya melibatkan UMNO, PAS, Keadilan, dan DAP. Oleh kerana berpolitik, maka ada di antara lakonan dalam klip 'Sembang Rakyat" dikatakan menghina Islam dan mempermainkan pelaksanaan Hudud oleh penyokong Pakatan Pembangkang.

Saya sempat menonton beberapa klip video tersebut, nampaknya sasaran penonton lebih sesuai untuk orang kampung dan pendalaman. Bagi yang mendapat pendidikan tinggi, tinggal di bandar atau yang terdedah kepada pelbagai bacaan, mungkin setting cerita dan skripnya tidak begitu mengujakan. Teknik lakonan juga tidaklah begitu menarik. Dan ada beberapa bahagian dalam lakonan seperti pelakon tidak menjiwai apa yang mereka tuturkan. Pendek kata, 'sembang rakyat' tidaklah begitu menarik.

Apa yang lebih menarik pada saya apabila pimpinan dalam ISIUKM melalui GAMIS telah membuat laporan polis kononnya pelakon 'sembang rakyat' telah  mempermainkan hudud dan Islam . Sebagai seorang warganegara dan pemimpin persatuan yang memperjuangkan Islam, mereka berhak membuat laporan polis. Negara ini mengamalkan kebebasan dan demokrasi, maka tindakan mereka membuat laporan polis adalah tindakan yang berlunaskan undang undang.

Persoalannya, apakah tindakan ISIUKM sentiasa adil dan menyeluruh dalam memperjuangkan Islam atau sekadar cuba-cuba untuk berpolitik? Pada saya, jika pimpinan ISIUKM telah bertindak membuat laporan polis kerana pelakon 'sembang rakyat' menghina hudud, mereka juga sewajarnya membuat laporan polis bila penceramah bergelar 'ustaz budak' menyamakan YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan dengan Nabi. Tindakan 'ustaz budak' ini bukan sahaja memesongkan pemahaman orang Islam tentang konsep ulama sebagai pewaris nabi, tetapi jika tidak ditentang (termasuk membuat laporan polis) dibimbangi akan membawa kepada amalan 'pendewaan' atau ketaksuban membuta tuli kepada manusia yang di larang dalam Islam.

ISIUKM punyai peranan besar memberikan pencerahan di dalam isu ini. Jika mereka bersungguh sungguh menyatakan penentangan kepada isu mempermainkan hudud, mereka juga harus bersungguh sungguh menyatakan penentangan mereka kepada usaha menyamakan manusia biasa dengan nabi.

Bagaimana pula dengan isu seorang pemimpin DAP yang berkata 'langkah mayat saya dulu kalau nak jadikan Malaysia negara Islam" yang secara terang terangan menolak hudud dan konsep kerajaan Islam. ISIUKM juga harus menyanggah pendapat ini sebagai pimpinan mahasiswa Islam. Pasti persatuan UKM lain akan menyokong jika ia benar benar ikhlas untuk menegakkan kesucian Islam.

Bagaimana pula sikap ISIUKM dengan isu seorang pemimpin DAP Perak yang menggunakan perkataan hitam metalik (hitam yang berkilat) sebagai menghina ciptaan Allah pada kulit tubuh badan YAB Menteri Besar Perak. Apakah ISIUKM juga boleh setuju penggunaan perkataan 'haram jadah' pada seorang muslim oleh non muslim semata mata 'sedang bersemangat berceramah di atas pentas politik". Apakah Islam menganjurkan perbuatan seumpama itu dalam bersiasah? Dan jika perlakuan ahli politik DAP itu salah, ISIUKM sepatutnya membuat laporan polis terhadap beliau.

ISIUKM adalah satu persatuan yang besar di UKM. ISIUKM adalah 'suara' yang mewakili pelajar pelajar Islam di UKM seluruhnya samada yang menjadi ahli atau tidak. Malah PMUKM pun seperti sudah tunduk kepada suara ISIUKM. Maka itu ISIUKM harus bersikap adil dalam memperjuangkan Islam. Perjuangan ISIUKM sepatutnya tidak boleh bersifat politik tetapi haruslah bersifat memperjuangkan Islam yang sebenarnya. Tanpa takut atau memihak kepada mana-mana parti politik samada UMNO atau PAS, ISIUKM wajar menyatakan apa yang sebenarnya seperti yang dianjurkan oleh Islam. Bukan apa yang dianjurkan oleh ahli politik yang menjadi 'kegemaran' pimpinan ISIUKM. Bersama kita kembali memperjuangkan Islam yang sebenar. "Bersama Membumikan Islam Yang Sebenar Di UKM".