13 July, 2013

Pendidikan Kita Masih Ketinggalan?

Saya cenderung untuk menyatakan pendidikan yang diberikan pada anak anak kita di sekolah masa kini masih tidak selari dengan keperluan mereka untuk mempersiapkan diri pada masa sekarang dan masa depan. Tanpa menafikan pendidikan berkaitan kemahiran asas pendidikan 4M masih penting, masih banyak ruang ilmu hidup yang lain belum dikuasai oleh pelajar. 

Misalnya, pendidikan kita masih tiada ilmu berkaitan undang undang, hak dan jaminan keselamatan diri dan hartabenda. Anak anak kita masih tidak diberikan kefahaman ttg hal ini. Hingga dewasa mereka tiada ilmu ttg apakah hak mereka sebagai warganegara. Misalnya, apa maksudnya jaminan kebebasan bersuara?

Begitu juga dengan soal pengetahuan kepenggunaan. Sedih bila melihat anak anak di sekolah naif tentang hak hak mereka sebagai pengguna, pemakanan yg baik untuk kesihatan.

Anak anak di sekolah juga tidak diberikan kemahiran pengurusan kewangan. Mereka bila membesar tidak dapat membezakan antara keperluan dan kehendak. Pendidikan juga ilmu membina tabiat. Tentunya, kita tidak terkejut bila ramai yg berhutang along dan kad kredit, kerna mereka tidak habit menguruskan kewangan sejak kecil.

Kita mengeluh bila setiap hari rakyat kita bertelagah tentang politik. Hatta selepas piliharaya pun, kemelut politik tak juga selesai. Saya tak terkejut kerana ahli politik kita tidak pernah pun disekolahkan pengetahuan demokrasi semasa di sekolah dulu. Malah, mereka sebenarnya lebih dahulu mengenali ilmu politik, kemudian baru belajar dan mengenal demokrasi.

Oleh itu, kurikulum kita harus sentiasa dianjurkan untuk berubah sesuai dengan zaman dan keperluan pelajar.