13 July, 2013

Membina Jati Diri Bangsa...Apakah Sistem Pendidikan Kita Semakin Tersasar?

Saya menjunjung Kasih atas titah YM Dr Raja Nazrin Shah supaya pendidikan kenegaraan dimulakan sejak peringkat awal di sekolah. 

Pendidikan Kenegaraan telah diperkenalkan di sekolah sejak awal merdeka lagi. Dulu ada subjek Tatarakyat, kemudian ditukar menjadi Sivik. Kemudian diturunkan taraf menjadi nilai kewarganegaraan dalam subjek sejarah. Sejak 2004 diubah menjadi subjek pendidikan kewarganegaraan. Mulai 2008 diubah menjadi pendidika sivik dan kewarganegaraan.

maknanya, subjek kenegaraan (atau nama lain yang masih sama isikandunganya) telah begitu lama diperkenalkan dalam sistem pendidikan kita.

Jadi apa masalahnya sehingga kita merasakan warganegara kita sudah semakin hilang nilai nilai kenegaraan?

Saya cenderung untuk menyatakan bukan isu subjek kenegaraan. Ini adalah isu latar pengetahuan sejarah dan pendekatan mengajar.

Pertama, sebelum seseorang boleh difahamkan tentang kenegaraan, kewarganegaraan atau hidup bermasyarakat, mereka tidak dapat tidak mestilah tahu, faham serta menerima sejarah negara terlebih dahulu. Tanpa kefahaman atau jika seseorang menolak sejarah negara, subjek kenegaraan-kewarganegaraan tidak akan mencapai tujuannya. 


Oleh itu subjek sejarah adalah asas untuk menjayakan ilmu kenegaraan. maka, cuba kita soal "Aoakah semua rakyat Malaysia menerima, faham atau jelas tentang sejarah negara kita? Soal siapa penduduk asal tanah Melayu? 

Soal siapa pejuang menentang penjajah? Soal siapa yang sedia bersetuju menerima kewarganegaraan tanpa syarat masyarakat Cina dan India di Tanah Melayu dulu? Soal apa itu Perlembagaan Persekutuan Malaysia? Soal institusi Raja Melayu dan juga demokrasi berparlimen.

Anak anak di sekolah juga kena tahu tentang betapa besar sumbangan orang Cina dalam usaha membuka bandar bandar baru di seluruh Malaya, hari ini kita kenal bandaraya KL, Ipoh, Seremban, JB, Taiping dan berbagai lagi yang dibuka oleh orang Melayu dan dikembangkan oleh orang CIna.


Begitu juga sumbangan orang India yang menjadi tulang belakang ekonomi getah yang menjadi teras ekonomi Malaya, dan orang Melayu yang menjadi tentera dan polis yang menjaga keamanan Malaya dari ancaman komunis yang memilih untuk mengangkat senjata menentang kerajaan Malaysia yang baru merdeka.

Kedua, soal kaedah mengajar subjek kenegaraan. Sejak sekian lama kaedah satu hala bercirikan doktrinisasi digunakan untuk menyampaikan mengapa kita perlu sayang kepada negara. hari ini kaedah itu bukan lagi kaedah yang diterima untuk membina rasa sayang dan bangga sebagai rakyat Malaysia. anak anak disekolah harus dibangunkan kritikal thinking, logical thinking untuk membina rasa sayang dan bangga mereka pada negara Malaysia.

Inilah sebenarnya cabaran yang harus difahami oleh para pengubal kurikulum pendidikan sejarah dan kenegaraan. Ini jugalah yang seharusnya dikuasai oleh para guru di sekolah.