13 July, 2013

Bila Anak- Anak Yang DiGelapkan Masa Depan Atas Nama "Agama"...

Kisah anak anak mengutip derma dan membuat jualan minyak angin, kismis kotak dan tisu telah sering kali kita dengar. Saya pasti sudah ramai antara kita yang berjumpa dengan mereka di merata tempat. 

Menariknya , hampir semua kanak kanak ini datang dari satu sekolah yang sama, Sekolah Tahfiz Amal Jalan Kangkung, Kuala Kedah. Pada sesiapa yang pernah menggunakan jalan bawah Yan Kuala Kedah, mereka akan nampak papan tanda kecil sekolah ini (jalan bawah ialah istilah sesetengah orang Kedah bagi jalanraya lama dari Yan hingga ke Padang Besar, jalan dua hala yang agak kecil dihiasi pemandangan perkampungan dan sawah padi). Terdapat pekan kecil seperti Sedaka dan Dulang di sepanjang jalan ini. Saya sering gunakan jalan ini bila ke Alor Setar.

Sekolah tahfiz ini tidak berdaftar walaupun dikatakan telah lebih sepuluh tahun beroperasi. Alasan yang diberikan kenapa tidak berdaftar, permohonan telah ditolak oleh Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) dan Jabatan pendidikan Kedah. Tetapi walau pun sudah berkali kali diarahkan tutup, mereka tetap beroperasi seperti biasa.

Biasalah, siapa peduli dengan majlis Agama, bukan sahaja sekolah haram beroperasi, banyak yang haram lain masih boleh beroperasi walaupun sudah berkali kali diserbu dan di sita. sekolah ini daif dan serba kekurangan. Sebenarnya banyak sekolah sedemikian bertaburan di seluruh Malaysia.

Biasanya pemilik sekolah dan pengajar adalah mereka di kalangan lulusan sekolah pondok. sempat menyelia beberapa pelajar yang membuat tesis tentang sekolah jenis ini.

Saya tak minat sentuh tentang soal itu, tetapi lebih terkesan dengan masa depan anak anak sekolah tidak berdaftar ini. Dimaklumkan sekarang ada seramai 128 orang belajar disana. hampir semuanya anak anak yatim. Kebanyakkan dikatakan mempunyai masalah pembelajaran, bukan akibat masalah fizikal tetapi tidak ada kemahiran serta sokongan pembelajaran yang baik.

Mereka bukan sahaja berhadapan dengan isu masalah pembelajarn tetapi 'dipaksa' mengutip sumbangan untuk membiayai operasi sekolah berkenaan. Mungkin ini jalan terakhir pihak sekolah untuk menyelesaikan masalah kewangan sekolah.

Apa pun, Akta Pelindungan Kanak Kanak tidak membenarkan anak anak dikerah bekerja untuk mendapat pendapatan. Walaupun akta membenarkan anak anak membantu ibubapa bekerja jika diperlukan.

Jelas sekali pelanggaran akta telah berlaku pada naka anak ini. saya pasti bukan ratus malah ribuan kanak kanak di seluruh Negara sedang menghadapi paksaan yang sama di sekolah sekolah jenis tidak berdaftar ini.

Apa masa depan mereka? Sebagai individu kita akan terus bersedekah dan menderma, tetapi isu ini tidak akan selesai dengan setakat menderma dan bersedekah sahaja. Saya mengharapkan suatu undang undang perlindungan anak anak yatim diperkenalkan dalam negara kita, dan yang paling penting mesti dikuatkuasakan sepenuhnya.

Jika kita boleh membina Sekolah Asrama Penuh Berprestij yang dihuni semakin banyak dihuni oleh anak anak orang kaya dan orang besar, harapnya pemimpin kita tidak boleh lupa untuk membina asrama yang sama untuk anak anak yatim dan piatu...bukankah itu matlamat pendidikan negara, membina pendidikan untuk semua?