13 July, 2013

Mutu Pendidikan Kebangsaan: Apakah Anda Berpuashati?

Setiap tahun sekitar 8 ribu orang lepasan IPG dan IPT bersedia untuk mula bertugas di sekolah sekolah menengah dan rendah seluruh negara. Malangnya sekitar 2,500 sahaja yang berjaya di'posting' ke sekolah. Manakala 5,000 terpaksa menunggu giliran bertahun untuk dihantar bertugas. Ada antaranya telah pun berputus asa.

Di dalam akhbar hari ini, alasan yang diberikan oleh Timbalan Menteri 2 KPM, mengapa keadaan ini berlaku ialah bila kerajaan meluluskan umur persaraan dari 55 tahun ke 58 tahun sekitar 2008 dan kemudiannya ditingkatkan ke 60 tahuntahun lalu. Bila umur persaraan penjawat awam termasuk guru dinaikkan, secara teorinya akan berlaku lambakan lepasan IPG dan IPT yang tidak boleh diposting.

Saya tidak melihat alasan ini sesuatu yang tepat dan boleh diterima sepenuhnya. Alasan seperti ini tidak akan menyelesaikan masalah.

Kemeneteraian pendidikan sejak dahulu selalu mewar warkan ingin menjadi negara yang maju dan hebat sistem pendidikannya. Itulah juga impian dan cita cita yang disokong oleh seluruh rakyat negara ini.Maka kita bersetuju bila pihak kerajaan telah ambil Sweden sebagai contoh.

Sweden diiktiraf mempunyai sistem pendidikan terbaik di dunia. yang kedua diiktiraf terbaik ialah Singapura.

Di Sweden nisbah guru pelajar ialah 1:15 orang. Atau dalam kata mudah guru mengajar di dalam kelas yang secara purata mempunyai 15 pelajar sahaja. Di Malaysia guru terpaksa mengajar secara puratanya 40-45 pelajar di dalam satu kelas.

Jika pendidikan kita ingin maju seperti Sweden, kita harus mempunyai nisbah guru per pelajar yang lebih kecil dan munasabah. Oleh itu jika kita mengambil contoh Sweden 1:15 maka kita memerlukan sekali ganda guru untuk berkhidmat di sekolah.

Hari ini ada sekitar 400 ribu, sepatutnya kita mempunyai 800 ribu guru.Kita sebenarnya mengalami kekeurangan guru, bukannya lebihan guru. Kita juga mengalami kekurangan sekolah.

Maka kita sebenarnya masih jauh dari mengejar kecemerlangan negara yang maju dalam pendidikan di dunia. Kita mungkin berkata kekurangan peruntukan kewangan, atau kekurangan pusat latihan guru atau juga kekurangan segala galanya.

Tetapi alasan seperti ini semakin sukar dipercayai oleh rakyat yang melihat pendidikan adalah satu pelaburan yang sangat penting.

Maka, untuk menerima alasan bahawa had umur menjadi punca guru tidak di'posting'kan bukanlah sesuatu yang menarik. Kita sebenarnya masih kekurangan sekolah, kita juga sebenarnya kekurangan guru bukan sebaliknya...