13 July, 2013

Benarkah Pengangguran Graduan kerana 'Softskills' Yang Lemah?

Dilaporkan dalam Majalah Time, pengangguran graduan di Eropah semakin serius. Spain hanya 60% graduan bekerja, Portugal 55%, Greece paling kritikal, hanya 40%. Di China, Star hari ini melaporkan hanya 45-55% sahaja dari 7 juta graduan yang tamat pengajian pada tahun 2012 telah bekerja.

Di Malaysia, rekod pengesanan graduan KPT menunjukan purata IPTA menunjukkan antara 65-75% telah bekerja dalam tempoh enam bulan pada tahun 2012. Kadar bekerja IPTS lebih tinggi sekitar 80% graduannya telah bekerja dalam tempoh enam bulan selepas konvokesyen. Dijangkakan kadar kebolehkerjaan graduan IPT di negara ini akan jatuh bagi tahun 2013-2014 kerana penguncupan ekonomi dunia. Ini juga akan dialami oleh semua negara di dunia (cuma kadarnya berbeza beza)

Saya utarakan isu ini untuk kita sama sama memahami isu sebenar sebelum membuat rumusan yang salah. Kita sering digambarkan punca utama graduan menganggur atau tidak ditawarkan peluang pekerjaan kerana masalah bahasa Inggeris dan kelemahan softskills graduan.

Jika inilah faktor utama, tentunya negara Eropah yang lebih luas tahap penguasaan bahasa Inggersi serta softskillsnya tidak akan melalui isu pengangguran graduan yang tinggi. saya pasti semua graduan mempunyai softskills, cuma ada yang sedar potensi dan ada yang tidak sedar.

Isu pengangguran ialah isu ekonomi. Di kala ekonomi berkembang graduan yang lemah serba serbi tetap juga bekerja. Di era 1970an hingga sebelum 1983 dan antara 1985-1993, selemah lemah graduan juga boleh bekerja, kerana ketika itu negara sedang mengalami perkembangan ekonomi yang besar. Dasar Perindustrian, Dasar Pandang Ke Timur dan Dasar Persyarikatan Malaysia menyokong kebolehpekerjaan graduan.

Sejak kelembaban ekonomi melanda dunia, kebanyakan syarikat sangat berhati hati menambah tenaga sumber manusianya. Bukan sahaja sektor swasta, sektor kerajaan sekarang juga telah mengambil langkah yang sama.

Apabila keadaan ekonomi yang menguncup, pengambilan sumber manusia pasti dikecilkan atau dibekukan, pihak majikan dan ketua jabatan mula 'mencipta' pelbagai alasan untuk merasionalisasikan tindakan mereka. Maka isu bahasa Inggeris, kelemahan komunikasi, kurang daya saing dan sebagainya mula muncul. saya setuju semua alasan ini relevan dan perlu diberikan perhatian serius. Tetapi alasan alasan ini adalah faktor penyokong sahaja kepada masalah pengangguran graduan. Faktor utamanya tetap penguncupan-kelembaban ekonomi.

Bila keadaan ini berlaku, sikap berhati hati majikan menyebabkan 'expectation' mereka meningkat. Mereka hanya memilih graduan yang memenuhi citarasa mereka. keupayaan berbahasa Inggeris dan mandarin diutamakan. Keupayaan menguasai budaya majikan menjadi lebih penting. majikan lebih selesa memilih graduan yang berkongsi budaya yang sama dengan mereka. Kajian yang dibentangkan oleh penyelidik UM (rujuk anuar-ahmad.blogspot.com) menunjukkan majikan Cina lebih selesa memilih graduan Cina sebagai pekerja mereka. Ini ada biasa. Tiada ada salahnya.Mana mana majikan tanpa mengira kaum apa pun pasti akan mengambil keputusan yang paling mereka selesa.

Graduan Melayu tentunya kumpulan graduan yang paling terkesan dengan senario ini. Pasaran kerja swasta di Malaysia di kuasai 85% majikan Cina. Apakah graduan Melayu mampu memecahkan persoalan ini? saya fikir sangat sukar. Keadaan hanya akan lebih baik bila kerajaan bijak merancang untuk meransang ekonomi suoaya kembali berkembang, pasaran ekonomi menjadi bertambah baik, dan ini menyebabkan majikan memerlukan lebih ramai tenaga kerja. Peluang pelajar Melayu akan bertambah cerah.samada mahir atau tidak softskills mereka.

Sekarang, kita sudah mula mendengar beberapa istilah yang lebih baru dalam merasionalisasikan pengangguran graduan, misalnya pengurusan bakat (talent management), keusahawanan (entrepreneurship) dan inovasi (innovation).