24 April, 2012

Career Expo UKM 2012 Anjuran IZISH

Tanggal 18 Mei 2012, UKM akan menyambut ulangtahunnya yang ke 42. Pada tarikh yang sama IZISH melalui Biro Pengantarabangsaan MEP (JAKSA) akan menganjurkan Career Expo UKM di DECTAR UKM buat julung julung kalinya. Malah ini juga buat kali pertama dalam sejarah kolej kolej kediaman UKM akan menganjurkan acara sebegini. Tahniah buat pasukan 'Career Expo UKM' IZISH

Menariknya Career Expo UKM anjuran IZISH kerana ia mendapat kerjasama daripada JPPEL (HEPA) dan juga Pejabat Hubungan Industri (HEJIM). Kerjasama ini sebagai satu sinergi bagi memberi peluang untuk pelajar UKM di tahun akhir bertemu dengan bakal bakal majikan mereka. Berbagai acara telah disusun dan tentunya pameran syarikat menjadi program utamanya.

Pihak penganjur mensasarkan 50 buah syarikat swasta dan GLC ikut serta dalam program ini. Walaupun menerima banyak permintaan, pihak urusetia telah menetapkan hanya pihak syarikat yang benar benar memberikan pekerjaan yang baik sahaja yang dijemput. Maknanya syarikat yang 'merekrut' pelajar untuk menjual insurans atau juga syarikat MLM tidak akan ikut serta.  Seperkara lagi, career Expo menumpukan penyertaan syarikat dan GLC sahaja tidak jabatan jabatan kerajaan. Secara prinsipnya, pihak urusetia menumpukan usaha untuk meningkatkan citra pelajar UKM bahawa mereka juga sebenarnya boleh bersaing untuk mendapatkan pekerjaan di syarikat swasta dan GLC.

Nampaknya sasaran bilangan syarikat  ini akan dapat dicapai mendasarkan maklumbalas yang positif di kalangan pihak syarikat. Malah kini sudah ada beberapa  penaja utama seperti Maybank yang telah bersetuju untuk ikut serta.

Ini sebahagian usaha pemimpin pelajar dan felo IZISH di dalam menganjurkan aktiviti yang benar benar memberikan manafaat pada pelajar UKM. Tentunya penganjuran Career Expo penuh cabaran terutama di dalam menyakinkan pihak syarikat untuk ikut serta, apatah lagi ni adalah program anjuran pelajar dari kolej kediaman yang kecil, bukannya kalangan persatuan pelajar yang besar di UKM!

Selain pameran akan turut diadakan sesi temuduga, ceramah tokoh (usahawan berjaya dan CEO syarikat). Turut akan dianjurkan sesi penyediaan CV untuk pelajar tahun satu, dua dan tiga.

Lebih menarik bila Menteri Pengajian Tinggi sendiri telah bersetuju untuk hadir dan merasmikan program ini pada 18 Mei 2012 nanti. Ini menunjukkan keperihatian pihak KPT di dalam menyokong usaha-usaha kebolehpasaran mahasiswa khususnya di UKM.

Sama-sama kita nanti..semua dijemput memeriahkan Career Expo UKM 2012 anjuran Kolej Antarabangsa Ibu Zain dengann kerjasama HEPA dan Hejim.