26 December, 2014

Lemahnya ilmu kepenggunaan kita...

1. Secara kebetulan, malam ni saya sekeluarga ke TESCO Kajang. Pada kebiasaannya pada setiap hujung minggu kami akan membeli barangan dapur di Ben's Independent Grocer di Publika Mont Kiara.
2. Tiga sebab mengapa saya memilih untuk berbelanja Ben's Publika. Pertama, ia dekat dengan rumah kami. Kedua, peragaan dan susunan barangan jualan yang kemas dan cantilk. Ya, sangat selesa dengan khidmat stafnya yang cukup mesra.
3. Tetapi yang lebih penting ialah sebab yang ketiga, ha...rga barangan jauh lebih murah berbanding hypermarket biasa. Betul, walaupun nampak eksklusif, harganya memang lebih murah...
4. Sebagai contoh, sebotol air mineral Spritzer 600ml di TESCO harganya RM1.59, sedangkan di Ben's Publika hanya Rm1.20 sahaja. Malah hampir semua barangan asas yang selalu saya beli harganya lebih murah di Ben's.
5. Dulu saya seperti juga anda sangat percaya bahawa hypermarket tentulah barangannya lebih murah dari kedai kecil tetapi rupanya tidak.
6. Cara mereka membuat promosi menyebakan kita percaya mereka telah menawarkan harga yang rendah. Kalau dibuat bandingan harga, kedai rangkaian 99 Mart adalah antara kedai paling murah sebenarnya. Bukannya hypermarket!!
7. Di dalam keadaan kos hidup yang tinggi ilmu kepenggunaan sangat penting dalam melestarikan kehidupan kita.
8. Malangnya, di dalam sistem pendidikan kita, ilmu kepenggunaan masih tidak wujud. Sedangkan ilmu menjadi pengguna yang bijak sangat penting dalam kehidupan hari ini, apatah lagi masa depan.
9. Kisah rakan rakan ditipu syarikat MLM, tawaran hadiah yang tidak masuk akal dan berbagai kegiatan salah atas nama perniagaan selalu kita dengar. Tapi tidak ada apa pun yang sektor pendidikan boleh bantu sehingga kini.
10. Kita punya sistem pendidikan yang masih konservatif. Kita masih kekal dalam kepompong pengajaran mengikut disiplin ilmu abad 19. Ilmu alam, sejarah, kenegaraan, sastera, sains dan matetatik diajarkan secara terpisah pisah. Ini cara lama.
11. Kita masih belum bersedia mendidik anak anak kita dengan ilmu ilmu yang lebih terkini. Ilmu kepenggunaan, undang undang diri dan harta, kesihatan, kelestarian, inovasi dan sebagainya.
12. Akibatnya, tanpa ilmu ilmu baru untuk berhadapan dengan persekitaran yang baru, anak anak kita pasti akan selalu kena tipu...dan lebih malang jika mereka tidak mampu menguruskan hidup dengan baik.
13. Kisah malam ini sangat mendalam untuk saya sebagai pengguna. Nampaknya saya tidak akan ke hypermarket ini lagi selepas ini jika tidak benar benar sangat terdesak...