26 December, 2014

ISU PT3....

1) Nampaknya PBS-PT3 menjadi isu lagi. Jika dulu isu perlaksanaan akibat kerja yang terlalu membebankan guru dan isu sistem 'online' yang bermasalah, kali ini lebih serius. Ibu bapa kecewa kerana prestasi majoriti anak anak mereka yang buruk. Sangat kurang pelajar dapat semua A dalam PT3. Ibu bapa mula salahkan PT3 yang dikatakan dilaksanakan secara tergesa gesa dan tidak jelas tujuan serta mekanismenya. Memang betul dan tidak salah pandangan para ibu bapa itu.
2) Para pengetua juga tergamam dengan prestasi PT3 sekolah mereka. Ada yang seperti tidak percaya begitu ramai anak anak pelajar mereka yang tidak berjaya mencapai seperti yang di harapkan. tentunya pelajar yang menduduki PT3 paling terkesan jiwa dan psikologi mereka. Melihat keputusan gred B C,D dan gred lebih lemah lagi atas slip keputusan adalah sesuatu yang memang mengecewakan mereka.
3) Apa pandangan saya? Pertama, ini PT3 dan bukan PMR. Kedua, yang dinilai dalam PT3 ialah kriteria (individu) yang perlu dicapai berbanding PMR yang dinilai adalah norma (satu gred yang sama untuk semua). Pastilah keduanya berbeza, Ketiga, sifat PT3 ialah lebih dari satu bentuk penilaian kerana ia adalah gabungan 4 peperiksaan (berpusat, penilaian sekolah, penilaian ko kurikulum dan ujian psikometrik).
4) Katakanlah proses ini semua sukar difahami dan ibu bapa masih tidak dapat terima hakikat ini, cuba fahami situasi in pula. Dulu semasa PMR 2013, sekitar 30,988 orang pelajar dapat semua A. Hebat kah? Sedangkan kalau kita letakkan prestasi pelajar kita dalam peperiksaan antarabangsa PISA dan TIMMS, negara kita adalah di kalangan 7 negara paling tercorot di dunia. Itu buktinya walaupun anak anak kita ramai yang dapat semua A dalam PMR, sesungguhnya prestasi sebenar mereka jika dibandingkan dengan anak anak seumur dengan mereka dari negara lain, prestasi anak anak kita secara keseluruhannya sangat sangat terkebelakang.
5) Berbanding PMR, keputusan penilaian PT3 ini menunjukkan keadaan sebenar kualiti pendidikan kita yang masih rendah. Inilah keadaan yang sebenarnya sedang berlaku. Sangat ramai anak anak kita yang belajar masih tidak mencapai prestasi pendidikan yang sebenar. Masih banyak potensi mereka yang tidak dijana. Bayangkan begitu ramai dapat gred A subjek bahasa Inggeris dalam PMR tetapi tidak mampu bertutur, membaca dan menulis dalam bahasa bekenaan. Ramai juga yang dapat gred A PMR dalam subjek bahasa Melayu, tetapi pertuturannya hancur!! lansung tidak mampu menunjukkan prestasi A sebenar yang dicapai oleh mereka.
6) Sebab itu, saya syukur PT3 ini dilaksanakan. Inilah gambaran sebenar kualiti pendidikan di negara kita. Jangan salahkan Kementerian Pelajaran atas keputusan buruk PT3 2014, tetapi jika masih ingin salahkan, saya syorkan tumpukan kesalahan itu pada kegagalan perencanaan kualitti pendidikan yang KPM lakuakan sejak dulu sebelum PT3 dimulakan.
7) Melalui PT3, sekarang kita sudah dapat kedudukan yang sebenar prestasi sebenar pendidikan Negara. Saya setuju, PT3 dilaksanakan agak tergesa-gesa akibat 'tekanan' apabila melihat prestasi pendidikan negara sangat rendah di peringkat antarabangsa.
8) Kita dalam beberapa tahun lagi akan mencapai tahun keramat 2020, tetapi mampukah sistem pepndidikan di era PMR melahirkan anak anak pelajar yang setanding negara Singapura (no 2 terbaik dunia) atau Korea selatan ( no 4 terbaik dunia). Mereka sudah lama laksanakan pendidikan kemahirn aras tinggi, inovasi sejak 1990. dan jika saya memang kita tidak bersedia pun sebelum PT3 dimulakan.
9) Betul anak anak pelajar ini jadi bahan ujikaji. Saya setuju. Betul anak anak ini tidak gembira dengan keputusan mereka. Saya juga setuju. Saya juga sedar ramai ibubapa sangat marah pada Kementerian Pelajaran dan pihak kerajaan apabila melihat keputusan anak anak mereka. Malah ramai pengetua juga mengeleng gelengkan kepada melihat keputuan sekolah mereka.
10) Tetapi mahukah kita berterusan 'di tipu dengan prestasi hebat PMR' dulu sedangkan jelas ia tidak mengambarkan kualiti sebenar pendidikan negara kita. Mahukah kita terima keadaan itu,walaupun anak anak kita hebat dalam PMR, hakikatnya anak anak kita masih terlalu jauh di belakang rakan rakan mereka di negara lain?
11) KPM kena akui memang mereka ada kelemahan. Mereka kena akui mereka lemah mengurus, merancang dan memantau perkembangan PBS-PT3. Bukan mereka tidak bekerja, tetapi PT3 dilakukan dalam keadaan yang sangat tergesa gesa. Kita harapkan mereka sedar dan segera memikirkan perubahan dan tambah baik PT3. Sebab pada asasnya, tujuan perlaksanaan PT3 itu adalah baik dan perlu diteruskan untuk meningkatkan kualiti pendidikan