26 December, 2014

Di Mana Kualiti Pendidikan Kita?

1) PISA (Programme of International Students Assesment (OECD 2012) disertai oleh 65 buah negara di dunia. Malaysia juga ikut serta. Pada 2012, kedudukan Malaysia ialah Matematik (52/65), Sains (53/65) dan Kemahiran membaca (59/65).
2) Malaysia berada di dalam kelompok 1/3 paling bawah di dalam penilaian PISA bagi prestasi Sains, Matematik dan Membaca. Jika ini berterusan, bagaimana Malaysia mampu untuk m...enghasilkan golongan profesional dan sumber manusia yang hebat untuk bersaing dengan guna tenaga luar negara?
3) Lihat jelas sekali prestasi Malaysia di belakang Singapura, Thailand dan Vietnam. Sangat jauh ketinggalan prestasi pelajar kita berbanding negara negara ini. Kita di hadapan sedikit dari Indonesia. Bagaimana kita akan boleh menjadi negara pemimpin di kalangan negara ASEAN kalau kita tidak segera mengatasi cabaran ini?
4) Kita pergi lebih mendalam lagi. Di kalangan sekolah sekolah di Malaysia, sekolah swasta paling cemerlang dan diikuti oleh sekolah vernakular (aliran agama Islam dan aliran sekolah Cina) Apa jadi dengan sekolah menengah kebangsaan yang bertaraf premier? Bukankah PMR pada tahun 2012 mencatatkan 30,474 pelajar mendapat semua 8A? Bukankah majoriti mereka ini datangnya dari sekolah menengah kebangsaan beridentitikan premier. Saya tertanya tanya juga apakah bentuk pemngajaran di sekolah 'hebat hebat' dalam senarai PMR, SPM hanya sesuai untuk peperiksaan hafalan dan latih tubi sahaja?
5) Kita tentu tertanya, mengapa dengan begitu banyak yang mendapat semua A, bila diukur keupayaan dalam pepriksaan antarabangsa, pelajar kita masih terlalu jauh di belakang? dan kita masih 'syok sendiri' riang ria melihat anak, adik atau cucu kita dapat semua A dalam PMR? Dan kita jadi marah bila dalam PT3, mereka tidak dapat kumpul sebanyak banyaknya A? Apakah itu bukan satu perasaan 'penipuan' yang kita sedang raikan?
6) Bukan kerajaan sahaja yang mesti muhasabah dengan perlaksanaan PT3 yang memang kucar kacir, ibubapa dan masyarakat juga kena muhasabah ke arah mana kita inginkan pendidikan anak anak dihalatujukan? PT3 adalah satu usaha untuk menghadapi cabaran baru ini... kerajaan harus berani dan melaksanakan tanggungjawan. Dan pemimpin politik dalam kerajaan harus bersedia untuk menjadi tidak popular demi masa depan anak bangsa.
7) Ramalan saya, untuk tahun tahun akan datang akan berlaku 'tarik tali' yang hebat antara mereka yang ingin kembali kepada budaya kumpul sebanyak banyak A dengan kumpulan yang inginkan kualiti pendidikan yang terbaik untuk pelajar tanpa kisah samada ada A atau tidak.