04 March, 2013

IZISHIANs:Terima Kasih Atas Semua Aduan...

Ada orang berkata, aduan orang pada diri kita adalah sesuatu yang negatif. Aduan menunjukkan kita lemah, tidak cekap, rendah prestasi. Soalnya apakah ada kehidupan di dunia ini yang bersifat sempurna? Saya tahu dan pasti tidak ada kesempurnaan dalam semua hal kecuali Allah dan para RasulNya.

Maka itu setiap aduan harus dilihat dan diterima secara positif dan bagi tujuan membina. Tetapi mohon dibezakan maksud aduan dengan kejian atau hinaan. Itu tidak boleh disamakan.  Malah sangat jauh bezanya.

Jika anda ke laman facebook IZISH, anda pasti akan dapat melihat aktifnya aduan pelajar kolej di sana. Ada aduan tandas tersumbat, sinki bocor, masalah eletrik, isu perkhidmatan kafetaria, masalah gangguan monyet dan berbagai lagi. Seolahnya tidak ada kesudahannya aduan aduan ini.

Semua aduan tersebut boleh dilihat di laman (https://www.facebook.com/groups/194842577224489/)

Mungkin pada sesetengah pentadbir kolej, membenarkan aduan-aduan pelajar di media sosial seperti facebook seolah-olah membuka 'pekung di dada', seperti membuka kelemahan pengurusan kolej untuk di ketahui oleh semua orang dan seolahnya ini sesuatu yang tidak patut dibenarkan. Malah ramai pentadbir yang merasakan cara ini hanya akan 'memakan diri' dan tidak selamat untuk dilakukan.

Saya mungkin berbeza pandangan dalam hal ini. Bila kita bercakap soal ketelusan, kita harus benar benar melaksanakan ketelusan tersebut. Jika kita bercakap kita benar-benar ingin bekerja untuk kebajikan pelajar, kita harus membuktikan kata kata kita. Maka menjadikan media sosial (facebook) khususnya tempat pelajar IZISH membuat aduan penyelenggaraan kolej tidak pernah saya anggap 'memakan' diri saya. Malah saya bangga punya para pelajar yang berani bersuara (dengan cara yang sopan) untuk mendapatkan hak mereka sebagai pelajar kolej.

Ada dua sebab mengapa saya mengalakkan pelajar IZISH menggunakan facebook membuat aduan kepada pihak pengurusan. Pertama ia kaedah paling efisyen dan paling mudah, juga paling murah (percuma). Mengapa saya perlu membuat pelajar IZISH bersusahpayah untuk membuat aduan di pejabat. Jika tandas tersumbat di waktu malam, pelajar terpaksa menunggu pejabat kolej dibuka keesokannya untuk membuat aduan. Maka usaha untuk membaikinya mungkin di sebelah petang atau sehari kemudian. Pelajar pula terpaksa ke pejabat semata mata untuk membuat aduan ringkas tersebut. Cumanya, nasihat saya aduan haruslah lengkap dan dilakukan dengan penuh tanggungjawab (bukan nama samaran) bila melalui FB. Tanpa maklumat (bentuk kerosakan, tempat, masa) serta nama pengadu yang lengkap, pihak kolej tidak boleh mengambil sebarang tindakan. Post-post seakan akan merungut (sekadar sebagai contoh) "susahlah tak ada air" atau "apa nie, tiap tiap hari black-out" tidak akan membantu semua pihak menyelesaikan masalah pelajar.

Keduanya melalui penggunaan FB, pihak pengurusan dapat membuat maklumbalas yang segera. Jika berlaku black-out sebelah malam, selepas pengurusan membuat panggilan kepada pihak juru elektrik, secepat mungkin tindakan tersebut boleh dimaklumkan pada pihak pelajar. Bukan pada seoarang tetapi semua pelajar kolej.

Mungkin ada yang kurang bersetuju dengan penggunaan FB untuk urusan sebegini. Saya hormati cara mereka. Tetapi di IZISH saya rasa media FB harus digunakan sepenuhnya. Saya juga tidak ambil kisah jika ada pihak luar IZISH yang mungkin berkata "wah banyaknya aduan pelajar di IZISH, kolej lain tak ada pula aduan sebanyak ini di FB kolej mereka". Saya tak ambil kisah tentang hal itu. Saya hanya memikirkan kesejahteraan pelajar di bawah tanggungjawab saya.

Semakin banyak aduan diterima, semakin bagus pada saya. Itu maksudnya sistem aduan berfungsi dengan baik. Semakin banyak maklumbalas pengurusan kolej diberikan kepada pihak pelajar itu maksudnya perkhidmatan kolej semakin baik. Itu juga bermaksud kami (pengurusan kolej) sedang bekerja kuat untuk kebaikan hidup pelajar Ibu Zain. Maka janganlah dinilai berapa banyak aduan yang terpapar di laman FB IZISH tetapi lihatlah betapa meningkatkan keberkesanan menguruskan aduan aduan tersebut serta kebaikan disebaliknya.

Jika masih ada yang menganggap bahawa semakin banyak aduan maknanya itu sebagai kelemahan pengurusan, saya terima sahaja tanggapan tersebut. Kerana tangggapan orang luar kolej tidak penting pada saya. Saya hanya perlu menjawab di hadapan Allah swt adakah saya telah melaksanakan tanggungjawab dan amanah saya, dan bukannya di hadapan orang lain yang bersandar tanggapan tanggapan sebegitu.

Apa yang paling utama, harapan saya semua pelajar IZISH tahu mereka mendapat perkhidmatan yang telus dan gembira dengan perkhidmatan yang diberikan. Mungkin ada aduan yang terpaksa mengambil masa kerana kerja kerja hanya boleh dilakukan oleh pihak lain misalnya UPP atau JPP. Mungkin bidang kuasanya bukan di bawah kolej, tetapi di bawah unit pihak berkuasa universiti yang lain (misalnya kafetaria di bawah kuasa Bendahari UKM). Tetapi pelajar kolej berhak mendapat maklumbalas atas aduan mereka. Dan saya tahu selama ini dasar yang telus, ikhlas dan terbuka serta maklumbalas yang cepat dan lengkap dari pihak pengurusan kolej sangat dihargai oleh pelajar.

Atas semua aduan dan teguran dengan niat untuk  meningkatkan perkhidmatan Kolej  Ibu Zain, saya ingin ucapkan ribuan terima kasih pada semua IZISHIANs. Kerana dengan input input ini perkhidmatan kolej akan terus dapat dipertingkatkan...

Ikhlas,
Anuar Ahmad.