19 March, 2013

Memacu Transformasi MEP: Satu Pemikiran Awal Felo IZISH

Kertas ini telah disediakan oleh salah seorang felo IZISH. Saya baru terima dan telah menelitinya. Satu perkara yang menarik perhatian saya ialah saya bersetuju walaupun nama MEP (Majlis Eksekutif Pelajar) telah digunakan sejak IZISH di tubuhkan pada 1996, dan sekarang digunakan sepenuhnya oleh semua kolej kediaman UKM seperti yang dipersetujui oleh pengurusan UKM, biro dan ruang lingkup MEP tidak pula berubah sebagaimana namanya. Kita kekal dalam bentuk lama dan terus melaksanakan sehingga ke hari ini. tanpa menolak bahawa ada yang perlu dikekalkan, kita juga harus bersedia dalam menerima idea baru untuk menghadapi cabaran dan persekitaran masa kini.

Kertas ini telah disediakan Miss Maryam Sarah, saya poskan di blog Ilmu Mutu dan Budi sebagai satu cara untuk saya menghargai peranan felo kolej kediaman UKM, khususnya penjanaan idea dalam pembangunan pelajar yang diusahakan oleh rakan rakan felo di IZISH. Saya juga dalam beberapa keadaan menghargai peranan felo turut memberikan kritikan (maknanya saya mahu mengambil berat dan sayangkan institusi felo). Begitu Saya juga akan melakukan perkara yg sama (memuji dan mengkritik) sebagai tanda saya sangat  menghargai aktiviti pelajar.

Dalam hal peranan felo, saya masih berpegang kuat dan percaya bahawa pasukan felo kolej kediaman UKM mempunyai cukup pengalaman untuk melihat dan mampu memberikan idea idea baru dalam membangunkan pelajar UKM. Cabaran kebolehpasaran, sahsiah, kualiti penganjuran aktiviti dan sebagainya memang difahami oleh rakan rakan felo. Tinggal lagi mereka perlukan ruang untuk menyerlah keupayaan mereka.

Saya juga berpegang bahawa sebarang cadangan dan usaha untuk membangunkan pelajar harus melibatkan pelajar sendiri sebagai pemberi inputnya. Untuk pelajar IZISH, saya kira tidak ada salahnya anda mengambil sedikit masa meneliti dan memahami idea beliau, seterusnya jika ingin berkongsi boleh PM saya untuk kita berdiskusi bersama... Saya memaparkan sepenuhnya tanpa sebarang suntingan kertas beliau...(setiap kotak yg berwarna mewakili biro-biro MEP IZISH...Terima kasih Miss Sarah....