17 March, 2013

Tahniah Buat Mahasiswa UKM Berjiwa Masyarakat...

Ini satu video yang baru dihasilkan oleh beberapa pelajar di IZISH. Terima kasih pada saudara Maulana, Nisa, Fitri, Aliff, Lulu dan rakan rakan di IZISH yang lain kerana telah berkongsi video ini dengan kami semua. Sebenarnya saya jenis yang sukar memuji aktiviti pelajar, tetapi saya kena akui aktiviti sebegini pasti menerima 'standing ovation" dari saya. Saya ingin katakan walaupun aktiviti seperti ini sangat 'merendah diri' sifatnya, tiada perasmian bergemerlapan, tiada persembahan, tiada gimik atau cenderamata, tetapi impaknya sangat mendalam pada peserta dan juga pada orang yang menerima khidmat. Bayangkan bila makanan yang kita letakkan di hujung kepala gelandangan ketika mereka sedang tidur, bila mereka bangun tiba tiba mata mereka melihat makanan entah dari mana menjadi rezeki untuk mereka. Bayangkan kegembiraan di wajah setelah sekian lama mereka menahan kelaparan. Sejak zaman pelajar dulu, saya juga sering mengikuti aktiviti sebegini, sehinggalah sekarang. Cuma sekarang tidak lagi bersifat rutin sepertimana dahulu. Akan berpelunag sertai hanya bila selesai amanah di universiti.

Pada saya program seumpama ini akan membina sifat dalaman kita. Menjadi ornag yang bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita berlatih menjadi seorang yang sabar dan bijak menilai baik dan buruk untuk masa depan kita. Malah pengalaman kita yng sebegini mendidik kita untuk melihat perjuangan politik semata mata tidak boleh menyelesaikan semua masalah kehidupan dunia...

Saya kena mengakui bahawa kumpulan pelajar ini telah menjadikan saya rasa bangga sebagai pengetua. Bangga punyai anak anak kolej IZISH yang bijak membina aktiviti mereka. Cuba tanya mereka, apakah mereka merasa fun dengan apa yang telah mereka lalui..saya pasti jawapannya tentu "yes..and feeling good, too"..