05 September, 2012

ISIUKM vs PMIUPM: Adakah ‘CHEERS’ perlu dibantah?

Berikut adalah pandangan rasmi Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM) http://pmiupm.net/index.php/2011/08/26/sudut-pandang-pmiupm-adakah-cheer-perlu-dibantah/

Sudut Pandang PMIUPM: Adakah ‘CHEERS’ perlu dibantah?

August 26, 2011 in ARTIKELKepimpinan
Mengikut budaya dan kebiasaan, pada musim orientasi pelajar baru di mana-mana kampus akan adanya sorakan/cheersbagi mewakili kolej kediaman masing-masing. Suasana kelihatan meriah dengan sorakan yang berbalas. Bagaimanakah kedudukan cheers ini sebenarnya? Adakah ia dibolehkan atau perlu ditolak?
Ayuh kita kupas sejauh mana sesuatu perkara seperti ini perlu dibahaskan. Secara kasar budaya cheers tidak salah dan tidak perlu dibantah. Cheers atau sorakan/ teriakan ini juga berlaku di dalam perang sebenarnya. Sebelum bermula sesuatu perlawanan antara pihang musuh, tentera-tentera muslimin akan melaungkan sorakkan dengan kobaran semangat jihad. Paluan gendang dan semboyan jihad dimainkan. Teriakan dan laungan takbir bergema. Manakala, di pihak musuh kadang-kala semboyan perang dimainkan dengan kerincing loceng seperti tentera Kristian. Melihat kepada matlamat teriakan dan sorakan ketika perang itu adalah untuk menaikkan semangat jihad para pahlawan. Tiada unsur lagho, jatuh menjatuhkan sesama lain dan tiada pergaulan bebas.
Berbalik kepada isu budaya cheers ketika Minggu Perkasa Putra atau minggu orientasi bagi pelajar baru, Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) mempunyai pandangan bahawa ia tidak perlu dibantah atau dimusnahkan terus budaya ini, cumanya ia perlu dimurnikan semula. Memang diakui bahawa tujuan cheers dibuat ketika Minggu Perkasa Putra adalah untuk mewujudkan semangat ‘kekolejan’ dan memperkenalkan identiti kolej masing-masing. Jadinya bagaimana cara pemurniaan yang perlu diambil?
Pertamanya kepada badan yang bertindak dan pihak pengurusan Minggu Perkasa Putra perlu perbetulkan semula tujuan atau matlamatcheers dan sorakan. Boleh sahaja matlamatnya adalah untuk menanamsemangat atau motivasi kepada pelajar tentang nilai-nilai ilmu dan semangat menuntut ilmu di kampus. Sambil diterapkan bahawa nilai mencari ilmu itu adalah salah satu jihad dan bukannya setelah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading bermakna satu kejayaan. Isu keilmuan adalah isu universal. Ia tidak menyentuh kepada perkauman mahupun keagamaan. Lagipula, kita faham ketika Minggu Perkasa Putra ada sahabat non muslim. Jadinya tidak sesuailah untuk dibawa pendekatan cheer untuk melaungkan berunsur keagamaan.
Mengenai isu pergaulan bebas, sepanjang pemerhatian ianya masih terkawal, kerana tempat duduk lelaki dan perempuan masih diasingkan, tetapi yang mengecewakannya ialah apabila ada Latihan Dalam Kumpulan (LDK), mahasiswa mahupun mahasiswi dengan senang lenangnya bertepuk tampar sesama mereka, bukan setakat mereka yang baru mendaftar. Malahan, pembantu universiti sendiri yang sudah lama jadi senior di kampus turut serta bertepuk tampar antara lelaki dan perempuan tanpa segan silu. Bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim adalah HARAM hukumnya.
Daripada Ma’qil B. Yasar radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang bermaksud:
Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu. (Hadis Riwayat ath-Thabrani, Mu’jam al-Kabir, 20/211-212, no. 486 & 487)
Ada sesetengah pihak melihat cheers ini seperti budaya yang tidak elok kerana terjerit-jerit dengan semangat asobiyah/kekitaan kolej. Melihat kepada akhlak yang sebegitu sebagai seorang muslim memang sangat mengecewakan. Oleh itu, pihak universiti sebagai badan intelek dan pusat ilmu sewajarnya membimbing mahasiswa kearah keintektualan dan bermoral. Jadinya, PMI mencadangkan kepada pihak universiti supaya memurnikan semula isi kandungan cheers dan melakukan sedikit penambahbaikkan bentuk pembawaan cheerssupaya tidak terjadi kelakuan-kelakuan yang tidak senonoh sebagai mahasiswa.
Walaubagaimanapun, diakui ianya agak sukar sebagai permulaan dan ada setengah pihak mengangap ianya agak mustahil untuk dibuat pemurniaan. Oleh kerana  itu, adanya cadangan untuk membantah budaya cheers. PMI melihat isu ranting seperti ini cuma perlu  diperbetulkan kerana hanya golongan-golongan intelek serta pihak yang berkuasa sahaja mampu membetulkan budaya yang salah supaya menjadi ikutan warga diluar sana. Jikalau semua perkara harus yang lagho/lalai dibantah, ia menunjukkan tiada usaha untuk membetulkan keadaan sedangkan Islam itu indah dan universal. Malahan dalam Islam itu sendiri ada muzik dan hiburan, tetapi ada batasannya agar kemurnian dan keindahan hidup dapat dijaga.
Secara tuntasnya, PMI menggesa pihak berwajib universiti  untuk mengambil tindakan dan membimbing para mahasiswa. Tidak semua perkara perlu dibantah kalau kita tidak cuba berusaha memperelokkanya terlebih dahulu. Islam adalah cara hidup maka mengapa tidak dalam cheer ada Islamnya. Maka, marilah sama-sama kita ikir-fikirkan. - PMIUPM

PMIUPM ”Your Excellent Partner”

Facebook Comments

0 comments