29 September, 2012

Selamat Berkhidmat dan Terima Kasih Buat IZISH ALERT TEAM (iA-TEAM)

Semester lepas, IZISH digemparkan dengan kes beberapa kecurian laptop di dalam bilik pelajar. Antara puncanya ialah tombol pintu bilik pelajar yang mudah di buka tanpa menggunakan kunci. Selain itu, siasatan bahagian keselamatan UKM juga  mendapati terdapat beberapa kes di mana ada pelajar sendiri yang cuai sehingga kehilangan barangan dan laptop mereka. Faktor kurangnya keprihatian ahli ahli blok menjaga keselamatan blok turut dikaitkan sebagai 'membuka jalan' kepada berlakunya kes kes tersebut.

Tindakan segera telah diambil oleh pengurusan IZISH dengan bantuan Ybhg TNC HEPA menyelesaikan masalah ini. Sekarang ini semua bilik pelajar telah dipasangkan kunci pendua. Malah IZISH merupakan satu satunya kolej di kampus UKM Bangi yang dipasang kunci pendua sepenuhnya  di bilik pelajar oleh pihak UKM. Ini tentunya melegakan perasaan pelajar IZISH.

Apa pun, kecuaian pasti akan mengundang bencana. Pelajar perlu diingatkan untuk sentiasa memastikan bilik mereka dikunci terutamanya bila mereka keluar untuk ke kuliah dan sebagainya.

Bagi tujuan tersebut, pengurusan IZISH pada semester ini telah mengambil langkah proaktif dengan menubuhkan pasukan yang dipanggil sebagai IZISH ALERT TEAM (iA-TEAM) yang berindak sebagai satu pasukan pencegahan jenayah di IZISH.

Tiga teras utama aktiviti iA-TEAM untuk menjayakan pencegahan jenayah ialah teras pendidikan, teras pemantauan dan teras pengurusan 'bencana'.

Pertama, teras pendidikan merujuk kepada aktiviti kempen dan taklimat keselamatan (diri, aset dan persekitaran selamat). Begitu juga akan dianjurkan secara berkala forum dan dialog peningkatan kesedaran keselamatan diri. Ini termasuklan penganjuran pertahanan diri, petua mencegah dari menjadi mangsa jenayah dan juga latihan kebakaran yang akan dilaksanakan di IZISH.

Kedua, aktiviti teras pemantauan akan dilaksanakan melalui sistem rondaan oleh ahli di sekitar kolej di musim PRK kampus UKM, pada minggu peperiksaan dan sebagainya. Begitu juga akan dianjurkan perkhidmatan keselamatan diri pelajar di mana ahli pasukan ini boleh dihubungi oleh pelajar siswi IZISH memberikan khidmat membantu pelajar siswi IZISH yang terpaksa pulang berjalan kaki dari  PTSL atau program di PUSANIKA dan fakulti ketika lewat malam . Setiap pelajar siswi IZISH akan diminta menyimpan nombor nombor wakil wakil ahli pasukan ini sebagai langkah keselamatan di ri di dalam kampus. Pasukan ini juga akan diberikan tanggungjawab untuk memantau kehadiran bukan warga IZISH yang mencurigakan di dalam kawasan kolej.

Teras ketiga aktiviti iA-TEAM ialah berkaitan menguruskan 'bencana' yang mungkin berlaku pada pelajar IZISH. Pasukan ini akan membantu untuk pelajar IZISH membuat laporan keselamatan atau laporan polis jika diperlukan. Mereka juga akan menjadi pasukan yang bertindak pantas melaporkan kepada pihak bahagian keselamatan UKM, pusat kesihatan UKM atau kepada pihak pengetua kolej jika berlaku sesuatu perkara buruk yang menimpa kepada warga IZISH di dalam kawasan kampus UKM.

Semoga kumpulan ini akan menjadi satu pasukan yang bersedia untuk berkhidmat kepada warga IZISH. Atas kesukarelaan dan keikhlasan mereka membantu warga pelajar IZISH, pihak kolej ingin mengucapkan tahniah dan terima kasih...