12 May, 2013

Tujuh Fokus Pengurusan Kolej Untuk Warga IZISH Sesi Depan...

Saya sudahpun mempunyai beberapa idea awal tentang apakah fokus untuk saya laksanakan pada sesi depan di IZISH. Saya kongsikan dengan izihians secara ringkas di sini;

Pertama: IZISH akan berusia 18 tahun pada sesi depan. Maksudnya beberapa prasarana yang disediakan sejak ditubuhkan pada 1996 sudah tidak berfungsi dengan baik lagi. Bumbung Skylight banyak yang telah bocor. Begitu juga dengan keadaan bilik air dan tandas di blok pelajar. Ini fokus utama saya. Surat memohon peruntukan untuk meningkatkan kembali kondisi prasarana ini telah dilakukan. Akan selalu 'follow up' bagi membuktikan kemudahan ini perlu diperbaiki dengan segera.

Kedua: satu perkara yang sejak dulu penting pada saya ialah sistem perkongsian maklumat dan berita. Kolej boleh berperanan sebagai unit penyedia dan penyampaian maklumat yang berkesan untuk para warganya. Maklumat tentang akademik, aktiviti, peraturan, peluang mobiliti, kesihatan, gaya hidup kampus, maklumat pembangunan pelajar dan maklumat kerjaya. Oleh itu laman web IZISH telah dibentuk semula agar lebih berkesan menyampaikan maklumat pada para izishians. Saya yakin jika para izishians diberikan secara up to date maklumat kampus dan kerjaya, mereka akan mendahului rakan rakan mereka yang tidak berada di IZISH. Timbalan Pengetua, sdr Nik dan pasukan majlis felo IZISH telah diamanahkan membangunkan semula laman web IZISH yang baru dengan tumpuan diberikan kepada penyampaian maklumat yg berkesan untuk semua warga izish. Kita akan gunakan web ini pada sesi hadapan.

Ketiga: Saya insaf cabaran paling besar graduan masakini ialah mendapatkan pekerjaan. Empat cabaran yang harus didepani ialah kehebatan komunikasi, kecemerlangan akademik, penguasaan bahasa Inggeris yang baik dan jaringan dengan pihak majikan. Oleh itu tumpuan aktiviti sesi akan ditumpukan kepada empat teras kebolehpasaran graduan ini. Pengurusan Izish akan berusaha meneraju usaha ini semampu mungkin.

IZISH ARENA perlukan semangat baru...
Keempat: satu agenda yang baru di IZISH yang akan dimulakan sesi depan ialah memulakan amalan kesejahteraan IZISH. Empat teras utama kesejahteraan ialah (a) peningkatan amalan keselamatan kolej, (b) amalan gaya hidup sihat (pentingnya tidur yg cukup, pemakanan yang sihat, fizikal yang aktif , (c) amalan kesaksamaan warga (meningkatkan hubungan inter etnik, local dan international dan pada masa yang sama berusaha menghapuskan apa juga bentuk prejudis, elemen rasis etc) dan (d) peningkatan aktiviti membangunkan amalan kerohanian dan sivik.

Kelima: Penghasilan aktiviti berimpak tinggi: Sangat penting untuk IZISH memulakan aktiviti yang memepunyai nilai tambah dalam aktiviti pelajar kolej. Empat kriteria utama ialah penjanaan kewangan, tahap program yang melibat banyak pihak luar UKM, liputan media dan bersifat berterusan. Tidak perlu banyak aktiviti tetapi biarlah berkualiti.

Keenam: Menyediakan persekitaran kolej yang menyokong pencapaian akademik. Lebih banyak ruang perbincangan/ study group akan dibangunkan. Kafetaria akan dirancang sebagai 'tempat lepak utama' pelajar izish sesi depan. Kita akan lebih berhati hati dalam memilih pihak kafetaria baru yang akan mengantikan kafetaria yg sekarang (tamat pada 27 Mei 2013).

Terima kasih rakan rakan felo IZISH...proud of you..
Ketujuh: Meningkatkan sistem pengiktirafan pelajar IZISH. Setakat ini kita telah mulakan dengan sijil, transkrip dan surat penghargaan. Sesi depan, kecemerlangan yang dicapai oleh pelajar izish akan dimaklumkan secara bersurat sebagai penghargaan rasmi pada ibubapa. Pihak kolej merasakan kejayaan anak anak adalah hadiah paling berharga buat ibubapa dan penjaga, dengan cara ini kejayaan pelajar akan dikongsi oleh ramai orang yang tersayang. Kita juga akan mula membangunkan "wall of fame" di Izish untuk menghargai kecemerlangan para izishians...

Bersama timbalan pengetua, rakan rakan felo, pasukan pentadbiran kolej dan MEP akan datang...sama samalah kita doakan usaha ini dimakbulkan...oleh NYA.