03 December, 2012

Meneroka Aktiviti Baru Pelajar UKM

Aktiviti pelajar lahir bersama kewujudan sesebuah universiti. Menyelungsuri kembali aktiviti pelajar UKM, 30 tahun lalu aktiviti pelajar selalunya bertemakan kepimpinan, khususnya aktiviti berpolitik. Kemudian di era 1980an, mula berkembang aktiviti berbentuk khidmat masyarakat. Saya masih ingat berbondong-bondong bas UKM masuk ke kampung kampung untuk memberikan khidmat kepada masyarakat. Pelajar pula ketika itu sentiasa akan sibuk membersihkan kubur, surau, balairaya, sekolah dan sebagainya apabila terlibat dengan aktiviti tersebut. Ada pula yang membina dan membaiki rumah orang kampung.

Maka istilah 'keluarga angkat' sering disebut sebut oleh pelajar UKM. Saya juga masih ingat ada seorang rakan sekuliah saya yang punyai lapan keluarga angkat kerana pada setiap semester beliau akan turut serta dalam program khidmat masyarakat.

Tiba era 1990an, pelajar mula aktif  dengan aktiviti kesenian, sukan dan perucapan awam di UKM. Sebelumnya juga ada aktiviti sebegini tetapi mula dipertingkatkan bila adanya SUKEM. Aktiviti bimbingan kerjaya dan pengantarabangsaan juga mula berkembang. Hari ini, semua aktiviti tersebut masih berlaku, berkembang dan aktif dilaksanakan. Tetapi kita patut juga menyoal, apakah aktiviti sebegini akan terus memberikan nilai tambah kepada kehidupan pelajar yang semakin mencabar pada masa depan.

Saya yakin aktiviti sebegini akan  masih relevan tetapi pelajar UKM perlu segera menerokai aktiviti baru untuk mendepani kehidupan mereka selepas bergraduan. Salah satu yang saya percaya pelajar UKM boleh terokai ialah aktiviti  PERNIAGAAN ON-LINE secara kecil kecilan tetapi secara serius, berkualiti dan berkomitmen tinggi.

Di IZISH, saya sudah mula mengerakkan usaha ini, walaupun baru bermula dan secara perlahan lahan tetapi akan dipastikan berterusan. Saya juga secara peribadi telah menetapkan sasaran pada sesi 2014-2015 depan, akan ada 20% pelajar IZISH (sekitar 80 orang) mempunyai perniagaan 'on line' mereka sendiri. Hari ini jumlahnya sudah sekitar 10 orang, berjalan secara kecil kecilan, ada yang sudah mula serius tetapi ada yang masih mencari cari kekuatan dalam barangan dan perkhidmatan mereka. Saya berazam untuk segera merangka strategi bagaimana semangat 'usahawan muda' UKM boleh "diledakkan". Mereka perlukan sokongan dan bimbingan untuk menjayakan cita cita mereka.

Saya sudah melihat ada pelajar yang memulakan perniagaan kuih, perkhidmatan kereta menghantar dan menjemput pelajar dari stesen komuter (dari siswi untuk siswi), perniagaan tudung, perniagaan make-up, perkhidmatan percetakan, tempahan makanan, t-shirt bercetak. Ada juga yang cuba cuba menjalankan perniagaan fotografi, baikpulih laptop dan komputer dan sebagainya. Saya ucap TAHNIAH dan berbangga dengan  pelajar IZISH yang ingin mencabar diri mereka dalam online business. Nanti mereka akan belajar erti perniagaan dan persaingan, strategi dan kreativiti. Keterujaan dan keletihan.

Bagi menjayakan semangat ini, saya dan felo IZISH telah mulakan tiga agenda keusahawanan di UKM. Pertama,  menganjurkan Youth Business Challenge (YBC) yang telah dilaksanakan dengan jayanya minggu lepas, kedua menganjurkan Beauty With Brains (BWB) yang mendedahkan sepenuhnya pelajar kepada peniagaan online dan ketiganya menwujudkan "UKM Virtual Mall" (UVM) yang akan menjadi hub perniagaan online pada pelajar IZISH dan UKM seluruhnya.

Bayangkan jika ada 100 orang pelajar UKM mendaftar dan mempunyai ' kedai maya'  di dalam UVM ini. Bila UVM benar benar matang dan berjaya, saya yakin setiap hari pasti ribuan pelajar UKM akan masuk dan 'shopping' di UVM ini. Kerja kerja awal telah dilaksanakan dalam usaha mewujudkan UVM di UKM, yang pertama seumpamanya di IPTA negara ini.

Inilah antara bentuk aktiviti UKM pada masa depan. Pelajar UKM harus berupaya dan berani meneroka cabaran baru, peluang baru dan percaya mereka boleh lakukan. Saya punya kepercayaan bahawa pelajar UKM hebat dan boleh jayakan apa sahaja. Dan kepercayaan ini tidak pernah berubah sejak dahulu lagi...