25 October, 2019

ISU KEMERDEKAAN TANAH MELAYU ..

Malam ini 62 tahun lalu, tepat jam 12 malam, bendera Union Jack diturunkan. Dinaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu.

Esok pagi 62 tahun lalu, tepat jam 9.30 pagi YTM Tunku Abdul Rahman telah membacakan Dokumen Bersejarah Pemasyhuran Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Peristiwa bersejarah ini diakhiri dengan laungan MERDEKA.. MERDEKA.. MERDEKA sebanyak tujuh kali oleh Tunku Abdul Rahman yang disambut hampir 20,000 rakyat yang membanjiri Stadium Merdeka.

Jika anda mahir membaca tulisan Jawi, tentu anda boleh baca isikandungan dokumen bersejarah ini. Dokumen ini adalah 'sijil lahir' negara ini. Besar maknanya.

Isi utama dokumen ini antara lain ialah:

"Dan bahawasanya kerana dengan perjanjian yang disebut namanya Perjanjian Tanah Melayu tahun 1957 yang diperbuat antara Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dengan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu, maka, telah dipersetujui bahawa Negeri-negeri Melayu, iaitu Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, dan Perak serta negeri yang dahulunya dinamakan Negeri Selat, iaitu Melaka dan Pulau Pinang, mulai 31 hari bulan Ogos tahun 1957, hendaklah menjadi sebuah Persekutuan baharu bagi negeri-negeri yang bernama Persekutuan Tanah Melayu."

"Dan bahawasanya kerana telah bersetuju pula antara kedua-dua pihak dalam perjanjian tersebut, iaitu Melaka dan Pulau Pinang hendaklah daripada tarikh tersebut itu tamat daripada menjadi sebahagian daripada jajahan takluk Baginda Queen, dan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen tidak lagi berhak menjalankan apa-apa kedaulatan baginda ke atas kedua-dua buah negeri yang tersebut itu".

Sekitar tahun 2011, ada pandangan dari ahli sejarah negara (Mendiang) Tan Sri Prof Khoo Kay Kim bahawa dokumen pengisytiharan merdeka ini secara jelas membuktikan bahawa selain Melaka dan Pulau Pinang, negeri -negeri Melayu yang lain tidak pernah dijajah oleh Inggeris. Sebab itulah dokumen ini mempunyai dua bahagian.

(1) Pergabungan Negeri-negeri Melayu dan Negeri Selat membentuk sebuah negara baharu bernama Persekutuan Tanah Melayu.

(2) Tamatnya Melaka dan Pulau Pinang daripada menjadi sebahagian daripada jajahan takluk Baginda Queen.

Bagaimana pun pandangan mereka berdua ditolak oleh para pemimpin kerajaan dan sebahagian besar rakyat pada ketika itu. Kisah itu  tergantung tanpa keputusan dan terus menjadi tanda tanya sehingga sekarang.

Jika anda tidak mahir membaca tulisan Jawi, anda boleh juga rujuk salinan kedua dokumen ini yang telah ditulis dalam bahasa Inggeris dalam tulisan rumi.

Rujukan

https://sarawakvoice.com/2018/09/17/malaysia-tidak-pernah-dijajah-british-khoo-kay-kim/amp/

http://paspb2.blogspot.com/2011/09/prof-khoo-kay-kim-kata-negara-tidak.html?m=1