25 October, 2019

....2x5.....


Kepimpinan KPM nampaknya tidak belajar dari kesilapan lalu. Kalau mereka belajar tentu sahaja isu jawi tidak melarat seperti sekarang.

Cuba belek balik sejarah pendidikan lepas. Dulu apabila PPSMI dibantah, KPM di bawah pentadbiran kerajaan lama telah memperkenalkan Dual Language Programme (DLP).

DLP adalah satu dasar yang sangat pelik. DLP juga satu dasar pendidikan yang tidak bijaksana. DLP menyebabkan kecamuk sistem pendidikan negara ini.

Dasar DLP menyebabkan KPM ketika itu telah mengambil sikap 'lepas tangan' apabila membuat keputusan untuk serahkan pada pihak sekolah dan ibubapa untuk memilih samada mahu menggunakan bahasa Melayu atau bahasa Inggeris di dalam pengajaran Sains dan Matematik.

Jadi ada sekolah memilih bahasa Melayu dan ada sekolah memilih bahasa Inggeris untuk pengajaran Sains dan Matematik.

Lebih parah, ada juga dalam satu sekolah ada kelas menggunakan bahasa Melayu dan ada kelas yang menggunakan bahasa Inggeris.

Akibat dasar DLP yang tidak jelas, anak anak sekolah berhadapan dengan banyak masalah.

Pertama, DLP telah melanggar Perkara 152 dan Akta Bahasa Kebangsaan berkaitan isu bahasa pengantar yang tidak menggunakan bahasa pengantar bahasa Melayu.

Kedua, anak-anak yang telah belajar Sains dan Matematik di dalam bahasa Melayu akhirnya terpaksa pula melakukan penyelarasan kefahaman ke bahasa Inggeris apabila masuk ke universiti.

Di universiti penggunaan istilah, jargon konsep dan operasi ilmu sains dan matematik adalah dalam bahasa Inggeris.

Didapati DLP memberi kelebihan pada pelajar universiti yang memilih untuk belajar sains dan matematik di dalam bahasa Inggeris semasa di sekolah.

Hari ini, KPM di bawah pentadbiran Pakatan Harapan juga telah menggunakan kesilapan yang sama untuk perlaksanaan tulisan Jawi di sekolah vernakular.

KPM nampaknya  'lepas tangan' apabila membuat ketetapan  dalam isu perlaksanaan tulisan Jawi, terserahlah pada pihak PIBG sekolah Cina dan Tamil untuk menentukannya cara perlaksanaannya.

Malah tidak menjadi masalah pun kalau ada sekolah Cina dan Tamil yang tidak mahu melaksanakan tulisan Jawi

Dasar 'lepas tangan' sebegini adalah dasar pendidikan yang tidak tepat.

Apakah ini akan jadi satu budaya kerja KPM? Bila timbul sahaja isu yang tidak boleh diuruskan oleh KPM, caranya ialah serahkan pada sekolah dan PIBG untuk buat keputusan.

Dasar 'lepas tangan' sebegini akan meningkatkan lagi kerencaman, kacaubilau dan akhirnya melemahkan usaha membina masyarakat Malaysia melalui satu sistem pendidikan.