10 August, 2012

Hargai Kebebasan Akademik


Pada tahun 2005, seorang profesor fizik di University Ottawa, Dr Dennis Raincourt telah menulis sebuah artikel bertajuk "Academic Squatting-A Democratic Method of Curriculum Design". Antara isi penting artikel ini ialah menolak kaedah pengajaran dan pelaksanaan kurikulum yang diamalkan oleh pihak universiti di mana beliau bertugas. Beliau sebaliknya melakukan kaedah pengajaran yang berbeza dengan apa yang diamalkan  yang dikatakan sebagai 'unconventional'. Misalnya beliau hanya memberikan gred lulus atau gagal sahaja kepada pelajar yang mengikuti kelasnya tanpa sebarang markah

Hujahnya "I think the purpose of a university education is to allow independent thinkers to develop and flourish-and the only way you can hope to categorize independent thinkers is to give them freedom" 

Tambah beliau " The system's indoctrination would have us believe that we have to confine ourselves simply to our dicipline. That in a physics course you can only talk about physics. In fact, that's not true at all. This whole exercise of regurgitating on command and trying to guess the professor's mind and being evaluated with grades as a carrot stick apporach-to me that is anti-educational. Responsible citizens need to have the capacity to think independently. But is independent thought taught in university? Absolutely not!. Itu kata kata oleh Prof Dr. Dennis Raincourt (Centretown News, Friday, February 20, 2009). 

Akibatnya beliau telah digantung tugas kerana tidak mematuhi sistem sedia ada di universiti berkenaan.  Kes ini telah mendapat liputan meluas media di sana. Perdebatan berterusan kerana ini dikatakan berkaitan dengan isu kebebasan akademik dan tujuan mengapa sesebuah universiti diwujudkan. Siapa yang sebenarnya berada di pihak yang benar? Profesor Dr. Dennis atau pihak pengurusan University Ottawa?

Apabila sesebuah universiti ditubuhkan, roh kepada universiti tersebut ialah kebebasan akademik. Nyawa kepada roh kebebasan akademik pula ialah mencari kebenaran. Apa maksudnya? Universiti ialah satu institusi sosial dalam sesebuah masyarakat yang berfungsi mencerna pemikiran, menyuarakan pemikiran demi mencari kebenaran. Universiti wajib meraikan setiap individu warganya untuk berlatih dan diberi peluang sepenuhnya untuk mengamalkan budaya kebebasan akademik.

Dua perkara asas kepada keluhuran kebebasan akademik ialah a) tiada sekatan untuk seseorang memberikan pandangan atau menyuarakan sesuatu pendapat dengan syarat pandangan dan suaranya didasarkan kepada maklumat, penyelidikan serta fakta yang sahih. Kedua, semua pandangan yang disuarakan atas nama kebebasan akademik harus disekalikan dengan mengambil pertanggungjawaban sepenuhnya oleh pemilik pandangan tersebutl. Maka keluhuran kebebasan akademik menolak sepenuhnya budaya fitnah, surat layang, dengar cakap, andaian umum, serta apa juga pandangan yang tidak disertakan dengan siapa yang akan mengambil tanggungjawab terhadap pandangan tersebut.

Dua perkara asas ini saling lengkap melengkapi. Tanpa sekatan ancaman ancaman seseorang akan berpeluang memberikan pandangan secara terbuka yang disertakan dengan bukti serta fakta yang menyokong pandangan. Pada masa yang sama juga sikap tidak bertanggungjawab seperti mengamalkan budaya fitnah dan surat layang juga akan merosakkan amalan keterbukaan dan kebebasan akademik. Tentunya jika budaya surat layang dan fitnah berleluasa, tindakan melakukan sekatan harus dilakukan untuk mengelakkan kerosakaan yang lebih buruk dilakukan sewenangnya.

Makanya dua asas ini harus diraikan sepenuhnya. Pada ketika sekatan bersuara ditiadakan malah semua pandangan diraikan, budaya fitnah dan surat layang juga harus ditamatkan sepenuhnya. Kebebasan akademik bukan sahaja kepada warga ahli akademik di universiti tetapi juga terpakai kepada para pelajarnya.

Dalam konteks pelajar, selain budaya kebebasan akademik di dewan kuliah, budaya kebebasan akademik ini juga  sangat rapat dengan aktiviti berpersatuan dan juga aktiviti pilihanraya kampus. Semangat piliharaya kampus sendiri adalah untuk melatih, menanamkan dan meraikan makna demokrasi berasaskan kebebasan bersuara ke dalam jiwa pelajar. Oleh itu kebebasan akademik boleh diterjemahkan dalam maksud hak kebebasan bersuara untuk para pelajar. Sekali lagi hak ini mesti disekalikan dengan sikap bertanggungjawab sepenuhnya oleh pelajar.

Oleh itu apabila beraktiviti di dalam piliharaya kampus, amalan kebebasan bersuara yang bertanggungjawab yang diasaskan oleh fakta dan bagi tujuan mencari kebenaran adalah sesuatu yang harus dihormati. Pelajar samada sebagai calon piliharaya kampus, agen atau penyokong kepada calon harus mempunyai intergriti di dalam menyuarakan pandangan mereka secara jujur dan bertanggungjawab.

Para pengundi juga harus mendidik diri mereka untuk merasa keji dan hina pada sebarang perbuatan perbuatan menfitnah, amalan surat layang dan sebagainya. Jika pengundi seorang yang bijak san celik politik, mereka tahu bahawa perlakuan politik yang menggunakan amalan fitnah dan surat layang merupakan satu amalan yang tidak baik dan harus dielakkan.

Berpolitiklah secara sihat dan terbuka. Nyatakan perancangan dan juga penambahbaikan yang ingin dilakukan jika diberi peluang untuk memikul tanggungjawab sebagai pemimpin. Tunjukan usaha untuk bekerja secara jujur dan berkredibiliti. Usahakan untuk sentiasa bekerjasama denganm semua pihak hatta lawan politik sekalipun lebih lebih lagi setelah memenangi piliharaya. Jadikan pemimpin pelajar yang unggul dan bersantun/sivil tinggi.

Kebebasan akademik/bersuara juga harus diraikandengan sikap toleransi dan keterbukaan dengan perbezaan pandangan oleh orang lain. Tidak semua akan bersetuju dengan pandangan kita, oleh itu raikan dan hormati pandangan mereka. Elakkan dari menggunakan sebarang cara samada secara paksaan, ugutan, psikologi, 'brainwash' dan sebagainya untuk mendapatkan sokongan atau simpati orang lain. Ini termasuklah menggunakan sentimen agama, kaum, keistimewaan dan sebagainya yang menyebabkan seseorang dalam keadaan rasa 'bersalah' jika tidak menyokong pandangan kita. Semua orang harus diberikan peluang untuk menerima input, mendengar pandangan dan seterusnya membuat pilihan secara bijaksana tentang apa yang baik dan buruk. Ini menyokong kepada kesburan budaya kebebasan akademik, kebebasan bersuara dan juga budaya intelektual itu sendiri.

Sudah banyak dekralasi di peringkat antarabangsa yang menyatakan pentingnya kebebasan akademik dan kebebasan bersuara ini diraikan. Antaranya oleh AAUP atau Persatuan Profesor USA yang menyatakan pentingnya kebebesan akademik melalui 1915 Declaration of Academic Freedom and Tenure dan juga Declaration of Human Right 1945 di peringkat Bangsa Bangsa Bersatu.

Mengamalkan kebebasan akademik secara sihat akan meningkatkan kualiti kepimpinan mahasiswa UKM. Malah jika ingin pergi jauh, pelajar UKM sendiri boleh membuat dekralasi mereka sendiri di dalam menyokong usaha kebebasan akademik ini. Pemimpin pelajar di IZISH boleh sahaja menjadi peneraju kepada usaha murni ini di peringkat UKM. lakuakan secara hikmah dan penuh inteletektual. Ini akan menjadi yang pertama seumpamanya di IPT Malaysia atau mungkin  pertama seumpamanya di peringkat ASEAN.

UKM tentunya akan terus menerus menjayakan usaha meningkatkan kesedaran kebebasan akademik ini.  Semakin tinggi kualiti budaya kebebasan akademik maka semakin hebat dan tinggilah imej sesebuah institusi ilmu di mata masyarakat.