26 February, 2013

Tahniah Buat Pasukan MEP IZISH Sesi 2012-2013

Sepertimana pasukan MEP sesi lalu, pasukan MEP sesi ini juga telah berjaya dengan cemerlang. Walaupun tempoh perkhidmatan mereka sebagai MEP masih panjang (hingga Jun 2013), biarlah saya  menjadi orang pertama mengucapkan tahniah dan berbangga dengan usaha cemerlang mereka. Mereka telah berjaya menganjurkan 19 projek dan sedang bertungkus lumus menjayakan baki dari 32 projek yang dirancangkan untuk semester satu dan semester dua ini. kesemua 32 projek ini adalah projek yang berdaftar di JPPEL. Masih ada beberapa projek yang bersifat dalaman kolej seperti majlis kesyukuran, majlis berbuka puasa, penerbitan dan perbincangan yang tidak didaftarkan tetapi turut dijayakan oleh MEP dan hanya perlu mendapat perakuan pihak pengetua kolej. Dengan peruntukan yang sangat kecil (sekitar hanya RM10,000 untuk lebih 40 aktiviti pelajar bersaiz kecil dan besar) MEP IZISH berjaya membuktikan keupayaan mereka menganjurkan berbagai aktiviti. Tentunya pada saya peranan dua felo akademik IZISH (Ybhg Dato Prof Wahid Samsudin dan Ybhg Dato Saharudin Ismail) banyak memberikan input pada para felo dan MEP. Tentunya juga kesungguhan rakan rakan pasukan majlis felo (sdr Nik, Badariah, Dr Elfit, YM Raja Nur Aina, Iejan, Chang Ee, Roova dan Sarah) telah banyak memainkan peranan menjayakan MEP sesi ini. Juga pada semua kelab dan urusetia pelajar yang bernaung di bawah MEP. Tahniah dari saya untuk semua yang menjayakan aktiviti demi pembangunan pelajar IZISH. Buat pasukan MEP, anda telah berjaya mencabar keupayaan anda...well done dan terus berusaha. Berikut senarai aktiviti MEP-IZISH sesi ini untuk tatapan warga IZISH sekalian dan juga para pembaca blog Ilmu Mutu dan Budi. (Terima kasih khususnya pada sdri Nurul Amani, Eksekutif Pentadbiran MEP yang telah menyediakan laporan ini)


Senarai Projek Pelajar IZISH Semester Satu 2012-2013.

BIL
NAMA PROGRAM
SINOPSIS

Tindakan
1.
Hari Keluarga iZISH


Hari keluarga iZISH diadakan bertujuan merapatkan hubungan antara keluarga baru iZISH iaitu pelajar junior sesi 2012/2013 yang baru mendaftar masuk dengan pelajar-pelajar senior di dalam iZISH. Pelbagai aktiviti diadakan seperti sukaneka, sorak antara pasukan, dan jamuan ringan.

(SELESAI)
2.
Sifar Polestrin


Program Sifar Polestrin adalah projek yang diadakan sepanjang sesi 2012/2013. Projek ini adalah kesinambungan dari projek yang sebelumnya pada sesi 2011/2012. Projek ini bertujuan memberi kesedaran kepada pelajar iZISH disamping menjalankan salah satu langkah tindakan supaya mengurangkan penggunaan polestrin di dalam iZISH.

(SELESAI)
3.
Kursus Pengurusan Organisasi


KPO ini diadakan di Lubuk Manggis, Hulu Selangor selama 3 hari 2 malam. Kursus ini bertujuan memberi panduan dan bimbingan asas tentang peranan sebagai Majlis Tertinggi yang dipegang oleh ahli KPO di dalam kelab, program, atau persatuan di iZISH. Kursus ini banyak mendedahkan peranan sebenar secara teori dan pratikal tentang peranan Majlis Tertinggi.

(SELESAI) 
4.
Bengkel Setiausaha


Bengkel Setiausaha diadakan selama 1 hari di iZISH. Bengkel ini bertujuan memberi gambaran sebenar peranan dan skop kerja khusus kepada setiausaha yang akan berfungsi di dalam program, kelab, dan persatuan. Bengkel ini memberikan panduan secara teori dan pratikal kepada sekretariat setiausaha yang hadir ke bengkel ini.

(SELESAI)
5.
Bengkel Bendahari


Bengkel Bendahari diadakan bertujuan memberi pendedahan kepada sekretariat bendahari tentang tugas dan peranan sebenar bendahari di dalam program, kelab, dan persatuan. Bengkel ini mendedahkan secara teori dan pratikal kepada secretariat yang hadir tetang bagaimana cara menguruskan wang masuk dan keluar secara sistematik dan kemas.

(SELESAI)
6.
Seminar Pemantapan Publisiti


Seminar ini bertujuan mendedahkan kepada  AJK publisiti di dalam program, kelab, persatuan bagaimana membuat persediaan awal dalam melancarkan publisiti sebelum program berlangsung. Selain itu, seminar ini juga mengajar bagaimana membuat poster dengan menggunakan photoshop.

(SELESAI)
7.
Pesta Tanglung


Pesta Tanglung ini merupakan salah satu aktiviti tahunan iZISH. Program ini bertujuan berkongsi tradisi dan budaya dari kaum cina bersama-sama kaum lain. Program ini menjalankan pelbagai aktiviti seperti jualan, persembahan kebudayaan, dan membawa tanglung ke sekitar kawasan iZISH

(SELESAI)
8.
Bengkel Pemasaran


Bengkel ini bertujuan memberi latihan dan bimbingan kepada ahli bagaimana mencari penajaan di dalam program. AJK pemasaran didedahkan dengan cara yang asas dan khusus bagaimana mencari penajaan, membuat penajaan, dan bagaimana mewujudkan kerjasama dari agensi luar bagi menambahkan penajaan di dalam program.

(SELESAI)
9.
Bengkel Pengurusan Seni


Bengkel ini bertujuan memberi pendedahan awal kepada ahli yang menyertai bengkel ini. Kebanyakkan ahli yang hadir adalah dari ahli jawatankuasa Festival Kesenian, Integrasi, dan Budaya (FESTKIB) yang akan diadaakan pada bulan Februari 2013. Bengkel ini diadakan sebelum FESTKIB ini berlangsung adalah bertujuan melatih dan memberi gambaran awal kepada AJK secara teori bagaimana FESTKIB sebenar akan dijalankan.

 (SELESAI)
10.
IZISH Corner


Program ini diadakan 2 kali dalam sebulan iaitu pada hujung minggu. Program yang berkonsepkan perniagaan makanan ini merupakan program dari Kelab Katering. Program ini melibatkan dua kemahiran asas iaitu kemahiran memasak dan kemahiran dalam perniagaan. Hanya dengan menggunakan modal permulaan sebanyak RM100 sahaja. Keuntungan yang diperolehi akan di digunakan semula sebagai modal bagi jualan seterusnya. Program ini amat mendapat sambutan di dalam dan luar Izish.

(SELESAI)
11.
 Aktiviti Kelab Rakan Siswa



Program berkala ini berkonsepkan kerohanian. Program ini hanya melibatkan pelajar di dalam iZISH sahaja. Penglibatan AJK program ini juga hanya melibatkan ahli Kelab Rakan Siswa sahaja.

- puasa perdana
- ceramah maal hijrah
- solat hajat & qunut nazilah
- solat hajat sempena peperiksaan akhir

BERTERUSAN DI SEMESTER 2
12.
Youth Business Challenge


Program ini telah berlangsung di Bilik Senat yang melibatkan IPTA/IPTS seluruh Malaysia. Program ini bertujuan mencari plan perniagaan yang lebih kreatif dan menarik. Program ini bersifat pertandingan. Plan perniagaan yang paling kreatif dan menarik akan dipilih sebagai pemenang.

(SELESAI)
13.
Konvensyen Kampus Lestari


Program ini juga berlangsung di Bilik Senat dan melibatkan IPTA/IPTS dan agensi kelestarian luar seperti YAWA. Program ini membentangkan plan kelestarian yang dilakukan di IPT masing-masing. Bukan sahaja IPT, kolej-kolej di dalam UKM juga turut membentangkan plan kelestarian yang diamalkan di dalam kolej itu sendiri.

(SELESAI)
14.
Kursus Asas Fasilitator


Kursus ini bertujuan mendidik bagaimana menjadi fasilatator yang terbaik. Kursus ini banyak mendedahkan peranan dan tanggungjawab sebenar sebagai fasilitator. Fasilitator yang telah diberi kursus akan dipilih untuk menyertai apa saja program yang memerlukan fasilitator tidak kira sama ada program di dalam kolej atau universiti mahupun program jemputan dari luar.


(SELESAI)
15.
Hak Asasi Manusia
Sub-program (Menyusuli Pendidikan Orang Asli)


Program yang bertemakan khidmat masyarakat ini mendedahkan kepentingan pendidikan kepada semua rakyat di dalam Malaysia. Semua bangsa, kaum, dan agama layak menerima pendidikan. Penekanan dalam sub-program ini adalah kepada Pendidikan Orang Asli. Fasilitator yang telah diberi bengkel dipilih untuk menyertai program ini. Program ini melibatkan pelajar orang asli dari sekolah rendah dan menengah.

(SELESAI)
16.
TOT-Ekolestari


Program ini telah dijalankan di Hutan Pendidikan Alam UKM dan Hutan Libur. Program ini melibatkan ekorelawan dari Kelab Ekolestari iZISH. Tujuan program ini adalah memberi latihan yang lebih khusus kepada sukarelawan yang menyertai tentang pengamalan lestari di dalam kampus mahupun di luar kampus.

(SELESAI)
17.
Jingle Bell & Diwali Night


Program ini hanya melibatkan pelajar luar negara iZISH. Program ini merupakan salah satu program yang melibatkan pelajar luar negara secara keseluruhannya. Pelajar tempatan hadir hanya sebagai tetamu tetapi tidak terlibat sebagai AJK.

(SELESAI)





BIL

NAMA PROGRAM

TARIKH PROGRAM

SINOPSIS
PROGRAM

Tindakan
18.
Festival Kesenian dan Integrasi Budaya


13 hingga 16 Februari 2013
Festival ini merupakan program tahunan anjuran MEP iZISH dimana empat pertandingan akan diadakan iaitu Pesta Pantun Integrasi Budaya, Pertandingan Citra Tari, Pertandingan Voice of Unity dan Pertandingan Fotografi. Festival ini akan melibatkan pelajar IPTA/S serta pelajar sekolah-sekolah menengah dari seluruh Malaysia. Tujuan Festival Kesenian dan Integrasi Budaya 2013 ini diadakan adalah untuk memastikan elemen-elemen kebudayaan dan kesenian yang diwarisi akan terus dihayati dan dipertahankan oleh mahasiswa/i disamping memberi pendedahan tentang kepentingan untuk menjaga dan memahami kepelbagaian budaya dalam menjamin perpaduan bangsa. Melalui sudut pandangan ini, bakat-bakat baru dapat mencipta idea-idea yang baru yang lebih kreatif dan dapat dijadikan satu medium untuk menyatupadukan bangsa.


 SELESAI
19.
Beauty With Brain


24 Februari 2013
Program ini adalah untuk mendedahkan kepada para pelajar berkenaan dengan Online Business yang menjadi trend anak muda sekarang dan mendidik mereka supaya lebih terbuka serta bijak dalam membuat keputusan. Selain itu, kami juga ingin mendidik para pelajar untuk menghargai pihak yang kurang bernasib baik seperti anak- anak yatim dari Nur Hikmah Taman Baiduri supaya mereka juga diberi perhatian yang sewajarnya. Dalam program ini, sifat keusahawanan dapat digarap melalui program-program yang akan dianjurkan seperti Beauty Talk oleh pihak dari Cosmoderm dan Online Business Talk oleh panel yang dijemput usahawan yang berjaya.

SELESAI


20.
Interaksi Kepimpinan Pelajar IZISH-Universiti Lim Kok Wing
28 Februari 2013
Universiti Lim Kok Wing merupakan salah satu universiti swasta yang menawarkan pelbagai pengajian berasaskan teknologi kreatif dan inovasi. Universiti ini juga menawarkan kursus yg  menekankan penggunaan multimedia dan kreativiti. Disini juga mereka mendedahkan para pelajar kepada dunia pekerjaan yg melibatkan teknologi multimedia. Oleh yang demikian, Kelab Teknokreatif iZISH mengambil inisiatif untuk mengadakan Lawatan ke Universiti Lim Kok Wing bagi memberi info kepada para peserta berkenaan bidang kursus multimedia kreatif. Program ini juga bertujuan untuk membuka mata pelajar kepada pelbagai aplikasi multimedia kreatif.


DALAM TINDAKAN


21.
Kejohanan Sukan Izish (KeSIZ)
Sepanjang bulan Mac (hujung minggu)
Bahagian Sukan dan Rekreasi telah merancang untuk mengadakan Kejohanan Sukan Ibu Zain ( KeSIZ), di mana kejohanan ini juga sebagai sesi pemilihan untuk mencari atlet-atlet baru iZISH. Antara acara sukan yang akan dipertandingkan adalah acara sukan balapan seperti 100 meter, acara padang seperti lontar peluru, badminton, ping pong dan futsal.
DALAM TINDAKAN


22.
Bengkel Pengurusan Kelab Siswaniaga

2 Mac 2013
Kelab Siswaniaga iZISH atau dahulunya dikenali sebagai Kelab Katering merupakan sebuah kelab yang berasaskan perniagaan katering dan gerai. Kelab ini memupuk kemahiran kerja berpasukan, kepimpinan, pengurusan, perniagaan serta kemahiran memasak pada ahli-ahlinya selan mementingkan hubungan dan komunikasi yang baik antara ahli. Pada sesi 2012/2013 ini, Kelab Siswaniaga telah merancang dan sedang melaksanakan aktiviti seperti Izish Corner dan penerimaan tender-tender makanan. Selaras dengan itu, Kelab Siswaniaga iZISH ingin mengadakan Bengkel Pengurusan Kelab Siswaniaga Sesi 2011/2012 yang bertujuan untuk memberi pemantapan para ahli kelab tentang sistem-sistem pengurusan yang digunakan. Selain itu, program ini dapat memupuk semangat kerjasama antara ahli sepasukan selain mengeratkan hubungan silaturrahim.
DALAM TINDAKAN









23.
English Speaking Zone: Cameron Highlands Nature Trip 2013
1 hingga 3 Mac 2013
Kelab Amigos (kelab pelajar antarabangsa IZISH) telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan satu lawatan ke Cameron Highlands bagi memberi peluang kepada pelajar tempatan dan pelajar antarabangsa untuk berintreraktif bersama dalam bahasa Inggeris. Lawatan ini juga bertujuan untuk memperkenalkan Cameron Highland sebagai destinasi pelancongan yang telah mendapat pengiktirafan antarabangsa selain mendekatkan para pelajar dengan alam semula jadi
DALAM TINDAKAN


24.
“Fire Drill”


-Nil-
Program ini bertujuan memberi kesedaran dan pendedahan tentang perkara yang berlaku dan langkah yang perlu diambil semasa berlakunya kebakaran. Program ini juga diharapkan dapat memberi kesedaran yang mendalam kepada warga iZISH agar lebih berhati-hati dan lebih peka akan isu keselamatan di dalam kampus.

DALAM TINDAKAN


25.
Seminar Perisian Wordpress
19 hingga 20 Mac 2013
WordPress merupakan satu alatan blogging yang percuma dan boleh didapati dalam sumber terbuka. Wordpress juga merupakan satu sistem pengurusan isi kandungan (CMS) yang dinamik. WordPress menggunakan kod pengaturcaraan, iaitu, PHP, dan disimpan di dalam pangkalan data MySQL. WordPress mengandungi banyak ciri termasuklah plugin dan template. WordPress ialah salah satu CMS paling popular digunakan dalam Internet. Oleh yang demikian, Kelab Teknokreatif iZISH mengambil inisiatif untuk mengadakan Seminar Perisian WordPress bagi memberi input kepada para peserta berkenaan skop-skop WordPress. Program ini juga bertujuan untuk meningkatkan kefahaman dan kemahiran menggunakan WordPress.

DALAM TINDAKAN


26.
Penyelidikan dan Kem Integrasi Siswa Untuk Perpaduan (KISUP)
22 hingga 24 Mac 2013
KISUP merupakan antara pendekatan yang bersesuaian dengan saranan kerajaan untuk meningkatkan lagi tahap perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia. Selain itu, program ini merupakan antara program yang mengaplikasikan pelbagai elemen yang mampu dipraktikkan oleh para peserta dalam menjalani kehidupan seharian bagi membina dan mengukuhkan ikatan perpaduan tanpa mengira kaum. Pengisian kem ini padat dengan aktiviti-aktiviti latihan dalam kumpulan (LDK) yang menerapkan ciri-ciri perpaduan yang menarik.
Pada penghujung program ini, peserta akan menjadi responden bagi kajian yang akan kami jalankan. Peserta akan diberikan soal selidik bagi mengkaji tentang peranan mahasiswa dalam membina kesepaduan sosial di Malaysia. Data yang diperoleh daripada penyelidikan ini akan diterbitkan dalam bentuk artikal. Hasil kajian ini juga akan dijadikan sebagai sumber rujukan bagi pelajar – pelajar pada masa hadapan.

DALAM TINDAKAN


27.
Bengkel Fotografi
29 &30 Mac 2013
Pada era globalisasi ini, teknologi masa kini telah banyak membantu kita untuk memudahkan urusan seharian dan telah pun berkembang begitu pantas tanpa kita sedari. Hampir semua pengeluar kamera dan pereka perisian computer (Software Designer) didunia telah pun berlumba-lumba untuk memperkenalkan produk digital terbaru mereka di pasaran dunia. Selain itu, generasi muda pada zaman sekarang lebih meminati seni tampak kerana mereka dapat melihat sesuatu dengan perspektif yang berbeza dan menarik.  Ini membuktikan bahawa fotografi digital menguasai media visual pada masa sekarang dan akan datang. Oleh yang demikian, Kelab Teknokreatif iZISH mengambil inisiatif untuk mengadakan Kursus Asas Fotografi bagi memberi input kepada para peserta berkenaan skop-skop kemahiran fotografi. Program ini juga bertujuan untuk meningkatkan kefahaman teknik dan kemahiran mengambil gambar.

DALAM TINDAKAN

28.
" Ict Battle"

31 Mac 2013
Pada era globalisasi ini, teknologi dan ICT telah banyak membantu memudahkan  dan mempercepatkan urusan seharian. Lebih-lebih lagi, remaja pada masa kini sangat meminati  seni tampak iaitu satu bentuk seni yang menumpukan kepada hasil penciptaan yang berbentuk visual seperti lukisan, fotografi, grafik dan filem. Hasil atau karya adalah bersumberkan daya pemikiran yang kreatif dan kesenian yang mutlak dalam diri seseorang.
Oleh yang demikian, Kelab Teknokreatif iZISH telah mengambil inisiatif untuk mengadakan Pertandingan 'Interblock ICT Battle' bagi memberi peluang kepada peserta bagi menonjolkan bakat yang terpendam dalam bidang fotografi dan membuat poster disamping menunjukkan kepakaran masing-masing dalam permainan online yang mencabar. Dengan ini, peserta dapat mempamerkan hasil kreativiti masing-masing dan seterusnya dapat menjadi seorang yang kreatif dalam penghasilan fotografi dan publisiti.

DALAM TINDAKAN


29.
Hak Asasi Manusia (HAM)
15 hingga 18 April 2013
Minggu Hak Asasi Manusia sesi ke-1 yang telah dijalankan dengan memperjuangkan isu Palestin berlangsung dengan jayanya. Pada kali ini pula, atas inisiatif Kelab Rakan Siswa, iZISH akan membawa isu pendidikan di Malaysia yang masih lagi tidak jitu pengukuhannya dalam kalangan masyarakat luar bandar. Hal ini telah diangkat sebagai satu isu bagi menuntut Hak Asasi Manusia dalam aspek kebebasan bersuara. Pendidikan luar bandar masa kini berada pada tahap rendah kerana beberapa faktor iaitu tiada kesedaran ibu bapa, kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar, kemudahan infrastruktur, dan jurang hasil pendapatan penduduk yang ketara. Oleh yang demikian, Bahagian Kerohanian dan Sivik, MEP iZISH berhasrat untuk menganjurkan Minggu Hak Asasi Manusia sesi ke-2 bagi memberi kepekaan mahasiswa/I terhadap kelemahan pendidikan dalam sesetengah kelompok masyarakat hari ini khususnya.

DALAM TINDAKAN


30.
Simulasi Kebolehpasaran dan Pembangunan Kerjaya
26 &27 April 2013
Program ini berkonsepkan kerjaya dengan mengambil kesinambungan dari program kerjaya “career expo” pada sesi lepas. Program ini lebih kepada pendedahan tentang ciri-ciri yang diperlukan oleh majikan kepada seseorang pekerja. Program ini akan mendapat kerjasama daripada beberapa buah syarikat dan akan memberi tips kepada mahasiswa/I  akan keperluan pekerja pada masa kini. Program ini juga diharapkan dapat mengubah prespektif mahasiswa/I bahawa pentingnya kemahiran insaniah dan kepimpinan dalam diri bagi memenuhi keperluan majikan apabila menceburi dunia pekerjaan kelak.

DALAM TINDAKAN

31.
Malam Anugerah Tahunan Kolej
11 Mei 2013
Malam Anugerah Tahunan Kolej atau lebih dikenali sebagai MATK adalah merupakan acara tahunan iZISH  yang dianjurkan oleh Sekretariat Majlis Anugerah Tahunan Kolej yang dipimpin oleh MEP iZISH. MATK yang dianjurkan untuk kali ke-17 merupakan acara makan malam tahunan dan juga hari penyampaian anugerah penghargaan bagi warga kolej di IZISH. Tujuan utama program ini diadakan adalah acara makan malam tahunan yang melibatkan pentadbiran UKM, pentadbiran kolej, pelajar IZISH, dan wakil dari  pihak tajaan program di IZISH sepanjang sesi pengajian pada kali ini. MATK kali ini akan dijadikan sebagai platform jaringan dengan syarikat dan tajaan  dari luar. MATK juga merupakan medium untuk menghargai pelajar cemerlang dan pelajar tahun akhir pengajian di bumi IZISH yang tercinta. Program ini juga bertujuan memenuhi misi Universiti Kebangsaan Malaysia dalam menerapkan nilai-nilai profesionalisme dan kebertanggungjawaban dalam kalangan mahasiswa/i.

DALAM TINDAKAN

32.
Inspirasi Kerjaya Mencipta Masa Depan
5 hingga 8 April 2013
Program Inspirasi Kerjaya Mencipta Masa Depan ini merupakan sebuah program interaksi mahasiswa UKM bersama pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Abdullah II, Semporna Sabah. Program ini merupakan platform terbaik kepada mahasiswa untuk memberi pendedahan dan gambaran sebenar kehidupan di kampus di samping dapat berkongsi pengalaman serta memberi panduan memilih kerjaya kepada pelajar. Melalui program ini, pelajar akan didedahkan mengenai alam kehidupan dan budaya pembelajaran di kampus serta membantu para pelajar memilih kerjaya yang selari dengan keinginan dan kebolehan para pelajar supaya mampu memberi nilai tambah dan pengalaman kepada setiap peserta. Oleh yang demikian, Majlis Eksekutif Pelajar IZISH berhasrat untuk menganjurkan program ini bagi memupuk minat para pelajar untuk melanjutkan pelajaran di peringkat universiti selain berupaya memberi nilai tambah kepada mahasiswa/mahasiswi itu sendiri.
DALAM TINDAKAN