17 July, 2012

Mendidik Anak: Cara Timur Atau Cara Barat?

Sepanjang hujung minggu ini, sempat 'curi masa' untuk menghabiskan buku yang dibeli tiga bulan yang lalu. Buku kecil tulisan Profesor Amy Chua dari Sekolah Undang Undang Universiti Yale memang telah lama dimasukkan dalam senarai 'mesti baca' untuk bulan Julai ini. Lebih lebih lagi ada dua buah buku baru yang sedang menanti untuk di baca sepanjang bulan ramadan nanti. Pertama oleh Seyyed Hossein Nasr, professor Islamic Studies dari George Washington University bertajuk 'Islam in The Modern World' dan buku kedua oleh John R. Bowen, Profesor Antropologi Agama dari Washington Universty yang bertajuk  "Why The French Don't Like Headscarves: Islam, The State and Public Space".

Buku kecil bertajuk Battle Hymm of The Tiger Mother oleh Profesor Amy Chua ini menarik kerana beliau adalah seorang pengamal undang undang di firma guaman di New York dan kemudiannya bekerja sebagai ahli akademik di sebuah sekolah undang undang di universiti yang hebat seperti Yale.

Juga menarik bila beliau menulis sebuah buku yang bukan dari bidang kepakarannya tetapi dari pengalaman hidupnya sendiri. Malah lebih menarik bila buku kecil ini mendapat perhatian hebat dari majalah besar seperti Time, FER dan Economists.

Perdebatan utamanya ialah cara mana lebih baik di dalam mendidik anak anak hari ini? Cara timur atau cara barat, secara khusus cara Chinese atau cara US? Perbincangan Amy Chua tidak terarah kepada kandungan pendidikan kepada anak anak, terserahlah samada untuk mendidik cara Islam atau apa juga. Apa yang beliau tekankan ialah soal pendekatan, budaya mendidik dan pemikiran kepada apa yang ingin dicapai dalam pendidikan.

Saya ambil satu contoh. Di dalam bab enam : The Virtous Circle, beliau menulis;
"What Chinese parents understand is that nothing is fun until you're good at it. To get good at anything you have to work, and children on their own never want to work, which is why it is crucial to overide their preferences. This often requires fortitude on the part of the parents because the child will resist; things are always hardest at the begining, which is where Western parents tend to give up. But if done properly, the Chinese strategy produces a virtuous circle. Tenancious practice, practice, practice is crucial for excellence; rote repetition is underated in America. Once a child starts to excel at something- whether it's math, piano or ballet- he or she get praise, admiration and satisfaction. This builds confidence and makes the once not- fun activity fun" (ms:29) 

Tulisan beliau mendapat kritikan hebat dari para pengkaji psikologi barat yang mempunyai tradisi psikologi perundingan dengan anak anak. Malah tulisan beliau dianggap telah mencabar tradisi masyarakat barat memdidik anak anak.

Pada masa yang sama ramai juga yang bersetuju pendekatan yang beliau gunakan. Lebih lebih lagi dalam persekitaran masyarakat hari ini yang memerlukan setiap individu cemerlang dan boleh berdikari pada peringkat yang semakin awal dalam kehidupannya.

Saya melihat Islam telah meletakkan asas yang kukuh di dalam pendidikan anak anak. Kesederhanaan menjadi asas dalam pendidikan anak anak muslim. Ambillah satu contoh, bagaimana Islam anjurkan mendidik anak anak supaya kekal disiplin bersolat. Bila anak anak belum ada disiplin dalam bersolat, mulakan dengan nasihat dan bimbingan, seterusnya dengan teguran dan nasihat dan jika masih berdegil barulah dengan kekerasan yang bertujuan untuk memberikan pendidikan (merotan).

Apa pun tidak salah samada ingin melihat cara timur atau cara barat di dalam mendidik anak kita asalkan niatnya mendapat kerehdaan Allah swt...dan didikan tersebut membawa kepada pembinaan seorang muslim yang baik.

JIka ada masa terluang, ambil masa dan bacalah buku kecil setebal 242 mukasurat ini..harganya hanya RM 35.00