14 January, 2015

Sekolah Kita Bukan Wajah Kita?

Semakin ramai pelajar Tiong Hua tidak mendaftar ke SRJKC? Ke mana agaknya mereka bersekolah? Ke sekolah Kebangsaan kah?
Anda tahu ke mana? Data pendaftaran sekolah menunjukkan semakin ramai anak anak Tiong Hua ke sekolah antarabangsa.
Dulu sebelum 2006, sekolah antarabangsa hanya untuk para ekspetriat sahaja. Pelajar warganegara Malaysia hanya dibenarkan atas syarat menyambung pelajaran jika mereka pulang dari negara luar yang ada kurikulum yang sama di sekolah antarabangsa. Misalnya ibubapa balik dari belajar PhD, anak yang belajar di sekolah UK boleh terus sambung di sekolah antarabangsa di negara ini. 
Mulai 2006, KPM telah membuat kejutan dasar buka pintu untuk pelajar tempatan masuk ke sekolah antrabangsa dengan mensyaratkan kuota pengambilan pelajar antarabangsa 60% dan pelajar tempatan 40%. 
Ini berikutan desakan para ibubapa (kelas elit yang pandang rendah sekolah kebangsaan ) yang ingin anak mereka belajar di sekolah antarabangsa. 
Banyak pandangan jujur yang melihat kebenaran KPM ini tidak sesuai kerana sistem pendidikan sekolah antarabangsa yang didapati tidak menitikberatkan soal pembinaan nilai dan jatidiri kebangsaan. 
Malangnya pandangan ini tidak cukup kuat untuk menandingi desakan kumpulan elit sekolah antarabangsa untuk mengubah keinginan KPM.
Selepas 12 Okt 2011, KPM membuat kejutan baru sekali lagi. Dasar lebih terbuka. Kali ini tiada lagi kuota 60-40 digunakan. Ini hasil desakan politik masyarkat Tiong Hua dan di sokong penguasa melayu elit. Matematiknya mudah, untuk selamatkan perniagaan sekolah antarabangsa yang tinggi kos operasinya. Setakat mengharapkan yuran pelajar asing, pasti tidak akan menguntungkan.
Dasar ini secara langsung telah membenarkan mana mana pelajar tempatan boleh mendaftar untuk belajar di sekolah antarabangsa tanpa had lagi. 
Bilangan Sekolah antarabangsa bertambah mendadak dari 86 buah pada 2011 menjadi 125 buah selepas itu. Dan sedang bertambah. Ini menjadi satu perniagaan yang sangat sangat menguntungkan. 
Sebagai 'gula gula', pihak pengurusan sekolah antarabangsa bersetuju menerima kurikulum sejarah Malaysia, pendidikan Islam dan Moral di dalam amalan sekolah mereka untuk pelajar tempatan. Asalkan mereka dibenarkan menjalankan perniagaan sekolah antarabangsa (yang aebenarnya sekolah persendirian swasta). 
Di beberapa sekolah antarabangsa, budaya sekolah antarabangsa sudah berubah menjadi sekolah budaya Tiong Hua kelas atasan.
Yuran untuk sekolah antarabangsa antara 25k hingga 65k setahun. Mana mana ibubapa yang mampu, boleh daftar anak anak mereka. Tidak ada had lagi. Inilah kebebasan sistem pendidikan di negara ini. 
Di Singapura, anak anak tempatan tidak dibenarkan ke sekolah antarabangsa. Sekolah antarabangsa hanya untuk ekspetariat yang menetap sementara di Singpura. Mereka tegas dalam hal ini. Malaysia?
Apa kesannya sekolah antarabangsa pada anak anak kita? Jika anda sebagai ayah dan jika anda mampu, apakah anda tidak ingin hantar anak anda ke sekolah antarabangsa? Kemudahan pembelajaran di sana jauh lebih baik dari sekolah kebangsaan!!
Soalan yang lebih besar, apakah pula akan jadi kepada pembentukan struktur masyarakat? Jika dulu sekolah vernakular memisahkan Melayu , Cina dan India, sekarang sekolah antarabangsa memisahkan yang kaya dan yang miskin...
Tapi dalam dunia serba mencabar pada hari ini, jawab paling jujur ialah "ada aku kisah"